Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ferrari LaFerrari 2013 detailně: nové Enzo zdolá 200 km/h za 7 s
5.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ živé foto, videa) Devět let čekání po ukončení výroby Ferrari Enzo je u konce. Místo něj nastupuje hybridní LaFerrari s výkonem 963 koní.
Poslední měsíce se všem do Ferrari bezhlavě zamilovaným tifosi musely vléct jako burlaci na Volze, co je to však ve srovnání s tím, že se ve skutečnosti čeká na nástupce modelu Enzo už téměř devět let. Maranellská automobilka si dala s vozem pracovně nazývaným F70 a interně označovaným kódem F150 skutečně načas, dnes jsme se ale dočkali. Poprvé před pár hodinami, kdy se nám podařilo získat první pořádnou fotografii přídě, odhalující díky otevřeným dveřím v poloze „motýlích křídel“ částečně také výrazně profilované boky.
Při pohledu na dramaticky zvrásněný povrch celokarbonové karoserie může jeden jásat, jiný se dívat v němém úžasu anebo nesmířlivě kroutit nosem nad jeho zdánlivě zbytečnou komplikovaností, nicméně za tak velkolepý divadelní souboj sváděný na dálku mezi Lamborghini Veneno (alias Volkswagenem), LaFerrari (nebo též Fiatem) a nezávislým McLarenem P1, můžeme pouze uctivě tleskat ve stoji a děkovat, že je dnes něco takového přes veškerou snahu unijních zákonů možné.
Každopádně abychom to nezamluvili, dost bylo špionážních snímků, vzrušujících videí i spekulací nad technickými parametry, tady jsou jasná fakta.
Nový stroj Scuderie dostal uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec s úhlem rozevření válců 65 stupňů a objemem 6 262 centimetrů krychlových, čímž je s nevyvratitelnou jistotou zřejmé, že zde máme pohonnou jednotku z kupé F12 Berlinetta, kde akorát sedí podélně vepředu. Nebylo by to však Ferrari, kdyby jen postavilo pár nových držáků, takže místo 740 koní při 8 500 ot./min. zde máme ještě větší pilu s výkonem rovných 800 koní při 9 000 ot./min. a maximálním točivým momentem 700 newtonmetrů kulminujících v 6 750 ot./min. Jinak omezovač dvanáctiválce zasáhne až v 9 250 ot.
Jak už všichni víme, nový supersport je stejně jako Porsche 918 Spyder a McLaren P1 hybrid, a proto nemůžeme vynechat ani podpůrný elektromotor a akumulátory, sloužící primárně ke snížení emisí při měření spotřeby v normovaném testu. Tento může nabídnout 163 koní a nejvyšší točivý moment 270 newtonmetrů. Celkově tak Ferrari uvádí výkon 963 koní a společný točivý moment „přes 900 Nm“, které zpracovává sedmistupňová dvouspojková převodovka přenášející sílu na zadní kola.
Při plném využití potenciálu je novinka schopna vystřelit na stovku „pod tři sekundy“, 200 km/h pokoří „pod sedm“ a trojnásobnou rychlostí může jet už do patnácti vteřin po sešlápnutí plynu. Co se týče maximálky, konstruktéři Veyronu si můžou tiše odfouknout, Ferrari uvádí „přes 350 km/h“, což rozhodně neznamená 430 km/h a více.
Přesnou hmotností se automobilka nepochlubila (zachytili jsme špičkové číslo 1 255 kg, není ale potvrzeno), což je vzhledem k nezanedbatelné informační hodnotě tohoto údaje docela škoda, píše pouze rozložení váhy mezi nápravami v poměru 49:51. Když jsme se už zastavili u zavěšení, LaFerrari má vpředu dvojité lichoběžníky a vzadu víceprvkové závěsy nesoucí magnetoreologické tlumiče a karbon-keramické brzdy o průměru 398 mm vpředu a 380 mm vzadu (při pomalení z 200 na nulu zkracují brzdnou dráhu oproti Enzu až o 30 metrů). Kola jsou rovněž nestejné velikosti. Přední devatenáctky dostaly pneumatiky o rozměru 265/30 R19, zadní dvacítky obouvají Pirelli P Zero 345/30 R20.
Rozměry vozu? Tady jsou. LaFerrari má na délku 4 702 mm, šířku 1 992 mm a výšku pouze 1 116 mm. Rozvor činí 2 665 mm. Pokud jde o systém Hy-KERS a dodatečné akumulátory určené k napájení elektromotoru, ve voze se nachází celkem 15 modulů o 120 buňkách, přičemž hmotnost baterek není zase tak drastická - v příslušné kolonce tabulky technických parametrů je napsáno 60 kg.
Karoserie je, jak bylo slíbeno, kompletně vyrobena z karbonu. Ferrari se chlubí zvýšením její torzní tuhosti ve srovnání s předchůdce o 27 procent, při současném snížení váhy monokoku o pětinu. Co se týče jízdních vlastností, ty budou jasné až po prvních praktických zkouškách řidičů mimo automobilky, Ferrari však vystavuje na odiv snížení těžiště LaFerrari oproti Enzu o 35 mm a především jeho aktivní aerodynamické prvky. Pohyblivé klapky byly instalovány v prostoru zadního difuzoru, pod předním nárazníkem k redukci vztlaku a další pár se nachází v oblasti kevlarem zcela zakryté podlahy v prostoru za předními koly. Výše uvedené změny a nová technika poráží Enzo na hlavu, na okruhu Fiorano je LaFerrari o pět sekund na kolo rychlejší, vykazuje o dvacet procent větší odolnost vůči bočnímu přetížení a celkově je v zatáčkách až o třetinu rychlejší.
Ferrari již potvrdilo, že plánuje vyrobit pouze 499 kusů, což není mnoho, ve srovnání s Lamborghini Veneno však jde skoro o běžnou sériovku. První auta dodají Italové ještě letos, pravděpodobně na podzim za cenu 1,3 milionu Eur, v přepočtu 33,5 milionu korun.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
LaFerrari naživo v Ženevě
Kapacita baterek je neznámá, naštěstí jejich hmotnost čini jen 60 kg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 2 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 5 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva