Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo
9.4.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Ferrari 599 GTB Fiorano se dočkalo své ostřejší verze GTO, která představuje mezistupeň k závodnímu modelu 599XX. Z extrémních výkonů pravděpodobně nejrychlejšího sériově výráběného silničního automobilu současnosti se bude těšit pouze 599 vyvolených.
Svým označením navazuje novinka z Maranella na legendární modely Ferrari 250 GTO z roku 1962 a Ferrari 288 GTO z roku 1984. Zkratka skrývá slova Grand Tourismo Omologato, což ve volném překladu prakticky znamená závodní vozidlo schválené pro jízdu v běžném provozu.
Pod přední kapotou 599 GTO je uložen vidlicový dvanáctiválec (65°) 6,0 litru odvozený z modelu Enzo. Motor má vnitřní strany válců s menším třením, přebudovaný klikový hřídel a krátké sací potrubí, což zlepšuje přenos výkonu ve vysokých otáčkách. Největší výkon je 500 kW (670 k) při 8250 1/min, což při pohotovostní hmotnosti 1495 kg představuje úžasný váhový poměr 2,23 kg na jednu koňskou sílu. Nepřekvapuje proto zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,35 s a nejvyšší rychlost 335 km/h. Při testování na okruhu ve Fioranu dosáhli testovací řidiči nejrychlejšího kola časem 1 min 24 s, což u automobilu homologovaného pro běžný provoz představuje rekord okruhu a samozřejmě rychlejší čas, než jaký zde byl dosažen s kultovním modelem Enzo. Točivý moment dosahuje hodnoty 620 N.m při 6500 1/min, a na zadní kola se přenáší prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky F1 ovládané kompozitovými pádly pod volantem. Kombinovaná spotřeba je 17,5 l/100 km, a proto asi nikoho nepřekvapí palivová nádrž na 105 litrů vysokooktanového benzínu. Jinak však tato pohonná jednotka splňuje evropskou emisní normu Euro 5 i americkou LEV2.
Vedle redukce hmotnosti bylo třeba upravit karoserii také z hlediska přítlaku, tvaru nasávacích otvorů a obtékání vzduchu. Konstruktéři přitom využili bohatých zkušeností z formule 1. Oproti 599 GTB má GTO o 144 kg větší přítlak v rychlosti 200 km/h, lépe chlazené brzdy a větší přísun vzduchu do chladiče. Díky tomu se změnila celá přední a zadní část.
Třetím neméně důležitým klíčem ke špičkovým jízdním výkonům je vedle dokonalé aerodynamiky a výkonné pohonné jednotky také optimální rozložení hmotnosti v poměru 47:53 procentům a nově odladěný podvozek. Geometrie zavěšení kol, zadní stabilizátor i odpružení jsou nastaveny na limitu jízdního komfortu stejně jako velmi přímé řízení, takže 599 GTO svému řidiči určitě neprozradí, co je to nedotáčivost, a naopak mu nabídne superrychlou a neskutečně přesnou reakci na jeho pokyny. Ve velké míře se na tom podílí také elektronika zastoupená druhou generací magnetoreologických tlumičů (SCM2), stabilizačním systémem (CST) a protiprokluzovým systémem F1-Trac. Za skvělým podvozkem nezůstávají pozadu ani další komponenty vozu. Za zmínku stojí například karbon-keramické brzdy (vpředu kotouče o průměru 398 mm, vzadu 360 mm), které díky lepšímu chlazení a speciálně nastavenému ABS umožní vozidlu zastavit z rychlosti 100 km/h na 32,5 m. Na perfektním držení stopy a krátké brzdné dráze se podílí i 20palcová kola (vpředu 9,5Jx20, vzadu 11,5Jx20) a speciální pneumatiky Michelin Supersport (vpředu 285/30 ZR20 a vzadu 315/35 ZR20). Další novinkou je informační systém (VRE), který neustále monitoruje a vyhodnocuje nejrůznější údaje a řidiči pak nabízí hodnoty okamžité výkonnosti automobilu.
Vybraný a značně omezený počet VIP klientů si bude moci prohlédnout novinku již 14. dubna na Vojenské Akademii v Modeně, oficiální světová premiéra pro veřejnost je naplánována na konec dubna na autosalonu v Pekingu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 7 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Prodeje drahých elektrických aut dál mohutně kolabují. Bohatí lidé o ně nemají zájem ani v Číně, ztrátové značky končí
3.1.2025 - VW bude muset přežít rok 2025 téměř bez jediného nového modelu, jen v Evropě může přijít až o statisíce prodejů
3.1.2025 - Technici Bugatti odhalili, jak moc se nový Tourbillon liší od Chironu. Prakticky všechno je jinak, byl to pro ně dar i prokletí
3.1.2025 - Tesle poprvé po víc jak 10 letech meziročně klesly prodeje, na skladech jí vázne stále víc nejdražších modelů
3.1.2025 - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva