Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo
9.4.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Ferrari 599 GTB Fiorano se dočkalo své ostřejší verze GTO, která představuje mezistupeň k závodnímu modelu 599XX. Z extrémních výkonů pravděpodobně nejrychlejšího sériově výráběného silničního automobilu současnosti se bude těšit pouze 599 vyvolených.
Svým označením navazuje novinka z Maranella na legendární modely Ferrari 250 GTO z roku 1962 a Ferrari 288 GTO z roku 1984. Zkratka skrývá slova Grand Tourismo Omologato, což ve volném překladu prakticky znamená závodní vozidlo schválené pro jízdu v běžném provozu.
Pod přední kapotou 599 GTO je uložen vidlicový dvanáctiválec (65°) 6,0 litru odvozený z modelu Enzo. Motor má vnitřní strany válců s menším třením, přebudovaný klikový hřídel a krátké sací potrubí, což zlepšuje přenos výkonu ve vysokých otáčkách. Největší výkon je 500 kW (670 k) při 8250 1/min, což při pohotovostní hmotnosti 1495 kg představuje úžasný váhový poměr 2,23 kg na jednu koňskou sílu. Nepřekvapuje proto zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,35 s a nejvyšší rychlost 335 km/h. Při testování na okruhu ve Fioranu dosáhli testovací řidiči nejrychlejšího kola časem 1 min 24 s, což u automobilu homologovaného pro běžný provoz představuje rekord okruhu a samozřejmě rychlejší čas, než jaký zde byl dosažen s kultovním modelem Enzo. Točivý moment dosahuje hodnoty 620 N.m při 6500 1/min, a na zadní kola se přenáší prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky F1 ovládané kompozitovými pádly pod volantem. Kombinovaná spotřeba je 17,5 l/100 km, a proto asi nikoho nepřekvapí palivová nádrž na 105 litrů vysokooktanového benzínu. Jinak však tato pohonná jednotka splňuje evropskou emisní normu Euro 5 i americkou LEV2.
Vedle redukce hmotnosti bylo třeba upravit karoserii také z hlediska přítlaku, tvaru nasávacích otvorů a obtékání vzduchu. Konstruktéři přitom využili bohatých zkušeností z formule 1. Oproti 599 GTB má GTO o 144 kg větší přítlak v rychlosti 200 km/h, lépe chlazené brzdy a větší přísun vzduchu do chladiče. Díky tomu se změnila celá přední a zadní část.
Třetím neméně důležitým klíčem ke špičkovým jízdním výkonům je vedle dokonalé aerodynamiky a výkonné pohonné jednotky také optimální rozložení hmotnosti v poměru 47:53 procentům a nově odladěný podvozek. Geometrie zavěšení kol, zadní stabilizátor i odpružení jsou nastaveny na limitu jízdního komfortu stejně jako velmi přímé řízení, takže 599 GTO svému řidiči určitě neprozradí, co je to nedotáčivost, a naopak mu nabídne superrychlou a neskutečně přesnou reakci na jeho pokyny. Ve velké míře se na tom podílí také elektronika zastoupená druhou generací magnetoreologických tlumičů (SCM2), stabilizačním systémem (CST) a protiprokluzovým systémem F1-Trac. Za skvělým podvozkem nezůstávají pozadu ani další komponenty vozu. Za zmínku stojí například karbon-keramické brzdy (vpředu kotouče o průměru 398 mm, vzadu 360 mm), které díky lepšímu chlazení a speciálně nastavenému ABS umožní vozidlu zastavit z rychlosti 100 km/h na 32,5 m. Na perfektním držení stopy a krátké brzdné dráze se podílí i 20palcová kola (vpředu 9,5Jx20, vzadu 11,5Jx20) a speciální pneumatiky Michelin Supersport (vpředu 285/30 ZR20 a vzadu 315/35 ZR20). Další novinkou je informační systém (VRE), který neustále monitoruje a vyhodnocuje nejrůznější údaje a řidiči pak nabízí hodnoty okamžité výkonnosti automobilu.
Vybraný a značně omezený počet VIP klientů si bude moci prohlédnout novinku již 14. dubna na Vojenské Akademii v Modeně, oficiální světová premiéra pro veřejnost je naplánována na konec dubna na autosalonu v Pekingu.




Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejčtenější články
Mercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
13.2.2025Že by VW konečně pochopil, kdo a co ho živí? Hned třem modelům nadělil zajímavý nový spalovací motor
13.2.2025Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
13.2.2025Technik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
13.2.2025Nenápadná 350koňová německá rodinná střela je k mání v krásném stavu, lidé ani netuší, jak moc je dnes levná
13.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.