Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ferrari 599 GTO: rychlejší než Enzo
9.4.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Ferrari 599 GTB Fiorano se dočkalo své ostřejší verze GTO, která představuje mezistupeň k závodnímu modelu 599XX. Z extrémních výkonů pravděpodobně nejrychlejšího sériově výráběného silničního automobilu současnosti se bude těšit pouze 599 vyvolených.
Svým označením navazuje novinka z Maranella na legendární modely Ferrari 250 GTO z roku 1962 a Ferrari 288 GTO z roku 1984. Zkratka skrývá slova Grand Tourismo Omologato, což ve volném překladu prakticky znamená závodní vozidlo schválené pro jízdu v běžném provozu.
Pod přední kapotou 599 GTO je uložen vidlicový dvanáctiválec (65°) 6,0 litru odvozený z modelu Enzo. Motor má vnitřní strany válců s menším třením, přebudovaný klikový hřídel a krátké sací potrubí, což zlepšuje přenos výkonu ve vysokých otáčkách. Největší výkon je 500 kW (670 k) při 8250 1/min, což při pohotovostní hmotnosti 1495 kg představuje úžasný váhový poměr 2,23 kg na jednu koňskou sílu. Nepřekvapuje proto zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,35 s a nejvyšší rychlost 335 km/h. Při testování na okruhu ve Fioranu dosáhli testovací řidiči nejrychlejšího kola časem 1 min 24 s, což u automobilu homologovaného pro běžný provoz představuje rekord okruhu a samozřejmě rychlejší čas, než jaký zde byl dosažen s kultovním modelem Enzo. Točivý moment dosahuje hodnoty 620 N.m při 6500 1/min, a na zadní kola se přenáší prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky F1 ovládané kompozitovými pádly pod volantem. Kombinovaná spotřeba je 17,5 l/100 km, a proto asi nikoho nepřekvapí palivová nádrž na 105 litrů vysokooktanového benzínu. Jinak však tato pohonná jednotka splňuje evropskou emisní normu Euro 5 i americkou LEV2.
Vedle redukce hmotnosti bylo třeba upravit karoserii také z hlediska přítlaku, tvaru nasávacích otvorů a obtékání vzduchu. Konstruktéři přitom využili bohatých zkušeností z formule 1. Oproti 599 GTB má GTO o 144 kg větší přítlak v rychlosti 200 km/h, lépe chlazené brzdy a větší přísun vzduchu do chladiče. Díky tomu se změnila celá přední a zadní část.
Třetím neméně důležitým klíčem ke špičkovým jízdním výkonům je vedle dokonalé aerodynamiky a výkonné pohonné jednotky také optimální rozložení hmotnosti v poměru 47:53 procentům a nově odladěný podvozek. Geometrie zavěšení kol, zadní stabilizátor i odpružení jsou nastaveny na limitu jízdního komfortu stejně jako velmi přímé řízení, takže 599 GTO svému řidiči určitě neprozradí, co je to nedotáčivost, a naopak mu nabídne superrychlou a neskutečně přesnou reakci na jeho pokyny. Ve velké míře se na tom podílí také elektronika zastoupená druhou generací magnetoreologických tlumičů (SCM2), stabilizačním systémem (CST) a protiprokluzovým systémem F1-Trac. Za skvělým podvozkem nezůstávají pozadu ani další komponenty vozu. Za zmínku stojí například karbon-keramické brzdy (vpředu kotouče o průměru 398 mm, vzadu 360 mm), které díky lepšímu chlazení a speciálně nastavenému ABS umožní vozidlu zastavit z rychlosti 100 km/h na 32,5 m. Na perfektním držení stopy a krátké brzdné dráze se podílí i 20palcová kola (vpředu 9,5Jx20, vzadu 11,5Jx20) a speciální pneumatiky Michelin Supersport (vpředu 285/30 ZR20 a vzadu 315/35 ZR20). Další novinkou je informační systém (VRE), který neustále monitoruje a vyhodnocuje nejrůznější údaje a řidiči pak nabízí hodnoty okamžité výkonnosti automobilu.
Vybraný a značně omezený počet VIP klientů si bude moci prohlédnout novinku již 14. dubna na Vojenské Akademii v Modeně, oficiální světová premiéra pro veřejnost je naplánována na konec dubna na autosalonu v Pekingu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 50 minutami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 7 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 10 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva