Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Faceliftovaná Tesla Model Y se poprvé ukázala na reálných fotkách. A nevypadá dobře, i když zkazit moc nebylo co
15.1.2025 | Petr Prokopec
Už první oficiální fotky budily rozpaky, ale vzhledem k tomu, že skoro nebylo co zkazit, jsme to nebrali tragicky. Realita ale poněkud tragicky působí, nepřirozeně naroubovaná příď ani záď s velkým černým plastem mezi světly nevypadají dobře.
Nejprodávanějším vozem v Číně se loni stala Tesla Model Y. Menší elektrické SUV okouzlilo víc než 480 tisíc zájemců, načež vlastně není překvapivé, že facelift vozu byl v prvé řadě odhalen právě na tomto trhu. Tamní média zmiňují, že značka má nyní na kontě již 50 tisíc předobjednávek, pročež jí titul nejspíš nikdo nesebere ani letos. Na druhou stranu je ale třeba zmínit, že s obrovským zájmem byl dříve spojován i Cybertruck, reálné prodeje ale za očekáváními těžce zaostávají.
A novější pick-up značky nezmiňujeme náhodou, Tesla se totiž hlavně jeho čelními partiemi nechala v rámci faceliftu silně inspirovat. To jsme nepovažovali za zrovna dobrý nápad, jakkoli oficiální fotogalerie byla k Modelu Y ještě vcelku lichotivá. Momentálně se totiž vůz ukázal naživo, stejně jako se přes veřejnou databázi čínského ministerstva průmyslu a obchodu (MIIT) dostaly do světa patentové a homologační snímky. A z obojího vyplývá, že o titul nejkrásnější novinky roku Model Y soutěžit rozhodně nebude.
Design je pochopitelně vnímán každým trochu jinak, ovšem většina lidí za okouzlující nepovažovala ani originál, je to zřejmě nejošklivější Tesla historie. Automobilka boky či střešní linii vozu ponechala bez povšimnutí, naroubovala na ně ale zcela odlišné čelní a zadní partie. Výsledek připomíná dort pejska a kočičky, přičemž kritiku si zaslouží především záď. Ta najednou působí jako příliš vysoká, paradoxně i navzdory tomu, že Tesla přihodila pás propojující zadní světla, který měl novinku opticky rozšířit.
Nejde tu ale jen o spíše odpudivou vizáž, daný panel navíc působí velmi laciným dojmem. Lví službu ale značce nakonec nedělá ani příď, jakkoli ta právě díky příbuznosti se Cybertruckem zajistí, aby se o novince hojně mluvilo. V dobrém slova smyslu to ale opravdu nebude, ostatně už její zřetelná neoriginalita automobilce dobré jméno nedělá.
Přepracovaná příď a záď mají za následek nárůst délky o zhruba 4 centimetry na 4 797 milimetrů. Rozvor 2 890 mm byl ale paradoxně o milimetr zkrácen, alespoň dle dat MIIT. I to pochopitelně přispívá k tomu, že faceliftovaný Model Y vypadá hůř než originál. V Říši středu přitom zpočátku budou k mání jen verze s pohonem zadních a všech čtyř kol, kdy první má na kontě 299 koní a 1 921 kil, zatímco u druhé lze očekávat 264+186 koní a 1 992 kg.
Co se týče dojezdu, ten byla v Číně vyčíslen na 593 a 719 km. Ovšem pouze kvůli velkorysosti metodiky CLTC, která zadokolce přisuzuje spotřebu 11,9 kWh na sto kilometrů, zatímco u čtyřkolky jde o 13,4 kWh. Něco takového jsou ale zcela nereálné údaje, zvláště při tempu přesahujícím evropský dálniční limit elektromobily bez ohledu na značku či aerodynamiku „žerou“ trojnásobek zmiňovaných kilowatthodin na sto kilometrů jako nic. A to pořád zdaleka není extrém, na okruhu je realita ještě jiná.





Model Y po stránce designové opravdu nadšení nevzbuzuje, nová příď a záď jsou na původní karoserii naroubovány až příliš násilně. A fotky z veřejné databáze MIIT jsou ještě smířlivé, ty zpod širého nebe níže ukazují auto v ještě horším světle. Foto: MIIT, CC0 Public Domain
another new color comes out. pic.twitter.com/pU7Z4KLGLY
— xiaoteshushu (@xiaoteshushu) January 13, 2025
Zdroje: Autohome China, xiaoteshushu@X
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
Elektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
před 6 hodinamiK mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
před 7 hodinamiPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
před 9 hodinamiNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před 10 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva