Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi

(+ video) Francouzský Exagon představí na nejvýznamnějším domácím autosalonu pro produkci připravený elektromobil Furtive eGT.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi

18.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Francouzský Exagon představí na nejvýznamnějším domácím autosalonu pro produkci připravený elektromobil Furtive eGT.

Společnost Exagon Motors sídlící v samotném srdci Francie a těsné blízkosti závodního okruhu Magny-Cours představí na letošním pařížském autosalonu produkční verzi svého elektromobilu, případně provedení s prodlouženým dojezdem. Tvrdí to alespoň nizozemská média s odvoláním se na své zdroje.

Koncept Exagonu byl poprvé představen předloni v Paříži. Jejich Furtive (v překladu něco jako tajnost) byl původně poháněný dvojicí vodou chlazených elektromotorů Siemens o hmotnosti jen málo překračující 50 kg, společném výkonu 340 koní a točivém momentu 480 newtonmetrů. Lithium-iontové akumulátory měly kapacitu 50 kWh a firma slibovala akceleraci na stovku za 3,5 sekundy, maximálku 287 omezenou na 250 km/h, životnost baterek deset let a 3 000 nabíjecích cyklů, dojezd 400 km při konstantní rychlosti 50 km/h a 197 km při 130 km/h.

V případě zájmu byl Exagon schopen do auta namontovat blíže nespecifikovaný spalovací motor s palivovou nádrží o objemu 25 litrů, který podle tvrzení konstruktérů prodlouží dojezd až na 800 kilometrů. Co z toho bylo zachováno pro sériový vůz a co bude jinak?

Většina dříve udávaných hodnot (dojezd, zrychlení, maximální rychlost...) patrně byla z poněkud optimistického soudku. Většina z nich sice zůstala zachována, technika produkční verze Exagonu však byla do značné míry vylepšena. Nově se do Furtive dostaly dva elektromotory stejné značky, ale s výkonem zvýšeným na 403 koní a souhrnným točivým momentem 516 newtonmetrů. Zajímavé je, že elektromotory by neměly pohánět kola přímo, ale prostřednictvím třístupňové, elektronicky řízené převodovky s ovládáním tlačítky na volantu.

Mírně zvýšena byla rovněž kapacita akumulátorů na 57 kWh, což je ale pořád ekvivalent jen 22 litrů benzínu. Ne že by to na 400 km nemohlo stačit, patrně bude, ale přesně jak uvádí Exagon - plynule a padesátkou. Otázkou je, kde se dá podobným způsobem jezdit. Spalovací motor jistě pomůže a je chvályhodné, že se Francouzi nespoléhají výlučně na sílu elektronů, pořád k němu ale chybí jakékoli údaje.

Pokud půjde vše podle plánů stavitelů, výroba modelu Furtive eGT by se měla rozjet v příštím roce. Produkce by neměla přesáhnout 150 vozů ročně, což sice není mnoho, ale s ohledem na cenu ani nízké číslo. Exagon si údajně cení svůj stroj na minimálně 350 tisíc Eur, v přepočtu docela nezanedbatelných 8,9 milionu korun.


Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 1 - Exagon Furtive eGT 01Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 2 - Exagon Furtive eGT 02Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 3 - Exagon Furtive eGT 03Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 4 - Exagon Furtive eGT 04Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 5 - Exagon Furtive eGT 05Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 6 - Exagon Furtive eGT 06Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 7 - Exagon Furtive eGT 07Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 8 - Exagon Furtive eGT 08Exagon Furtive eGT: 403 elektrických koní z Francie v sériové verzi - 9 - Exagon Furtive eGT 09
Na záběrech je koncept z roku 2010, sériový vůz proto může vypadat trochu jinak. V technice už ale máme víceméně jasno

Zdroje: Autoweek.nl, Groen7.nl

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.