Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropská unie zavádí od 1. července další povinný prvek výbavy aut
8.6.2019 | Petr Prokopec
Už dnes existuje nespočet prvků, které vozy prodávané v zemích EU mít musí a nebo nesmí. Od 1. července k nim přibude další a zasáhne Unií dosud hájené automobily.
Elektromobily, stejně jako auta se spalovacím motorem, mají svá pozitiva i negativa. Jejich zastánci přitom zmiňují zejména fakta z prvního ranku, zatímco druzí mají ve svém repertoáru spíše protiargumenty. Existuje však minimálně jedna vlastnost, kterou lze vnímat pozitivně i negativně v závislosti na konkrétních okolnostech a především na tom, zda sedíte za volantem nebo se nacházíte před kapotou.
Jak možná tušíte, řeč bude o hluku, respektive o jeho absenci. To lze samozřejmě kvitovat, zvláště v porovnání s dieselovými automobily v nižších rychlostech. Pokud tedy následně můžete přesednout do vozu, kde uslyšíte maximálně vítr či lomoz od pneumatik, budete si připadat jako v ráji.
Takto lze ovšem absenci zvuku chápat z pohledu řidiče či posádky. Pokud ale jste chodcem, zejména pak takovým, jenž se nemůže zčásti nebo zcela spolehnout na svůj zrak, pak máte problém. V ruchu velkoměsta se totiž elektromobily stávají prakticky neslyšnými a při přecházení silnice bez semaforů tak již velmi riskujete, že někomu skočíte pod kola. Což se ostatně při bezhlučném provozu nemusí stát jen slepcům.
Povědomí o tomto riziku evidentně proniklo i do Bruselu, pročež Evropská unie vyrukovala s novým nařízením, jenž navíc začíná platit již za pár dní, konkrétně 1. července letošního roku. Dle něj musí být každý čtyřkolový elektromobil či hybrid osazen technologií AVAS (Acoustic Vehicle Alert System). Tedy v podstatě reproduktory, které nějakým způsobem učiní vůz slyšitelnějším.
Dle pravidel musí být AVAS aktivován v rychlostech do 20 km/h, přičemž dosáhnout musí alespoň 56 decibelů. Elektromobily tak budou v rámci hlučnosti na úrovni skartovačky papíru, což není úplně málo. Samotný zvuk přitom musí být konstantní, aby zejména chodcům poskytl jasné povědomí o chování vozu.
Slyšet svůj vůz pak mají i cestující uvnitř, kteří tak přijdou o jednu z výhod elektromobility, zároveň však budou již pokaždé jasně vědět, že pohonná jednotka byla aktivována. Nyní se totiž ve většině případů pouze rozsvítí ikonky na palubní desce, to je ale vše. Výrobcům ale nyní bude umožněno, aby vaše slechy zásobovali pomalu jakýmikoliv tóny, i taková Tesla tak nakonec může znít jako osmi-, deseti či dvanáctiválec. Nařízení EU totiž přesně nestanoví, jakou formu má zvuk mít.
Lze dodat, že na vlastním systému AVAS pracuje od roku 2009 společnost Harman, která nyní doufá, že díky velmi krátké časové lhůtě dokáže oslovit řadu automobilek. Její technologie zvaná eESS (neboli external Electronic Sound Synthesis) přitom může být na míru uzpůsobená konkrétním požadavkům, a to nejen těm zákaznickým, ale i legislativním. Třeba ve Státech se totiž systém musí aktivovat do 30 km/h.
Suma sumárum, doba tichých elektromobilů je definitivně pasé a z pohledu chodců za to lze pouze děkovat. Je však otázkou, co takové nařízení udělá s popularitou bateriových vozů. O poznání menší hlučnost sice není jediným a patrně ani hlavním důvodem, proč si je lidé kupují, ovšem pro někoho může jít o důležitý aspekt. A pokud nyní budou muset hluk vydávat uměle, na popularitě jim to přidat nemusí.
Všechny elektromobily a hybridy musí být od 1. července z rozhodnutí EU hlučné
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024 - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva