Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Organizace podřízená EU dala facku Bruselu, Škoda Octavia TDI je podle testu čistší než elektromobily
21.4.2022 | Petr Prokopec
Tyto testy vznikly proto, aby ukázaly ekologický přínos bateriových vozů, postupná snaha učinit výpočty realističtějšími z nich ale udělala pravý opak. Výpočet teď počítá také s emisemi spojenými s výrobou i celým životním cyklem aut. A diesel je rázem králem.
Není žádným tajemstvím, že se Evropská unie snaží protlačit elektromobily jako jediné udržitelné dopravní prostředky budoucnosti. Své tvrzení o čistotě ale Brusel založil v podstatě jen na absenci výfuků - nekalkuluje ani s emisemi spojenými s výrobou elektřiny, ani s těmi vzniklými při výrobě bateriových aut. A nepočítá ani s tím, jak emisní stopu ovlivňuje jejich nevyhnutelně kratší životnost. Rázem by totiž vyšlo najevo, že realita je docela jiná a elektromobily samy o sobě neřeší v podstatě nic.
Čekali jsme, že Brusel se této přetvářky držet až do sebezničení a vypadalo to tak i ve chvíli, kdy byl v rámci organizace Euro NCAP spuštěn program zvaný Green NCAP. Ten se nesoustředí na nárazové testy, nýbrž zkoumá množství skleníkových plynů generované provozem jednotlivých aut a jejich energetickou efektivitu. Postupem času ale zjevně při komunikaci mezi europolitiky a lidmi z programu došlo k chybě, neboť místo výsledků bezbřeze podporujících elektromobilitu tu máme po mnoha úpravách poměrně realistický pohled na věc, který pro elektrické vozy vůbec dobře nevyznívá.
Pokud se totiž zadíváme opravdu podrobně na nejnovější studii, pak nelze mít pochybnosti o tom, že nám Brusel už dlouhá léta věší bulíky na nos. V rámci posledního kola testů a výpočtů byl vůbec poprvé zkoumán celý životní cyklus zahrnující nejen provoz, ale rovněž výrobu a následnou recyklaci a sešrotování 61 vozů různých značek i pohonů. Výsledky jsou hned dvojí, přičemž zkoumány byly jak celkové emise, tak veškerá spotřeba energie. Green NCAP přitom vycházel z předpokladu, že dané vozy jsou provozovány po 16 let, během kterých najedou 240 tisíc kilometrů.
Již tyto parametry naznačují, že o holou realitu pořád nejde. Výrobci totiž poskytují na baterie pouze osmiletou záruku a o mnoho déle bateriová auta smysluplně nefungují. Auta se tedy oněch 16 let buď nedožijí, nebo bude nutné do nich koupit zcela nové baterie, což ale přinese další ranec emisí navíc.
Nechme nicméně věci tak, jak byly stanoveny Green NCAPem. Ostatně i při započítání pouze jedné baterie nevychází výsledky zrovna ve prospěch elektrických aut. Tedy v rámci oné celkové spotřeby energie, neboť lídrem v rámci průměrných hodnot se stala Škoda Octavia Combi 2,0 TDI (!), na kterou připadá 164 MWh. Tedy méně, než kolik je potřebuje plug-in hybridní Toyota Prius (167 MWh) či plně elektrický, navíc prťavý a s Octavií nesrovnatelný Fiat 500e (171 MWh).
Zastánci elektromobilů pochopitelně mohou namítnout, že v nejlepším případě se italský elektromobil může dostat na 134 MWh, zatímco s českým kombíkem je v tu chvíli spojeno 151 MWh. Nicméně stejně tak lze zmínit, že u Fiatu lze vyšplhat až na 198 MWh, zatímco u Škody maximálně na 193 MWh. A to je - opakujeme - Octavia vůči elektrické pětistovce opravdový obr, auto o několik tříd výše.
V případě vypuštěných emisí pak sice český vůz již prohrává, ovšem jeho dieselové ústrojí nemusíte po osmi letech měnit. 16 let při kalkulovaném nájezdu přežije jako nic, byť do servisů během té doby bude muset. Pokud ovšem tak dlouho budete provozovat elektromobil s původními bateriemi, jeho dojezd bude již jen zlomkový. De facto jej tak budete využívat jen tam, kde by možná stačilo jízdní kolo.
Lze pak už jen dodat, že výše zmíněné výsledky jsou spojené s vozy modelového roku 2021. V rámci programu však došlo i na srovnání těch o rok starších. Nás přitom zaujala dvojice Renaultu, neboť benzinové Clio si v průměru za celý životní cyklus řekne o 187 MWh energie. Elektrické Zoe je nicméně na tom ještě o jednu megawatthodinu hůře. A naopak třeba plynový Seat Ibiza skončil dokonce lépe se 186 MWh.
To všechno je pro EU pořádná facka a je třeba apelovat, aby pravidla Bruselu kladla důraz pouze na výsledek, nikoli na způsoby jeho dosažení. K čistému ovzduší se totiž můžeme propracovat jen tak, že necháme výrobce přijít s tím nejefektivnějším řešením pohonu, ne tím nařízeným. Pokud se ale automobilky budou řídit pouze diktátem, skončíme všichni na jedné, dost pravděpodobně špatné cestě. Nebyla v tomto směru naše vlastní minulost dostatečně poučná?
Pokud si koupíte dieselovou Škodu Octavia Combi, pomůžete planetě daleko více... Foto: Škoda Auto
… než kdybyste sáhli po elektrickém Fiatu 500, a to navzdory všem pohádkám, které vám vypráví zejména europolitici. Foto: Fiat
Zdroj: Green NCAP
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch