Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU definitivně zabité Suzuki Jimny se s Evropou loučí limitovanou edicí, dosavadní pravidla obchází stále stejně
10.7.2024 | Petr Prokopec
Teoreticky by se už teď nemělo prodávat jinak než jako přihlášené skladové auto, Suzuki ale už dříve vymyslelo cestu okolo dosavadních pravidel EU jeho homologací coby užitkového vozu. V této podobě se nyní s Evropou definitivně loučí, levné není ani trochu.
Pokud nějaké auto dokonale vykresluje to, jak krátkozrace jednají současní europolitici, pak je to Suzuki Jimny. Při svých rozměrech, hmotnosti a pohonném ústrojí tohle japonské SUV životnímu prostředí neubližuje, vedle politicky preferovaných velkých a těžkých SUV s na oko nízkými emisemi danými jen tím, že část jejich spalovacího pohonu byla nahrazena elektrickým, rozhodně ne. Protože si ale Jimny na nic nehraje a jeho reálně efektivní podstata nikoho nezajímá, pro EU je jedním z veřejných nepřátel.
Tohle Suzuki tak ve své pětimístné formě muselo v Evropě skončit již v roce 2020. O pár měsíců později se sice do prodeje vrátilo, ovšem pouze jako užitková varianta N1. S touto kategorií jsou přitom spojeny benevolentnější emisní regule, na druhou stranu však Suzuki bylo nuceno odstranit druhou řadu sedadel a přijít s přihrádkou dělící kabinu od zavazadlového prostoru. Zatímco tak třeba Australané si na některé verze musí kvůli obrovskému zájmu počkat i 10 měsíců, v Evropě se Jimny stává stále méně atraktivním.
I přesto všechno byly dosavadní prodeje poměrně vysoké. Jenže EU přichází s nesmyslnými pravidly i v jiných ohledech, Jimny definitivně končí. Německé zastoupení si proto připravilo rozlučku v podobě edice Horizon, která je omezena na pouhých 900 kusů a v prodeji může zůstat jen díky tomu, že je to na oko pořád užitkové auto. S rozprodáním dostupných exemplářů dealeři možná budou mít chvíli práci, na druhou stranu se ale mohou těšit na nemalou odměnu - rozlučková varianta totiž startuje na neskromných 32 340 Eurech (cca 820 tisíc Kč).
Po stránce technické přitom nelze očekávat žádné změny, všechna čtyři kola tedy skrze pětistupňový manuál i nadále roztáčí atmosférická jedna-pětka. Ta sice disponuje jen 102 koňmi, nicméně jelikož Jimny měří jen 3 645 milimetrů na délku a váží 1 165 kg, nezadýchá se ani při šplhání do kopce. Čím se SUV nově může pyšnit, to je čelní maska v retro stylu, se kterou jsou spárovány stříbrný přední nástavec nárazníky a odpovídající boční prahy. Zmínit je třeba i černé gumové zástěrky kol.
Dále nechybí kryt rezervního kola, stejně jako je možné počítat se speciální šedou barvou Medium Gray, kterou doplňují grafické polepy. Na přání je pak možné ještě sáhnout po odnímatelném tažném zařízení. Vnitřek ale již stejně jako technika zůstává ve standardním stavu, počítat tak lze s manuální klimatizací či třeba látkovým čalouněním. Svým způsobem je tak edice Horizon velmi sebevědomá, tomu se ale při popularitě a nuceném konci vozu nemůže nikdo divit.
Dodat lze jen výhled do budoucna, který je však aktuálně velmi mlhavý. Suzuki totiž sice pracuje na elektrické verzi, ta má ovšem dorazit až někdy na konci dekády. V Japonsku je pak Jimny k mání i s přeplňovaným 0,66litrovým tříválcem, který by před evropským emisním honem možná obstál, ale téměř nikým jiným nevymáhaná nová pravidla by ho stejně dostala.
Zdá se tedy, že s jednou legendou je prostě konec. Ničemu to sice neprospěje, ale koho zajímá realita. Papírově vysoké emise CO2 už nebudou kazit průměry a v prodeji bude o jedno auto nepřipojené k internetu méně. Není to skvělé?
Suzuki Jimny Horizon i navzdory své ceně působí lákavě. Hlavně proto, že jakmile bude 900 dostupných aut rozebráno, je v Evropě s tímto vozem definitivní amen. Foto: Suzuki
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Nové auto s motorem V8 bez truba a ručním řazením pořád může vzniknout, odpustíte mu za to i jeho nevyslovitelné jméno
před 3 hodinami - Další studie potvrdila dramatický pokles dojezdu elektromobilů v zimě, i když jim nadržovala, jak jen mohla
před 4 hodinami - Suzuki se omlouvá, po pouhých 4 dnech muselo zastavit prodej nové verze své současné ikony
před 6 hodinami - Porsche chystá čistku v nejvyšším vedení firmy, téměř na hodinu mají letět všichni, kteří horovali za elektrické orgie
před 7 hodinami - Tesly mají velmi neobvykle umístěný dobíjecí port. Bývalý viceprezident a šéf vývoje firmy řekl, proč to tak je
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.04. 16:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.04. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep