Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
ELLada: elektrická Lada Kalina kombi je na světě
28.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(video) Nemít vlastní elektromobil si dnes zjevně nemůže dovolit ani ruská Lada. Třebaže ví, že v podmínkách jejího domácího trhu je k ničemu.
Již poněkolikáté v historii automobilismu jsme se dostali do situace, kdy mnozí projevují bezmeznou důvěru v budoucnost elektromobilů. Motivace sice byla v každém případě trochu jiná, výsledek ale pokaždé stejný - vždy jsme se s pokorou vrátili k osvědčeným spalovacím motorům, které sice nikdy nepředstavovaly dokonalé řešení, rozhodně ale vždy reprezentovaly to nejpoužitelnější, které bylo možné efektivně vyrobit a dlouhodobě provozovat.
Nyní jsme oběma nohama uprostřed již bůh ví kolikáté elektrické mánie, určitě je ale historicky nejsilnější. Na její podporu se totiž sešly hned tři faktory:
- mnozí si myslí, že fosilní paliva musí co nevidět dojít a je tak třeba honem rychle vymyslet něco, co je nahradí,
- pohádky okolo globálního oteplování, jeho problematičnosti a míře participace člověka na jeho zavinění rozpoutaly boj proti emisím CO2. Jejich zásadní snížení (pokud vůbec nějaké) elektromobily sice nepřinesou, jiné pohádky o jejich nulové spotřebě a emisích ale způsobily obecné přesvědčení o opaku,
- třetí faktor už je spíše následkem výše zmíněných - mnohými volenými i nevolenými orgány byla přijata opatření na jejich mocnou podporu subvencemi všeho druhu, jenž nutí automobilky vyrábět a prodávat něco, nad čím by jinak mávnuly rukou. Například naše nedávné pojednání o Volvu V60 Plug-in Hybrid zmiňuje, jak ohromné peníze výrobce de facto dostane (resp. nebude je muset zaplatit EU), pokud prodá jedno takové auto, které se jen tváří jako ekologické.
V návaznosti na výše zmíněné se z elektromobilů stala ohromná móda, kterou následují i ti, kteří nevěří ani brzkému vyčerpání zásob ropy, ani pohádkám o CO2, ani pro ně nemá žádný ekonomický význam takové vozy vyrábět a prodávat. Zapomínají při tom ale otevřít oči. Shrneme-li si totiž ryzí fakta, pak elektromobily skoro nikdo nekupuje, dokonce o ně lidé nestojí ani přes ohromné dotace a vnutit se je zákazníkům nedaří ani tam, kde staví infrastrukturu pro nula aktuálních uživatelů.
I proto vznikají zcela marná elektrická auta jako je Škoda Octavia Green E Line a obáváme se, že tentýž případ je právě představená ELLada ruského AvtoVazu. Nepřináší totiž vůbec nic nového a ani samotný výrobce moc nepočítá s tím, že by to celé k něčemu bylo. Pojďme si ale projít především fakta.
Novinka výše zmíněného jména se představila na moskevském fóru Rusnanotech točícím se okolo moderních technologií všeho druhu. Postavena je na základech konvenčního modelu Kalina kombi a poháněna je výlučně elektromotorem. Dostupné údaje o jeho výkonu se různí (oficiální tisková zpráva tuto informaci neobsahuje), vzhledem k dále zmíněné hmotnosti a dynamice ale nejvíce údaji o maximu 60 kW (81 koní). Výkon je přenášen stejně jako u standardní Kaliny na přední kola přes jednostupňovou převodovku.
Motor pochopitelně čerpá energii z akumulátorů typu Li-ion uložených v zadních partiích vozu (i proto zřejmě automobilka vsadila na karoserii kombi). Jejich kapacita není známá, vzhledem k udávané době nabíjení z běžné zásuvky v délce osm hodin lze usuzovat na maximálně 25 uložených kWh. Záleží, co přesně je v Rusku běžné, dle udávané hmotnosti vozu 1 200 kg (standardní Kalina kombi váží prakticky stejně) i dojezdu 140 km na jedno nabití ale usuzujeme na o něco nižší hodnotu.
Akumulátory dodala firma Liotech a bez zajímavosti není, že přidala informace o jejich očekávané životnosti, o čemž výrobci „baterek” pro elektromobily všeho druhu jinak hovoří dosti neochotně. Prý mají vydržet 3 000 nabíjecích cyklů, otázkou ovšem je, co Liotech považuje za konec životnosti. Ona již třeba dvoutřetinová kapacita akumulátorů při jejich omezené celkové kapacitě nebude příjemná. Výrobce s ohledem na „typické využití” vozu hovoří o pětileté výdrži akumulátorů, pokud ale budete vůz používat tak, jak se dnes očekává (tj. „trochu si nabiji všude, kde zrovna zastavím”), pak výsledek bude patrně o něco horší.
Ale vraťme se zpět k samotnému autu. I díky relativně nízké pohotovostní hmotnosti (relativně k tomu, co dnes považujeme za těžké) není výsledná dynamika vozu nikterak špatná - na stovku zrychlí okolo 12 sekund a maximální rychlost činí 140 km/h.
Vůz ale trápí v podmínkách ruského provozu docela jiné záležitosti - sama Lada přiznává, že s ohledem na teplotní podmínky panující v řadě klíčových oblastí Ruska v zimě je prodej na většině území prakticky vyloučen. Krom toho chybí jakákoli infrastruktura, vlastní výroba potřebných komponent (vše je od externích dodavatelů) a automobilka by ráda i nějakou tu státní dotaci. Přesto nevylučuje, že by omezenou výrobní sérii mohla nabídnout na jihu země v přímořských oblastech. Předpokládaná cena jednoho kusu okolo 900 tisíc Kč ale předem odsuzuje jakoukoli snahu o vzbuzení masivní poptávky k neúspěchu.
Pro představu níže přikládáme pár nekvalitních dostupných snímků a záběry Ruské televize. Jak už to bohužel u novinek z těchto končin světa bývá, kvalitních oficiálních materiálů a informací je poskrovnu. Přesto jsme se k ELLadě (neplést s řeckým letoviskem) pokusili zjistit maximum. Pokud se k nám dostanou lepší materiály, určitě vám je nabídneme.
Toto jsou zatím jediné dostupné fotografie ELLady, více prozradí přiložené video
Foto: zr.ru, samara.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před hodinou - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejnovější články
- Nesmyslné nové 2,5tunové BMW M5 ve sprintech trapně zostudila morálně 8 let stará em-pětka předchozí generace
před 18 minutami - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
před hodinou - Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
včera - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
včera - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva