Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie

Že nepřímo je to s elektrickými auty kvůli jejich emisím z výroby a emisím spojených s produkcí elektřiny složitější, než se traduje, se tak nějak ví. Ale tady nejde jen o to, bavíme se o škodlivinách produkovaných přímo provozem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie

před 6 hodinami | Petr Prokopec

Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie

/

Foto: Tesla

Že nepřímo je to s elektrickými auty kvůli jejich emisím z výroby a emisím spojených s produkcí elektřiny složitější, než se traduje, se tak nějak ví. Ale tady nejde jen o to, bavíme se o škodlivinách produkovaných přímo provozem.

Elektrická auta bývají prezentována jako bezemisní, což je pochopitelně lež, jak už někde konstatovali i oficiálně a dokonce zakazují tuto frázi používat pod hrozbou pokut. Špinavých tajemství je hromada už při výrobě baterek, stejně tak finalizace samotného auta je výrazně emisně náročnější - třeba BMW mluví o 40 % emisí navíc vznikajících už výrobou. A to pořád není vše.

Elektromobily takto dostává majitel s pomyslným batohem emisí na zádech, který v závislosti na zdroji elektřiny nemusí shodit také nikdy. Však i organizace podřízené EU přiznávají, že obyčejná Škoda Octavia TDI umí být „čistší” než elektromobily. Ale pokud jde o lokálně produkované škodliviny, mají elektromobily navrch, ne? No, ani to nemusí být pravda, jak uvádí studie britské univerzity v Southamptonu.

Tamní vědci se na věc podívali jinou než obvyklou optikou a zaměřili se primárně na prach z brzd. Právě ten může lidské zdraví poškodit víc, než kdybyste si dali seanci s čoudícími kamny. Důvodem je především materiál použitý u brzdových desek, který se dostává do ovzduší a škodí přímo.

Vědci ony materiály rozdělili na čtyři kategorie - nízkometalické, semimetalické, neazbestové organické a keramické. V případě každé z nich pak zkoumali částice PM2.5 a menší, tedy takové, které jsou 30krát menší než průměr lidského vlasu. Neazbestové organické a keramické brzdové destičky vycházejí jako nejvíc toxické, neboť obsahují největší množství vláken mědi. Prach z nich je pak spojován s rakovinou, astmatem a chronickým plicním onemocněním.

Právě proto, že na brzdný prach a stejně tak na částice produkované opotřebením pneumatik se legislativa většinou nevztahuje, i když v Evropě to v roce 2027 má změnit norma Euro 7, vědci pro srovnání do studie zařadili také výfukové zplodiny. Navíc produkované dieselovým automobilem. Nicméně zjistili, že ty jsou méně toxické. Souběžně s tím i proto poukazují na elektromobily, které jsou těžší a tudíž je k jejich zastavení zapotřebí větší brzdná síla, která tak vede k vyšší produkci brzdného prachu.

„Lidé mají obecně nečistoty, které produkují automobily, spojené s jejich výfuky a proto o elektromobilech smýšlí jako o bezemisních. Ovšem elektromobily stále produkují jemné částice, a to kvůli tření a opotřebení pneumatik a brzd,“ říká vedoucí autor studie doktor James Parkin. A dodává, že cílem nebylo bateriový pohon bezdůvodně očernit (ještě aby to, že?), nýbrž pouze „pochopit, jak různé složení destiček ovlivňuje toxicitu emitovaných částic a jaký ty mají vliv na lidské zdraví“.

Fakt, že většina aut užívá právě brzdové destičky s vyšším obsahem mědi, neboť jsou levné a mají velkou výdrž, ovšem skutečně nevede ku prospěchu elektromobilů. Jakkoli budou jejich zastánci namítat, že u nich lze využívat a brzdění motorem rekuperace, zrovna s dieselem jde motorem decelerovat též velmi intenzivně a využití brzd minimalizovat - známe majitele, co jim i desky, natož pak kotouče vydrží na dieselech statisíce kilometrů. Takže jejich použití může být omezené bez ohledu na pohon, jakmile ale brzdíte s elektromobilem, do ovzduší letí více výrazně víc škodlivin právě z něj.

„Protože se odkláníme od dieselových a benzinových aut, mimo-výfukové částice tak časem mohou dokonce vzrůst,“ dodává profesor Matthew Loxham. Ale nač si pokládat nepříjemné otázky, že? Budoucnost jsme si naplánovali, tak plán splníme, i kdybychom za něj měli zemřít...


Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie - 1 - Tesla Model 3 Performance 2024 facelift prvni 02Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie - 2 - Tesla Model 3 Performance 2024 facelift prvni 03Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie - 3 - Tesla Model 3 Performance 2024 facelift prvni 25
Součástí brzd jsou měděná vlákna, jejichž prach způsobuje vážné plicní choroby. Elektromobily kvůli své vyšší hmotnosti jsou pak logicky větší hrozbou než spalovací auta - pokud už u nich použijete brzdy, starají se o produkci většího množství škodlivin. Foto: Tesla

Zdroj: University of Southampton

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše