Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily dostaly další ránu, první země Evropy už chystá zákaz jejich dobíjení kvůli nedostatku elektřiny
4.12.2022 | Petr Miler
To už je snad kognitivní disonance, když se nás někteří na jednu stranu pokouší ujišťovat, že energie pro elektromobily bude dost i ve chvíli, kdy budou nařízeny všem, současně se ale kvůli nedostatku elektřiny už na tuto zimu chystají zákazy dobíjení.
Elektrická auta trápí ve srovnání s těmi spalovacími tolik nedostatků a dalších problémů, že by se při jejich cenách nemohla na volném trhu nikdy v jakkoli blízké budoucnosti prosadit ani omylem. Své zákazníky by si našla, stěží by se ale jednalo byť o 2 % kupců, kteří si jen dnes pořizují v České republice. Aktivisté převlečení za politiky se ale rozhodli z důvodů, které dalece překračují meze pochopitelnosti, nařídit všem. A chystají tím problémy nejen pro obyčejné lidi, kteří potřebují levná a praktická auta pro každodenní cesty za prací či nákupy.
Problémy elektrických aut totiž nespočívají jen v autech samých, mají i spoustu sekundárních dopadů. Je za hranicí pochopitelnosti, že se o jejich nařizování všem rozhoduje v době největší energetické krize za několik dekád, však politická rozhodnutí faktickou realitu nemohou změnit. Elektřiny je zkrátka málo na to, aby jí šlo obsloužit současné potřeby automobilové dopravy. A podobně by šlo hovořit o limitech sítě i dalších aspektech.
Takoví Němci dříve nebo později zavedou zákon podobný tomu, který navrhoval tzv. vyhlazení špiček. Ten dá operátorům sítě možnost limitovat majitele elektrických aut v jejich dobíjení, neboť „každému dle jeho potřeb” funguje i v zeleném socialismu jen do té chvíle, dokud je z čeho brát. Zda se něco takového stane příští rok nebo třeba za tři léta, neumíme říci, jedna evropská země ale k omezení dobíjení - tedy i používání elektrických aut - míří už nyní.
Jde o Švýcarsko, které dnes též výrazně podporuje elektromobilitu a také si maluje smělé, z prstu vycucané vize. V jeho případě je situace specifická v tom, že hodně spoléhá na vodní elektrárny, které potřebují... vodu. Pomineme-li ty přečerpávací, které jsou spíše bateriemi svého druhu, pak švýcarské energetické zdroje žijí hlavně z tání sněhu na horách, který v zimě jaksi moc netaje. Zatímco tedy Němcům může nesvítit a nefoukat, Švýcarům může netéci. A přesně to se bude v zimě dít.
Ono to nakonec není nic nového, je tomu tak ve Švýcarsku každý rok, kdy země dováží obrovské množství energie zejména z Francie a Německa - loni šlo o 5,7 miliardy kWh. Letošní specifikum tkví v tom, že Němci i Francouzi mají svých problémů dost (Němci viz výše, k tomu je málo plynu, blíží se zavření zbytku jaderných elektráren, ve Francii řada „jaderek” momentálně neběží apod.) a za takové situace buď elektřinu vůbec nebudou vyvážet, nebo ji ani sami nebudou mít. Švýcarsko si v takovou chvíli samo nevystačí a bojí se blackoutů.
Aby jim země předešla, je v zemi momentálně schvalován nový zákon, který tomu má předejít. Jde o široce pojaté opatření, které v případě nedostatku elektřiny mj. nařizuje prát nanejvýš na 40°C, chladit v ledničkách nejvíce na 6°C nebo téměř zcela zamezovat použití věcí typu saun, vířivek apod. Pro nás je ale pozoruhodné hlavně opatření, které počítá se zákazem jízdy elektrických aut.
Nebude úplný, výjimkou budou „absolutně nezbytné cesty” typu návštěva lékaře či účast na soudním řízení, je ale už teď jasné, že pro elektromobily jde o další ránu. Přímo zasáhne asi 110 tisíc švýcarských majitelů takových aut, nepřímo ale ovlivní kupní rozhodnutí milionů jiných - však kdo rozumný si koupí elektrické auto, když bude vědět, že mu v zimě může být dobré také jenom na vystavování? Asi nikdo.
Tato situace jen připomíná, jak absolutně nevěrohodná jsou tvrzení o tom, že elektřiny bude dost, že síť vydrží, že cokoli takového. Dnes ve Švýcarsku jezdí zmíněné množství aut, představují 0,4 % spotřeby elektřiny (což samozřejmě není málo na jedinou takovou věc v rukou zlomku obyvatel, ale pořád to není ani procento) a přesto se chystá takové omezení? Co kdyby takovými auty jezdily miliony lidí spotřebovávali tak desítky procent veškeré elektřiny? To nechceme ani domýšlet.
Je to v tuto chvíli jen návrh, nedokážeme si ale představit, co by Švýcarům zabránilo jej uvést do praxe. A je to také zatím stále vcelku nevinné upozornění na to, jak křehkou rovnováhu současné využívání různých zdrojů energie představuje a jak snadné je do ní zapíchnout vidle, jejichž bodce vyjedou snadno někde úplně jinde, než by je člověk čekal. Třeba ve Švýcarsku. Moudří si z toho vezmou ponaučení, ostatní budou tvrdošíjné bazírovat na svém, protože proto.
Škoda Enyaq brzy může Švýcarům sloužit jen ke kochání se při praní na čtyřicítku u prázdné vířivky. Používání elektrických aut může být kvůli nedostatku elektřiny v zemi zakázáno. Foto: Škoda Auto
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 11 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus