Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobilům už dochází zákazníci i v Nizozemsku, 96 procent majitelů benzinů je nechce za žádnou cenu
7.9.2023 | Petr Prokopec
Že elektromobily narazí na přirozené limity svého potenciálního zásahu zákazníků, zmiňujeme roky. Popravdě řečeno nás ale překvapuje, jak brzy a s jakou vehemencí se to začíná dít v zemi, jako je Nizozemsko.
V roce 2009 představilo Mitsubishi malý elektromobil zvaný i-MiEV. Zpočátku jej bylo možné koupit pouze na japonském trhu, posléze však 3 395 milimetrů dlouhý a jen 1 475 mm široký hatchback dorazil také do Evropy. Souběžně s tím se ukázaly i od něj odvozené modely Peugeot iOn a Citroën C-Zero. Právě za jejich volant jsem se mohl posadit, nadšením jsem ovšem nekřičel. Nebýt totiž garáže se zásuvkou, nevydržela by mi energie ani na tři dny mírného ježdění po městě. Usadit dovnitř čtyři dospělé pak vyžadovalo několikahodinový trénink s Tetrisem.
Problémem ale nakonec byl hlavně poměr těchto kvalit vzhledem k ceně, Francouzi si totiž za svá vozítka účtovali takřka 800 tisíc korun. Šlo navíc o částku bez daně. Nebylo tak vlastně překvapivé, že zájem byl v podstatě nulový a iOn či C-Zero si pořídily maximálně tak elektrárenské společnosti. Podobně pak ostatně na tom v dané době byla i Tesla, kupříkladu vůbec první Roadster v Česku byl určen pro Martina Romana, někdejšího šéfa ČEZu. Dnes se již bez obav můžu pochlubit tím, že dříve než usedl za volant on, jsem právě s jeho autem nakroutil pár kilometrů sám.
Co se od té doby změnilo? V detailech mnohé, v principu nic. I když do vývoje těchto aut byly různými cestami nasypány biliony korun, jde stále o nekonkurenceschopné zboží s omezenou použitelností a vysokou cenou. Přesto své zákazníky mají, o tom žádná, ale jak velkou část flotily provozovaných aut mohou realisticky tvořit? 10 procent? 20 procent? Přesnou odpověď je těžké dát, vodítkem ale může být dění v elektromobilům velmi nakloněném Nizozemsku. Tam se kvůli mohutnému přerozdělování v jejich prospěch prodává relativně nejvíc elektrických aut v zemích EU, přesto ke konci loňského roku tvořily elektromobily z asi 11milionové flotily jen 343 677 vozů. Jde tedy asi o 3,1 procenta všech aut, přesto se zdá, že minimálně mezi soukromými vlastníky jsou elektromobily u konce s dechem.
Z průzkumu, který provedly firmy GasPedal a AutoTrack u dvou tisíc majitelů benzinových aut, totiž neskutečných 96 procent z nich odmítá přejít na elektrický pohon, i kdyby ceny těchto aut dále klesaly. Pro naprosto většinu dotázaných totiž není problémem ani tak cena, jako spíše podstata samotných aut tkvící v limitech baterií (37 procent) a problémy s dobíjením (25 procent). V kombinaci s cenou je to pak pro elektromobily definitivně smrtící. Jde tedy v podstatě stále o to samé, co elektromobily brzdilo před oněmi 12 léty.
Když se podíváme dále do historie, zjistíme, že jde pořád o stejné problémy, na jaké na počátku minulého století narazil i takový génius, jakým byl Ferdinand Porsche. A ani situace v minulém století nebyla jiná. Pořád se čeká na baterie s docela jinou energetickou hustotou, které budou levnější, i poté ale bude problém jejich dobíjení - elektřiny na to není dost a především není všude, kde by to bylo třeba, k dispozici dostatečný nabíjecí výkon.
Jasper Verweij ze společnosti Gas Pedal.nl k tomu dodává, že zákazníky začíná v nemalé míře odrazovat i nejistoty spojené s údržbou. I když elektromobily mají méně pohyblivých částí, opravy čehokoli jsou drahé, i když nedojde na výměnu baterií. K tomu přihoďte častější výměnu dražších pneumatik a máte celkem jasno, proč těmto autům zákazníci dochází tak brzy. Představují prostě horší řešení za více peněz. A je těžké to nevidět i v mlze dotací.
Na takový Enyaq musí průměrný Čech vydělávat dva a půl roku, navíc dostane obtížně použitelné auto. Proč by ho tedy měl chtít? Po ukojení první vlny zájmu tak elektromobilům rychle dochází byť jen potenciální zákazníci. Foto: Škoda Auto
Zdroj: AD
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 5 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 7 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 8 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 10 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva