Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektrický Fiat 500 je takový propadák, že zase zastavil výrobu v celé továrně na elektromobily. Nepojede až do ledna
29.11.2024 | Petr Miler
Italové bezdůvodně uvěřili ryze elektrické budoucnosti aut a slavnou továrnu v Mirafiori upravili tak, že z 97 procent vyrábí jen takové vozy. Proto se produkce v ní po několika odstávkách znovu zastaví a elektrická pětistovka na tom má lví podíl.
V automobilovém průmyslu už před nějakým časem zavládla bizarní nepřímá úměra, která výrobce aut posílá do stále větších problémů. Ve stručnosti řečeno by ji šlo definovat slovy: „Čím menší je zájem o elektrická auta, tím víc usilujeme o jen elektrickou budoucnost.” Je to naprosté popření všech elementárních ekonomických zákonitostí, je to jako kdyby lidé v samoobsluhách kupovali stále méně rohlíků a pekárny by v reakci na to stále častěji říkaly, že jedinou budoucností je rohlík.
Koncern Stellantis se dlouho zdál být v této záležitosti na straně zdravého rozumu, byla to ale jen slova. Letos se před příchodem přísnější varianty přerozdělovacích mechanismů EU favorizujících elektrická auta vybarvil docela jinak, když jeho šéf v problémech začal za nesplnitelné tržní regulace horovat a postavil se dokonce proti šéfovi BMW Zipsemu, se kterým byl léta na jedné lodi. A je to skutečně zvláštní, neboť musí ze všech nejlépe vidět, jaké problémy to způsobuje, zvlášť když kvůli nezájmu o elektromobily musí zastavovat i výrobu žádaných spalovacích aut, protože nezapadá do unijních „mustrů”. A pokud to neviděl doteď, nyní má na stole další impuls k přehodnocení svých postojů.
Jak informují agentury Reuters a Bloomberg, automobilka musí znovu zastavit výrobu elektrického Fiatu 500 v továrně v závodě Mirafiori. Pokud vám to přijde trochu jako déja-vu, bude to tím, že už jsme to opravdu prožili, a ne jednou. Jen za poslední měsíce musel Fiat produkci tohoto modelu zastavovat znovu a znovu. A teď to prostě musí udělat ještě zase.
Je to až tragikomické, neboť Fiat už doteď počítal s tím, že výroba nepojede do konce měsíce a pak znovu od 18. prosince do 5. ledna. Tohle auto je ale (bez nejmenší špetky překvapení, varovali jsme před tím už v roce 2020) takový propadák, že firma přidává další interval zastavení výroby. Kdy? Uhádli jste, od 2. do 17. prosince. Jinými slovy: Produkce elektrické pětistovka nepojede nejméně do neděle 5. ledna 2025.
Tento krok znovu zavře celou továrnu v Mirafiori, neboť ta nemá brát ani kdekoli jinde. Nesmyslná sázka na jednoho koně způsobila, že v této fabrice se z 97 % vyrábí jen elektrická auta. A protože nezájem o ně je téměř paušální, stopku dostane vše včetně elektrických variant Maserati GranTurismo a GrabCabrio. Stellantis vše vysvětluje „pokračující nejistotou v oblasti prodeje elektromobilů na řadě evropských trhů”, ale ta je snad něčím novým? Jak už padlo, Fiat 500e se stejně neprodejným zbožím zdál být kdykoli od roku 2020 dodnes a jediné, co jeho odbyt čas od času alespoň trochu nakoplo, byly dotace.
To je smysluplný obchodní model? Nemáme ten pocit a nemůže ho mít snad nikdo soudný. Jsme tedy zvědavi, jak se k věci Stellantis dále postaví. Oním Stylem: „Čím menší je zájem o elektrická auta, tím víc usilujeme o jen elektrickou budoucnost,” se nedá pokračovat věčně. Tedy vlastně ano, pokud za „konec věčnosti” označíme bankrot, jehož hrozba dnes visí snad nad všemi automobilkami, které léta odmítaly volání naprosté většiny zákazníků po něčem docela jiném.
Výroba Fiatu 500e v Mirafiori byla zastavena na dalších 14 dnů, čímž byla odstávka celé fabriky prodloužena až do ledna 2025. Muselo se to stát? Samozřejmě nikoli, ale mateřský Stellantis to ani v této situaci nechce přiznat. Foto: Stellantis
Zdroje: Reuters, Bloomberg, Fiat
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva