Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektrický favorit Fordu je takový propadák, že na skladě leží 60 procent letos prodaných aut, ani zrušení poloviny výroby nic neřeší
14.12.2023 | Petr Miler
Čím více se o prodejích tohoto auta dozvídáme, tím hůře to pro něj vyznívá. I když škrtnutí poloviny výroby plánované na příští rok působí dramaticky, je zamýšlených 80 tisíc vyrobených aut opravdu daleko před tím, co dnes Ford dokáže na trhu reálně uplatnit.
Ford včera po sérii elektrických nezdarů tak trochu kapituloval. I když ještě loni plánoval prodat v roce 2023 celých 600 tisíc elektromobilů a v roce 2026 jich měly být dokonce 2 miliony, po třech letošních kvartálech se účet jeho globálních prodejů elektrických aut zastavil na čísle 116 tisíc. To znamená, že automobilka neplní své původní plány ani z jedné třetiny a také proto je už zrušila, aniž by stanovila nové. Přesto dosud nafukovala výrobní kapacity, ani to už ale neplatí, proto ona slova o kapitulaci.
Modrý ovál totiž včera potvrdil, že kvůli dosavadním nezdarům jeho elektrického favorita, modelu F-150 Lightning, snižuje jeho výrobu pro rok 2024 na polovinu. To je ohromný škrt, kdy místo asi 160 tisíc těchto aut jich má vzniknout jen něco kolem 80 tisíc. Problémem ale je to, co už jsme naznačovali včera - i takový záměr je strany Fordu projevem hodně velkého optimismu.
Jak už padlo, Ford letos prodal do listopadu jen 20 365 Lightningů, což znamená, že by příští rok musel prodat skoro čtyřikrát víc těchto aut, aby aspoň 80 oněch tisíc vozů „udal”. Už to je velmi ambiciózní předpoklad, problém je navíc v tom, že prodat bude muset také letos vyrobená a nedodaná auta. A také těch je hromada.
Automobilka ve svých materiálech pro tisk ani pro investory standardně neuvádí průběžná výrobní čísla pro jednotlivé modely, a tak se můžeme jen ptát, kolik Lightningů do listopadu vzniklo. Jedno je ale jisté - americká média poukazují na to, že podle dat Car Edge v tuto chvíli stojí u dealerů Fordu v USA 12 385 úplně nových, nejetých exemplářů Lightningu modelového roku 2023. Jinými slovy, jen dealeři Fordu mají na skladech ekvivalent 60 procent všech letos prodaných aut tohoto typu. Uvážíme-li, že spousta jich musí být i na skladech automobilky, Ford by při současném tempu prodeje mohl pokrýt naprostou většinu, ne-li celý roční odbyt jen ze skladových aut.
A reálně situace nemusí být o tolik jiná, Ford letos prodal jen o 16 % víc elektromobilů než v loňském roce, takže se nedá říci, že by se potýkal s neutuchajícím zájmem. Ten se naopak přinejmenším vzhledem k nabídce opravdu nezvyšuje - podle dat Edmunds loni čekaly nové elektromobily na zákazníky u dealerů v průměru 39 dní, letos je to už 57 dnů. Spalovací i hybridní modely jsou na tom zásadně lépe.
V tuto chvíli se tedy situace jeví tak, že i oněch 80 tisíc Lightningů, které mají vzniknout v příštím roce, mohou mít do jednoho problém najít si kupce. A vzhledem k tomu, že Ford odmítá snížit cenu tohoto vozu (proto také omezuje výrobu), může být skutečně těžké s prodeji „pohnout”. Přitom jsme už v roce 2021 při představení vozu varovali, že tohle není ten typ auta, pro které by se elektrický pohon z pohledu jeho potenciálních kupců hodil. Ford trval na opaku, realitu nyní vidí sám.
Prodejní marnost elektrického Fordu F-150 je ještě větší, než se na první pohled zdá. A ani snížení výroby na polovinu nemusí nic řešit, automobilka má na skladě většinu aut potřebných na celoroční prodeje. Foto: Ford
Zdroje: AP, Ford, Car Edge, 8NewsNow
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 (4) - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025 (3)
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
včera - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera (3) - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva