Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektrické Porsche Macan bude nesmysl. S až 610 koňmi, víc jak 2,3 tuny a ekvivalentem 25litrové nádrže nedojede nikam
14.12.2023 | Petr Prokopec
Věříme, že zákazníkům používajícím tohle auto k dojíždění za prací do centra a k rozvozu dětí do škol nebo na kroužky to bude jedno. Pokud se ale s novým Macanem budete chtít rychleji dopravit někam dál, počítejte s reálným dojezdem 100 až 150 km. K čemu to je?
Menší SUV s názvem Macan představilo Porsche již v roce 2014. Od té doby došlo na tři výraznější modernizace, stejně jako na bezpočet menších. Kromě toho automobilka z Zuffenhausenu začala pracovat na nástupci, u kterého nicméně hodlá radikálně přehodit výhybku. V plánu je totiž elektrická varianta, vedle které má stávající spalovací provedení ještě nějaký ten rok koexistovat. Jakmile ovšem definitivně zamíří k ledu, bude Macan disponovat už jen bateriovým pohonem. Ve světle aktuálně odhalených některých parametrů si ovšem nejsme jisti zda je to dobrý nápad.
Macan a Cayenne jsou totiž nejprodávanějšími modely Porsche, přičemž větší SUV za prvních devět letošních měsíců dosáhlo na 64 457 registrací, zatímco to menší jich má na kontě 68 354. Vedle toho s elektromobilem Taycan je v rámci stejného období spojeno 27 885 prodaných aut. Ve chvíli, kdy tedy na světě nebude spalovací Macan, riskuje značka nemalý sešup. S bateriovým pohonem totiž bude stoprocentně spojena vyšší cena. Za tu pak lze počítat s mnohem menší využitelností.
Porsche sice zatím nedalo do placu veškerá data, to podstatné však oznámilo. Víme tedy, že Macan ve všech verzích dostane baterie o kapacitě 100 kWh. Něco takového však odpovídá zhruba 25litrové nádrži na naftu, se kterou by se možná dalo dojet daleko s ekvivalentem Golfu, ne však s Macanem. Možná vám to přijde přehnané, ale to s tímhle autem nemáte zkušenosti.
My máme dost odježděno s verzí GTS, obecně schopným autem, se kterým se ale kvůli jeho aerodynamického odporu a nemalé hmotnosti (1 895 kg) nedá jezdit úsporně, ani kdybyste se roztrhali. Jet s tímto 360koňovým modelem za 15 litrů na 100 nechce žádnou dravou jízdu, cokoli ambicióznějšího znamená 20litrový apetit. Ani s příplatkovou 75litrovou nádrží nejde o auto, se kterým byste se mohli na jedno tankování rozvášnit, dojezd 300 až 350 km pro bezpečné dotankování je maximem. Elektrický Macan má ale mít ekvivalent její třetiny.
A to není vše. Hmotnost vozu sice Porsche nezveřejnilo, ale pokud Taycan váží 2,3 tuny, může být Macan lehčí? Jak by mohl? K tomu víme, že auto dostane do vínku až 610 koní a 1 000 Nm točivého momentu. To jsou čísla jak z říše snů, načež je snadné uvěřit, že sprint z klidu na stovku se odehraje okolo 3 sekund, což je daleko lepší čas než u stávajícího nejrychlejšího provedení (GTS potřebuje 4,6 s), jak daleko ale s využitím dynamického potenciálu dojedete? To budou desítky kilometrů, svižnější bezstarostnou jízdou možná o 150. K čemu tohle je?
Bude to platit tím spíš, když Jörg Kerner, viceprezident Porsche pro tuto modelovou řadu, říká, že cílem značky bylo vyrobit nejsportovnější model ve svém segmentu. Takový vás bude nutit jezdit aktivněji, nemá na to ale šťávu, tady skoro doslova. Je pak sice hezké, že nový Macan dostal do vínku rozložení hmotnosti v poměru 48:52, řiditelnou zadní nápravu či v některých verzích také stavitelný vzduchový podvozek. Jenže k čemu to všechno je, když bude třeba v každé zatáčce bojovat s nemalou masou a akceschopnost auta bude nevyhnutelně mizerná.
Samozřejmě jsme si vědomi toho, jak je spousta Macanů využívána (často je to auto pro manželku na ježdění do města a rozvoz dětí), tam žádný problém nebude. A zákazníkům Porsche bude více nebo méně putna i vyšší cena a omezená životnost. Ale pořád existují lidé, kteří používají Macan jako cestovní auto. A těm prostě nemá šanci vyhovět.
Pokud vám ke štěstí stačí první zmíněné využití, novinku si budete moci objednat příští rok, s převzetím vozu ale počítejte spíše až v tom následujícím. Uvnitř pak budete moci počítat nejen s 12,6palcovým digitálním přístrojovým štítem, ale také 10,9palcovou obrazovkou multimédií. A pokud vám to nestačí, za příplatek může stejně velký displej dostat před sebe také spolujezdec. Automobilka je pak obzvláště hrdá na nový head-up displej, jenž bude promítat informace zhruba 10 metrů před vás, kde je tak možné počítat s 87palcovým virtuálním plátnem. Chybět pochopitelně nebudou ani multimédia, jenž standardně nabídnou Android Auto a Apple CarPlay.
Nový Macan přepřahá na elektřinu, k dispozici však bude mít pouze ekvivalent 25litrové nádrže. Co myslíte, jak daleko asi s takovým paketem zvládne dojet SUV, jenž bude párovat 610 koní s minimálně dvěma tunami hmotnosti? Foto: Porsche
Zdroje: Porsche, Wilco Blok@Instagram
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 52 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva