Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektrická odnož Volva má problémy a propouští ve velkém. Měli by ji stáhnout z burzy dřív, než zkolabuje, říká analytik
27.1.2024 | Petr Miler
„Je na cestě do nikam,” uvádí analytik Bernsteinu poté, co kdysi ambiciózní automobilka ztratila 84 procent své hodnoty, prodeje loni zvýšila jen o 6 procent a dalece míjí své prodejní cíle. Mateřské firmy by ji tak měly pohltit zpět do svých struktur, než z toho bude ještě větší průšvih.
Polestar v překladu značí Polárku nebo Severku, nejjasnější hvězdu v souhvězdí Malého medvěda. To je sympatická věc a sympatie toto označení vzbuzovalo i v době, kdy představovalo samostatnou firmu upravující silniční Volva a připravující závodní speciály značky. Sympatie k ní šlo chovat i v momentě, kdy se tato společnost začlenila do struktur Volva v pozici divizí M a AMG automobilek BMW a Mercedes. Pak ale Volvo začalo jet „na zelenou” a sportovní divize se nehodila.
Automobilka z ní tak pod taktovkou mateřského gigantu Geely udělala samostatnou značku vyrábějící nejprve převážně a pak výlučně elektrická auta. A aby toho nebylo málo, udělalo z ní později separátní společnost obchodovatelnou na burze jako samostatný subjekt. Cesta od sympatií k zapomnění, od hrdiny k nule tím byla započata. A nyní se zdá být zralá na dokonání, přestože od formálního osamostatnění Polestaru neuběhly ještě ani dva roky.
Jak informuje agentura Reuters, Polestar už oficiálně přiznává problémy, když ohlásil propuštění zhruba 450 lidí, tedy skoro šestiny všech svých zaměstnanců. Společnost se odvolává na „náročné tržní podmínky”, což lze stěží překládat jinak než jako neúspěch na trhu elektrických aut.
Varovné signály se objevily už loni, když Polestar zrevidoval svá očekávání pro následující roky a uvedl, že z negativního cash flow se nedostane dřív než v roce 2025. Aby se tak stalo, musí šetřit, neboť prodejně se automobilce nedaří. Jak připomíná pro změnu Bloomberg, firma loni plánovala prodat 80 000 elektrických vozů, dodala jich ale jen 54 600 a meziročně zaznamenala pouze 6% růst prodejů. „V rámci nového obchodního plánu musíme upravit velikost našeho podnikání a aktivit. To zahrnuje snížení externích výdajů a bohužel také počtu našich zaměstnanců,” řekl v pátek mluvčí Polestaru.
Podle expertů to ale nebude stačit. Analytik Bernsteinu Daniel Roeska k věci říká, že že Polestar je „na cestě di nikam” kvůli své neschopnosti vyrovnat se agresivní cenové politice Tesly, BYD a dalších soupeřů. Roeska tak říká, že mateřské Volvo s Geely bude muset firmu stáhnout z burzy dřív, než úplně zkolabuje, neboť po nepřesvědčivých prodejích a pádu hodnoty akcií o 84 procent nemá kde brát. „Milujeme inovativní strategii zaměřenou na aktiva, máme rádi auta, ale nemyslíme si, že by společnost měla být samostatným subjektem,” uvedl k věci Roeska.
Firmě v tuto chvíli chybí 1,3 miliardy dolarů (bezmála 30 miliard Kč), které spíše než kdo jiný přidají mateřské firmy spolu s jejím opětovným ovládnutím - dnes ostatně stále vlastní 88 procent společnosti. Zda se to skutečně stane, ukáže jen čas, na každý pád je vývoj situace okolo Polestaru dalším zřetelným projevem vystřízlivění z elektrických snů, v tomto případě velmi naivních.



Polestary nevypadají nezajímavě, ale ruku na srdce - jak velkou šanci na úspěch měla prakticky neznámá značka nabízející pouze drahá elektrická auta? Zvlášť jako samostatný subjekt? Odpověď nyní nejlépe poznává sám Polestar. Foto: Polestar
Zdroje: Reuters, Bloomberg, Polestar
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
dnesDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Je ochotna zrušit cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 4 hodinamiDivoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
před 5 hodinamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 7 hodinamiGM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před 8 hodinamiMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva