Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012
10.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jedenáctinásobný vítěz vyměnil skoro tisícikoňové Suzuki za vůz napájený proudem elektronů jménem E-Runner. Co dokáže, předvede už o víkendu.
Po pěti týdnech od nejrozsáhlejších lesních požárů v okolí Colorada se závodníci vrátili na místo činu, aby se právě o tomto víkendu potkali při úpatí 4 302 metrů vysoké a asi i nejslavnější motoristické hory Pikes Peak. K horkým kandidátům na nejlepší čas na dvacetikilometrové asfaltové nudli (ano, letos vůbec poprvé v celé devadesátileté historii bohužel chybí sekce s nezpevněným povrchem) opět patří japonský pilot Nobuhiro Tajima.
Loni se tomuto závodníkovi s přezdívkou Monster podařilo se speciálem Suzuki SX4 s uprostřed umístěným motorem o výkonu přes 920 koní a pohonem všech kol zlomit svůj vlastní rekord z roku 2007 a poprvé překonat hranici deseti minut. Všech 156 zatáček zvládl v čase devět minut a padesát jedna sekund. Pro srovnání - v prvním ročníku potřeboval vítěz jménem Rea Lentz na podomácku vyrobeném stroji s leteckým motorem téměř 21 minut.
Letos se Tajima představí v poněkud netradiční roli řidiče elektromobilu. Jak už jsme psali, nic proti stroji poháněnému bateriemi, zde nám ale jaksi chybí to tradiční pojítko mezi světem závodních aut a šancí, že se nějaká nová technologie pohonu časem dostane do reálného života. Tajimův E-Runner Pikes Peak Special zkrátka nevyužívá nic převratného a jeho akumulátory jsou pro něj stejně limitující jako třeba pro Nissan Leaf.
E-Runner svý vzhledem tak trochu připomíná křížence stíhačky s katamaránem. Jeho karoserie je kompletně vyrobena z kompozitu posazená na celohliníkovém rámu. Dvojice elektromotorů o neznámém výkonu pohání všechna čtyři kola a o jejich napájení se stará paket lithium-iontových akumulátorů, jejichž kapacitu rovněž neznáme.
Vzhledem k šesti nepřetržitým vítězstvím v řadě a od roku 1988 celkově devíti titulům šampiona Pikes Peak se chce říci, že je o výsledcích téměř rozhodnuto, ale změny na dráze i technice dalších závodníků by mohly pořadí ještě zpřeházet. Neděle rozhodne.




Parametry vozu Tajima neprozradil, s jeho stavbou ovšem již nepomáhalo Suzuki - místo něj se na spoileru objevuje nápis Mitsubishi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 2 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 5 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB