E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012

Jedenáctinásobný vítěz vyměnil skoro tisícikoňové Suzuki za vůz napájený proudem elektronů jménem E-Runner. Co dokáže, předvede už o víkendu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012

10.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jedenáctinásobný vítěz vyměnil skoro tisícikoňové Suzuki za vůz napájený proudem elektronů jménem E-Runner. Co dokáže, předvede už o víkendu.

Po pěti týdnech od nejrozsáhlejších lesních požárů v okolí Colorada se závodníci vrátili na místo činu, aby se právě o tomto víkendu potkali při úpatí 4 302 metrů vysoké a asi i nejslavnější motoristické hory Pikes Peak. K horkým kandidátům na nejlepší čas na dvacetikilometrové asfaltové nudli (ano, letos vůbec poprvé v celé devadesátileté historii bohužel chybí sekce s nezpevněným povrchem) opět patří japonský pilot Nobuhiro Tajima.

Loni se tomuto závodníkovi s přezdívkou Monster podařilo se speciálem Suzuki SX4 s uprostřed umístěným motorem o výkonu přes 920 koní a pohonem všech kol zlomit svůj vlastní rekord z roku 2007 a poprvé překonat hranici deseti minut. Všech 156 zatáček zvládl v čase devět minut a padesát jedna sekund. Pro srovnání - v prvním ročníku potřeboval vítěz jménem Rea Lentz na podomácku vyrobeném stroji s leteckým motorem téměř 21 minut.

Letos se Tajima představí v poněkud netradiční roli řidiče elektromobilu. Jak už jsme psali, nic proti stroji poháněnému bateriemi, zde nám ale jaksi chybí to tradiční pojítko mezi světem závodních aut a šancí, že se nějaká nová technologie pohonu časem dostane do reálného života. Tajimův E-Runner Pikes Peak Special zkrátka nevyužívá nic převratného a jeho akumulátory jsou pro něj stejně limitující jako třeba pro Nissan Leaf.

E-Runner svý vzhledem tak trochu připomíná křížence stíhačky s katamaránem. Jeho karoserie je kompletně vyrobena z kompozitu posazená na celohliníkovém rámu. Dvojice elektromotorů o neznámém výkonu pohání všechna čtyři kola a o jejich napájení se stará paket lithium-iontových akumulátorů, jejichž kapacitu rovněž neznáme.

Vzhledem k šesti nepřetržitým vítězstvím v řadě a od roku 1988 celkově devíti titulům šampiona Pikes Peak se chce říci, že je o výsledcích téměř rozhodnuto, ale změny na dráze i technice dalších závodníků by mohly pořadí ještě zpřeházet. Neděle rozhodne.


E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012 - 1 - Nobuhiro Tajima ERunner 01E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012 - 2 - Nobuhiro Tajima ERunner 02E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012 - 3 - Nobuhiro Tajima ERunner 03E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012 - 4 - Nobuhiro Tajima ERunner 04
Parametry vozu Tajima neprozradil, s jeho stavbou ovšem již nepomáhalo Suzuki - místo něj se na spoileru objevuje nápis Mitsubishi

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.