Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
E-Runner: elektrický stroj šampiona Tajimy pro Pikes Peak 2012
10.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jedenáctinásobný vítěz vyměnil skoro tisícikoňové Suzuki za vůz napájený proudem elektronů jménem E-Runner. Co dokáže, předvede už o víkendu.
Po pěti týdnech od nejrozsáhlejších lesních požárů v okolí Colorada se závodníci vrátili na místo činu, aby se právě o tomto víkendu potkali při úpatí 4 302 metrů vysoké a asi i nejslavnější motoristické hory Pikes Peak. K horkým kandidátům na nejlepší čas na dvacetikilometrové asfaltové nudli (ano, letos vůbec poprvé v celé devadesátileté historii bohužel chybí sekce s nezpevněným povrchem) opět patří japonský pilot Nobuhiro Tajima.
Loni se tomuto závodníkovi s přezdívkou Monster podařilo se speciálem Suzuki SX4 s uprostřed umístěným motorem o výkonu přes 920 koní a pohonem všech kol zlomit svůj vlastní rekord z roku 2007 a poprvé překonat hranici deseti minut. Všech 156 zatáček zvládl v čase devět minut a padesát jedna sekund. Pro srovnání - v prvním ročníku potřeboval vítěz jménem Rea Lentz na podomácku vyrobeném stroji s leteckým motorem téměř 21 minut.
Letos se Tajima představí v poněkud netradiční roli řidiče elektromobilu. Jak už jsme psali, nic proti stroji poháněnému bateriemi, zde nám ale jaksi chybí to tradiční pojítko mezi světem závodních aut a šancí, že se nějaká nová technologie pohonu časem dostane do reálného života. Tajimův E-Runner Pikes Peak Special zkrátka nevyužívá nic převratného a jeho akumulátory jsou pro něj stejně limitující jako třeba pro Nissan Leaf.
E-Runner svý vzhledem tak trochu připomíná křížence stíhačky s katamaránem. Jeho karoserie je kompletně vyrobena z kompozitu posazená na celohliníkovém rámu. Dvojice elektromotorů o neznámém výkonu pohání všechna čtyři kola a o jejich napájení se stará paket lithium-iontových akumulátorů, jejichž kapacitu rovněž neznáme.
Vzhledem k šesti nepřetržitým vítězstvím v řadě a od roku 1988 celkově devíti titulům šampiona Pikes Peak se chce říci, že je o výsledcích téměř rozhodnuto, ale změny na dráze i technice dalších závodníků by mohly pořadí ještě zpřeházet. Neděle rozhodne.
Parametry vozu Tajima neprozradil, s jeho stavbou ovšem již nepomáhalo Suzuki - místo něj se na spoileru objevuje nápis Mitsubishi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 48 minutami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 2 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 3 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva