Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
11.4.2025 | Petr Miler
Pocit obrovského nevděku a velké nespravedlnosti nyní musí mít lidé z prestižních německých automobilek, kteří udělali první poslední, aby jejich auta v Číně zabodovala. Ale nebodují. Z prodejních dat mizí jako pára z prostoru nad hrncem a nezdá se, že by tento vývoj měli jak zvrátit.
Když někdo řekne, jak jsou na tom dnes evropské automobilky špatně, spousta lidí dotyčnému odvětí, že jenom šíří „doom and gloom”, jak říkají Američané, tedy pocity zkázy a temnoty. Je ale na místě se s tím takto vypořádat?
Situace se jistě může kdykoli změnit k lepšímu pár ne zase tak převratnými politickými rozhodnutími, ale pokud se nic takového nestane, budou to mít Evropané skutečně těžké. Jejich samotné fungování je decimováno zelenou politikou Evropské unie, která jim především uměle zvyšuje náklady za hranici únosnosti. Vnitřní evropský trh je pak odsouzen ke skomírání jak kvůli obdobné přeregulovanosti, tak kvůli tomu, že podobně zvýšenými náklady trpí všichni, kteří si mají nějaké auto koupit, od firem po domácnosti. A i když jde o značky, které si vyšší ceny, a tedy i vyšší náklady mohou do určité míry dovolit, beztak mají problém někde něco prodat.
Pokud se z výše zmíněných důvodů smíří s upadající pozicí v Evropě, co jim zbývá? USA? Jestliže tam bude dál panovat aktuální situace, nemají šanci, vysoká cla jim seberou zisky, prodeje nebo obojí. Čínu? Tam upadají kvůli sílící domácí konkurenci. Ve zbytku světa pak obvykle není moc o čem mluvit, zpravidla ve všech ostatních regionech prodají zhruba to, co v některém z těchto třech klíčových odbytišť. A z konkurence jsou na tom opravdu nejhůř.
Američanům zůstane aspoň Amerika, Číňanům bohatě stačí Čína a Japonci jsou doma též mimořádně silní. Evropané bez dobře fungující Evropy nemají nic a Čína už je opravdu nespasí. Dříve tam padaly ke dnu hlavně mainstreamové značky typu Škoda, teď už si ale ta s kosou přišla také pro drahé Němce. A nezdá se, že by si při tom chtěla dělat jakékoli přátele.
Zkraje týdne jsme vás informovali, jak mizerně je na tom Porsche, další německé značky na tom ale nejsou o moc líp. Pravda, masivních 42 procent poklesu prodejů za první kvartál z roku na rok nezaznamenaly, ale výskat si vážně nemohou. Mercedes je od ledna do března v Číně dole o 10 procent a BMW o 17,2 procenta. Výsledky Audi zatím nemáme, data CAAM za únor ale naznačují podobný vývoj - jen z měsíce na měsíc padly čtyři kruhy prodejně o 19,54 % a jsou na tom dokonce hůř než BMW.
Proč to tak je? Porsche hovoří o novém zaměření bohaté čínské klientely na „hodnotově orientovaný prodej”, což zní všelijak, ale asi není nemístné to interpretovat tak, že ani Číňané při penězích nechtějí dál Němcům platit za jejich sice prestižní, ale fakticky ne zase o tolik lepší vozy. A Němci snad už ani nečekají, že to někdy spraví - Porsche své aktivity za velkou zdí už omezilo a říká, že se teď soustředí na u „value over volume”, tedy hodnotu místo objemu. Přeložit to jako kapitulaci asi není od věci, což je pozoruhodný obrat proti stavu, kdy Němci Číňanům doslova podkuřovali a jen pro ně dělali speciální verze svých tradičních modelů.
Pokud se vývoj bude dál ubírat tímto směrem, evropské automobilky budou mít stále méně z čeho brát. Mohl by to být další impuls pro místní politiky, aby nechali vnitřní evropský trh znovu dýchat a vzkvétat, protože jinak místní automobilový průmysl snadno zahubí. Ale něco nám říká, že to je to poslední, čeho se reálně můžeme dočkat...



Mercedes bude bez Číny byl skoro poloviční firmou, auta jako čínský Mercedes C 260 L tvořily po léta okolo 40 % jeho odbytu. Stejně jako jeho němečtí soupeři ale teď za velkou zdí s nebývalou razancí ztrácí půdu pod nohama. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Porsche, Mercedes-Benz, BMW, CAAM
Bleskovky
Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
včeraNejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Další těžké zranění Jorge Martina včera 14:00
- Yamaha Tour 2025: otestujte motocykly značky Yamaha včera 12:32
- Maverick Vinales potrestán 13.4.2025
- Další trumf pro Marca Marqueze 13.4.2025
- Vítězem Moto2 Aron Canet, 10. Filip Salač 13.4.2025
Nejnovější články
EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
před hodinouOvečkin může Gretzkymu sebrat všechno. Po rekordu za počet gólů může získat i vzácný Rolls-Royce, který za tento počin dostal
včeraProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
včeraMercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva