Drazí Němci mají problém. Nevsadili na jednoho špatného koně, ale hned na dva

V obou případech se můžeme ptát, jak moc měli na výběr, přinejmenším případ BMW ale ukazuje, že když k věcem přistupujete konstruktivně, výsledek se dostaví. Otázkou ovšem je, zda kteroukoli krom zcela specifických evropských značek může ještě něco zachránit v Číně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Drazí Němci mají problém. Nevsadili na jednoho špatného koně, ale hned na dva

11.10.2024 | Petr Miler

Drazí Němci mají problém. Nevsadili na jednoho špatného koně, ale hned na dva

/

Foto: BMW

V obou případech se můžeme ptát, jak moc měli na výběr, přinejmenším případ BMW ale ukazuje, že když k věcem přistupujete konstruktivně, výsledek se dostaví. Otázkou ovšem je, zda kteroukoli krom zcela specifických evropských značek může ještě něco zachránit v Číně.

Našli bychom toho víc, s čím velké evropské automobilky v posledních letech spojily svou existenci, zejména v případě drahých německých značek bychom ale stěží našli významnější záležitosti než elektromobily coby jedinou cestu do budoucnosti a Čínu coby zásadní, na celém světě největší odbytiště. A jsou to trochu spojené nádoby, neboť mnozí měli představu, že jedno bude podporovat druhé a naopak.

Sázky na obojí se ale ukázaly být velmi ošidnými a jsou hlavním důvodem, proč dnes ve vedení automobilek panuje taková nervozita. Na jedné straně máte klíčový zdroj příjmů, který vysychá, a na té druhé klíčovou investici, která nepřináší prakticky žádnou návratnost. Navíc Čína se stala daleko největším trhem s elektrickými auty, na kterém ale zahraniční výrobci (krom Tesly) neznamenají prakticky nic. Pokud tedy někdo doufal, že mu příjmy z Číny zaplatí elektrickou expanzi, která se následně aspoň částečně vrátí znovu díky Číně a tamním prodejům elektromobilů, šeredně se zmýlil.

Zejména aktuální dění okolo BMW a Mercedesu ukazuje, že obavy z tohoto vývoje jsou velmi pádné. Současně je ale třeba říci, že není vše jen černé.

Obě automobilky totiž zveřejnily své výsledky za třetí letošní kvartál a u BMW jsou celkově velmi varovné. Mnichovský moloch se všemi svými značkami (tedy i Mini a Rolls-Roycem) prodal za kvartál jen 540 882 aut, což je o dramatických 13 % méně než loni. Samo o sobě to není dobré, ještě mnohem problematičtější je ale struktura prodejů.

Poklesy vidíme téměř napříč všemi značkami a typy aut, v případě jednotlivých trhů ale panuje docela jiná situace. Třeba v Evropě se BMW špatně nevede, když za kvartál je dole jen o 1 % a za celý dosavadní průběh roku o 1,4 % roste, ani výsledky v USA nelze označit za vyloženě tragické (letos -2,1 %). Tragédií je Čína, kdysi největší trh firmy, která se po poklesu o 29,8 % za kvartál a 13,1 % za rok postarala téměř o veškerý sešup. A jak jsme řekli mnohokrát - Čína je tak obrovský trh, že když se tam podobné automobilce přestane dařit v takové míře, je pro ni téměř nemožné to vykompenzovat jinde.

BMW může hřát u srdce úspěch jeho elektrických modelů „i”, které zaznamenaly za kvartál růst prodejů na 103 440 vozů. To je docela dost a připomíná to, jak chytrý byl přístup automobilky k věci. Tisíckrát jsme řekli, že nám nevadí, když někdo elektromobily nabízí a prodává, vadí nám jejich vnucování. Mnichov se na této vlně neveze, nabízí a nevnucuje, nemaluje si čistě elektrickou budoucnost atp. A boduje víc než ti, kteří tlačí tato auta „na sílu”. A to je třeba dodat, že elektrická BMW nejsou nic převratného - máme tedy pocit, že jejich odbytu paradoxně pomáhá právě ono nevnucování. To je nejhorší marketing, však zvlášť v těchto sférách trhu platí, že lidé budou obezřetní před vším, co se jim někdo pokouší „vecpat”.

Něco takového naznačují i výsledky Mercedesu, které jsou naopak v případě elektromobilů velmi mizerné. Automobilka za kvartál prodala o 31 % elektrických aut méně než loni. A to s nimi ani loni neskórovala. Elektromobilů s třícípou hvězdou ve znaku se v uplynulém čtvrtletí podařilo prodat pouze 42 500 exemplářů, BMW jich tedy dodalo skoro 2,5krát tolik. To je obrovský rozdíl a problémem jistě není šíře nabídky, obě automobilky mají aktuálně v nabídce sedm elektrických modelů.

Stejně tak se Mercedes propadá v Číně, kde prodal o 13 % aut meziročně méně, jde jen o 170 700 vozů. Automobilka naštěstí už dříve s elektrickými sny sekla, takže poklesy v obou případech (v jednom případě je nominálně, v druhém relativně malý) dokázala zachránit zvýšenými prodeji jiných typů aut na jiných trzích (zejména v USA +11 % celkově, elektromobily -42 %), takže se 503 600 prodeji dostal na úroveň loňského roku. Ale znovu - struktura je varovná, čínský odbyt může klesnout ještě víc.

Už jen telegraficky přidáme čerstvé prodejní výsledky Porsche, je to v podstatě ta samá píseň - celkově 226 026 aut dodaných letos od ledna do září (-7 %), Evropa stabilní (52 465 aut, +1 %), Čína padá z piedestalu (43 280 aut, -29 %) a elektromobily ke dnu (Taycan 14 042 prodaných aut, -50 %). Ani tato značka na tom není dobře, třebaže ráda mluví o omezené dostupnosti, obměně nabídky apod.

Tento vývoj připomíná, že hlavní drazí Němci vsadili nejen na jednoho špatného koně, ale hned na dva - Čína už je nespasí a elektromobily též ne, třebaže BMW se s nimi vyloženě nespálilo (pořád je to jen pětina prodejů). A to si ještě počkáme na výsledky Audi, které na Číně visí též a elektrické sázky se dosud úplně nevzdalo.

Samozřejmě, po bitvě je každý generál a realisticky můžeme říci, že tlaky na oddanost elektromobilům byly svého času enormní a obrovitost čínského trhu lákavá. Přesto bylo jasné, že obě pohádky jednou skončí. A ta čínská může mít opravdu tragickou dohru, pokud Říše středu zavede vysoká cla na dovoz drahých spalovacích aut - bez nich budou Němci za velkou zdí nahraní.


Drazí Němci mají problém. Nevsadili na jednoho špatného koně, ale hned na dva - 1 - BMW i7 M70L xDrive China oficialni 01Drazí Němci mají problém. Nevsadili na jednoho špatného koně, ale hned na dva - 2 - BMW i7 M70L xDrive China oficialni 02Drazí Němci mají problém. Nevsadili na jednoho špatného koně, ale hned na dva - 3 - BMW i7 M70L xDrive China oficialni 03
Velkolepé prezentace novinek BMW v Číně a vyvíjení aut jako BMW i7 hlavně s ohledem na čínský vkus? Obojí může být brzy minulostí, v Číně zachází ze zahraničních značek téměř všechny, ty drahé obzvlášť. Foto: BMW

Zdroje: BMW, Mercedes, Porsche

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše