Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí
12.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Volkswagen se nenápadně zbavuje přeplňované osmnáctistovky. Pro Passat se nejobjemnějším benzinovým motorem v podstatě stává jedna-čtyřka.
Rozhodnutí Fordu montovat pod přední kapotu nové generace Mondea litrový tříválec jen tak něco nepřekoná, v důsledné aplikaci downsizingu však bude modrému oválu zdatně konkurovat německý koncern Volkswagen. Ten ve vší tichosti pomalu odstraňuje z Passatu a modelu CC motor 1,8 TSI, takže největším zážehovým čtyřválcem se asi už brzy stane přeplňovaná čtrnáctistovka.
Na vrcholu typové řady Passat, Passat Variant a CC zatím zůstává atmosférický šestiválec ve verzi 3,6 FSI 4Motion s výkonem 300 koní a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, ten je ale dozajista velmi okrajovou volbou. Německé, ale třeba také španělské ceníky však signalizují, že ze seznamu motorizací se postupně vytrácí motor 1,8 TSI s výkonem 160 koní a maximálním točivým momentem 250 newtonmetrů. Tato pohonná jednotka je pro tuto chvíli k mání už jen v crossoveru Passat Alltrack. Ani na českém webu VW už jej v přehledu technických parametrů nenajdete.
Poněkud zvláštní je způsob náhrady osmnáctistovky. V základním Passatu a Passatu Variant to vypadá na nenápadný návrat motoru Twincharger kombinujícího přímé vstřikování a přeplňování kombinací kompresor-turbodmychadlo. Výkon čtyřválce o objemu 1 390 cm3 činí 160 koní při 5 500 ot./min. a točivý moment 240 Nm v rozmezí od 1 500 do 4 500 otáček.
Výrobce uvádí čas akcelerace na stovku 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost 220 km/h a průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km ve spojení se šestistupňovým manuálem a 6,1 l se sedmistupňovým DSG (maximálka a doba zrychlení se shodují). Pro výběhový motor Němci uváděli stejnou dynamiku, avšak průměrnou spotřebu s manuální převodovkou 6,9 litru. Přestože srovnání na papíře zjevně vychází ve prospěch menšího motoru, praxe ukazuje, že realita bývá mnohem méně růžová, než by si výrobci i majitelé aut přáli, takže až reálný provoz ukáže o kolik a jestli vůbec spotřeba Passatu s motorem Twincharger poklesne.
Naopak Volkswagen CC, který již nepoužívá označení Passat, ale pouze jeho techniku, zůstává podle tabulek věrný motoru o stejném objemu 1,4 l, ale osazeném pouze turbodmychadlem. Čtyřválec má stejných 160 koní při 5 500 ot./min. a identických 240 Nm, které však neprodukuje v tak širokém spektru otáček, ale vrchol přichází při 2 000 ot./min. Volkswagen pro CC 1,4 TSI udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s a nejvyšší rychlost 222 km/h. Průměrná spotřeba při oficiálním měření vychází na 6,6 litru, o půl litru méně než srovnatelný 1,8 TSI.
Na rozdíl od modelů CC a Alltrack nezůstal Passatu a Passatu Variant ani dvoulitr s výkonem 210 koní, takže potenciální klientela hledající větší zážehový motor nic většího se čtyřmi válci než 1,4 TSI už nedostane. Může ještě přesedlat na 3,6 FSI, v současném globálním honu na emise CO2 ale šestiválec nemůže mít dlouhého trvání.
Passat a model CC se na některých trzích osmnáctistovky již zbavil, prozatím zůstává jen v crossoveru Alltrack
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva