Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají

Reakce jsou plné slov o „útoku” na tato auta nebo „házení klacků” pod jejich kola. Ale co to je za nesmysl? Nastupující americký prezident chce pouze narovnat ekonomické prostředí tisíckrát ohnuté v jejich prospěch, žádné překážky budovat neplánuje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají

17.12.2024 | Petr Prokopec

Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají

/

Foto: Ford

Reakce jsou plné slov o „útoku” na tato auta nebo „házení klacků” pod jejich kola. Ale co to je za nesmysl? Nastupující americký prezident chce pouze narovnat ekonomické prostředí tisíckrát ohnuté v jejich prospěch, žádné překážky budovat neplánuje.

Pokud jste dosud žili v přesvědčení, že s pomocí elektromobilů je možné ochránit životní prostředí, nejspíš vám definitivně otevřelo oči nedávné prohlášení koncernu General Motors. Ten oznámil, že pokud znovuzvolený prezident Donald Trump ustoupí od politiky zavedené administrativou Joea Bidena, přestane tlačit na strunu dobíjecích aut všeho druhu. Za jejich rozšiřování v nabídkách automobilky tedy opravdu nestojí žádné ekologické pohnutky, stejně jako nejde reakci na zájem zákazníků. Hledejme za tím hlavně politiku a ideologii, třebaže světlé výjimky jistě existují.

Trump v Bílém domě začne úřadovat již příští měsíc a tentokrát se na svůj úřad připravuje mnohem pečlivěji než poprvé. Dopředu tedy připravuje změny zákonů a dalších norem, kterými hodlá co nejrychleji dostát tomu, co v rámci své kampaně sliboval. V případě elektromobilů jde o jejich odstřihnutí od peněz všech, kteří si je nekupují. Agentura Reuters se totiž dostala k dokumentu jeho přípravného týmu, kterém plány Trumpa a jeho administrativy odhalují.

Opatření je řada, mj. se počítá s ukončením federálních dotací formou daňového kreditu ve výši 7 500 USD (cca 180 tisíc Kč). Stejně tak již nemá být penězi daňových poplatníků dotováno rozšiřování infrastruktur a Trumpův tým dále plánuje, že federální limity spotřeby vrátí zpátky na úroveň roku 2019, takže ve srovnání se současným stavem by byla tolerována o 25 procent vyšší průměrná flotilová spotřeba prodaných aut. Kalifornie má k tomu přijít o právo určovat si vlastní pravidla, což vzhledem k jejímu významu pokřivuje prostředí i v jiných částech USA. A materiál potřebný na výrobu baterií bude podléhat vyšším clům, což má pro změnu dostat maximum jejich produkce na území Spojených států.

Jde o poměrně razantní změny, které někteří okamžitě nazývají „útokem na elektromobilitu“ nebo házení klacků pod nohy jejím směrem. Jenže tím zastánci bateriového pohonu jen dokládají, že si nevidí ani na špičku nosu. Jednak jde stále jen o záměr, jenž může a nemusí být přijat, stejně jako může být tisíckrát upraven. I kdyby ale prošel ve stávajícím znění, Trump tím tím ničemu neškodí, jen odstraňuje cesty, kterými jsou dnes poškozována jiná technická řešení. Jinými slovy pouze narovná ekonomické prostředí, které jeho předchůdce ohýbal a dodnes ohýbá směrem k elektrickému pohonu.

Po nástupu do Bílého domu se nicméně Trump bude muset ihned začít rychle otáčet, neboť Bidenova administrativa ještě na poslední chvíli zkouší zasypat elektromobilitu tolika penězi, kolika jen bude moci. Ministerstvo energetiky tak kupříkladu tento týden schválilo půjčku Fordu, který dostane 9,63 miliardy dolarů (přes 230 mld. Kč) na výstavbu tří továren na baterie. K čemu přitom modrému oválu budou, když aktuálně musí kvůli nezájmu zastavovat výrobu svých stávajících elektrických aut, je záhadou.

Podobně kriticky lze pohlížet na další půjčku ve výši 1,25 miliardy dolarů (29,8 mld. Kč), za kterou má společnost EVgo vybudovat ve Státech zhruba 1 100 dobíjecích stanic s celkově 7 500 stojany. Snadno si totiž dokážete vypočítat, s jak malou obslužností u nich bude možné počítat, neboť dobít elektromobil není tak rychlé jako dotankovat spalovací auto. Navíc při ceně 1,1 milionu dolarů (26,3 mil. Kč) na stanici lze pomalu s jistotou tvrdit, že tu někdo bere vládu pěkně na hůl.

Jen u civilního sektoru ale Trump nehodlá setrvat, ukončen má být i projekt ministerstva obrany, který se zabýval vývojem vojenských elektromobilů. A jednotlivé vládní úřady si budou moci znovu vybírat, zda chtějí do svých vozových parků nakoupit vozy se spalovacím či bateriovým pohonem dle libosti.

Suma sumárum tedy o žádném útoku či házení klacků pod nohy nelze ani v nejmenším hovořit. Trump nepřichází s žádným zákazem, víceméně jen ctí rétoriku republikánů, že je na každém Američanovi, pro jaký pohon se rozhodne. Aby ovšem mohlo být dosaženo férové hry, ten elektrický již nebude zvýhodněn. Pokud tedy pro něj někdo srší nadšením, může si jej klidně dále koupit, ovšem už jen za své, ne za peníze „těch druhých”.


Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají - 1 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 01Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají - 2 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 02Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají - 3 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 03Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají - 4 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 04Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají - 5 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 05Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají - 6 - Ford F-150 Lightning 2022 dojezd zima 06
Bez přerozdělovaných by takový Ford měl kvůli své nesmyslné sázce na elektromobilitu ještě větší problémy, než má dnes. Automobilka tak kvůli nezájmu musí zastavovat výrobu, přesto se nově od Bidenovy administrativy dočkala schválení obrovské půjčky na výstavbu tří továren na baterie. I tyto zoufalé kroky učiněné v posledních týdnech vlády Bidena a spol. ale prý Trump hodlá zvrátit. Foto: Ford

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.