Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dodge Viper ACR 2016: nejextrémnější silniční Zmije je tu. Dá Ring pod 7?
9.5.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) V materiálech k ACR je nejčastějším slovo „bezprecedentní”. Takové mají být i jeho okruhové časy.
Nedá se říci, že by současný Dodge Viper byl jakkoli pomalým autem a o jeho novějších verzích či variantě Time Attack to platí ještě méně. Ale víte jak to chodí s jídlem a chutí... To druhé roste s tím prvním a Dodge prostě měl chuť stvořit také novou Zmiji ve verzi ACR. Nejprve ji ukázal na SEMA a později potvrdil, že dorazí i do výroby. Nemůžeme tedy být překvapeni, že ji tu dnes máme v celé její ne až tak blyštivé, přesto respekt-vzbuzující zbroji. Překvapeni ale můžeme být tím, co všechno dovede, neboť v řadě ohledů překonává nejen všechny své předchozí generace, ale nastavuje i nová měřítka toho, co lze také provést s autem stále se chlubícím silniční homologací.
Začít ale můžeme vlastně nudně - pod kapotou tohoto stroje nadále bije 8,4litrový desetiválec s výkonem nejvýše 480 kW (653 koní) a točivým momentem až 812 Nm. Jistě ne špatné parametry, zvláště když si uvědomíme, že s nimi nadále pracuje šestistupňová manuální převodovka Tremec TR6060. Jiným Viperům této generace se ale nevzdalují ani o píď, a to navzdory úpravám výfukového systému, které by alespoň průběh výkonu motoru měly pozměnit. Pro někoho to může být zklamáním, už tento fakt ale dokazuje, podle jakého receptu nové ACR vznikalo - snaha předčít konkurenci výkonem motoru tu byla až za poslední housle.
Všeho ostatního se ale této americké brutalitě dostalo plnými hrstmi, však posuďte sami. Nejpozoruhodnější jsou zřejmě změny aerodynamiky podtržené monstrózním, 1 876 mm širokým přítlačným křídlem na zádi. Na žehlení závodního overallu tu není, spolu s dalšími aerodynamickými prvky se stará o „bezprecedentní” (toto slovo si zapamatujte, na dalších řádcích vám to ušetří čtení...) přítlak mezi produkčními auty.
Křídlo na to pochopitelně není samo. Je tu i obří difuzor na zádi, specifická kapota, lízátko, křidélka... Je to celý paket změn, který si říká Extreme Aero a ani moc nepřehání. Při maximální rychlosti vozu (která těmito změnami pochopitelně trpí, ale nízká není - 285 km/h) tlačí vůz k zemi přítlak odpovídající jedné tuně (!) hmotnosti. Něco takového svět silničních vozů vážně ještě nepoznal a jde o třikrát vyšší hodnotu než u beztak dost extrémního Viperu TA 2.0.
Není to ale jediná „bezprecedentní” věc, o které Dodge hovoří. Velmi zajímavý je i brzdový systém spoléhající na šesti- a čtyřpístkové třmeny zakusující se do karbon-keramických kotoučů o průměru 390 a 360 mm. Se specifickým naladěním ABS se mají starat o excelentní možnosti zpomalení a ano, i tady je něco „bezprecedentního” - odolnost proti postupné ztrátě účinku.
Pochopitelně, podobný vůz by se neobešel bez přepracovaného podvozku, který se chlubí hlavně závodními tlumiči Bilstein a až 76 mm sníženým, nastavitelným zavěšením. „Práci s asfaltem” pak dále napomáhají pneumatiky Kumho Ecsta V720 vyvinuté právě pro toto auto. Mají monstrózní rozměry 295/25 R19 resp. 355/30 R19 a jen ony samy o sobě se prý starají o zlepšení okruhového času (nevíme, jakého) o 1,5 sekundy nikoli ve srovnání se silničními, ale závodními pneu. Podivné, ale v tiskové zprávě vážně přítomné.
Dodge dále zmiňuje ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50, samotnou hmotnost - dost klíčový parametr pro úspěch takového modelu, ale nikoli. Na každý pád zmiňuje, že se vším výše zmíněným dokáže nové ACR zajíždět „bezprecedentní” okruhové časy a jsme velmi zvědavi, co to znamená. Jistě si vzpomenete, že předchozí ACR nějakou chvíli drželo rekord Severní smyčky Nürburgringu mezi produkčními auty, když okruh zdolalo v čase 7:12.
Dnes na Ringu kralují jiní, uvážíme-li však, že Viper ACR-X neměl k času pod 7 minut daleko a nové ACR vypadá ještě připraveněji, mohlo by se to povést. Však aby nejlepší Dodge porazil nejlepší Porsche, to by bylo docela... „bezprecedentní”. Uvidíme, na vyřešení této zápletky si rádi počkáme, dříve než ve třetím kvartálu letošního roku to ale zřejmě nebude. Teprve tehdy se totiž nové ACR dostane do prodeje, cena dosud známa není. Než se to změní, můžete se podívat na jeden z nejúžasnějších amerických sporťáků současnosti i s pomocí přiložené kopice fotek a trojice videí...
Oficiální fotografie nového Dodge Viper ACR 2016
Oficiální videa s novým Dodgem Viper ACR 2016
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 7 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 9 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 10 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva