Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů

Je to další z řady nevyhnutelných bankrotů nově vzniklých firem, které z nějakého důvodu začaly mít pocit, že s elektrickými auty se na trhu najednou prosadí snáz. Je to přesně naopak, nyní to na vlastní kůži poznala i švédská Volta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů

18.10.2023 | Petr Prokopec

Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů

/

Foto: Volta Trucks

Je to další z řady nevyhnutelných bankrotů nově vzniklých firem, které z nějakého důvodu začaly mít pocit, že s elektrickými auty se na trhu najednou prosadí snáz. Je to přesně naopak, nyní to na vlastní kůži poznala i švédská Volta.

Prakticky od chvíle, kdy se zhruba milion politiků, aktivistů a automobilových manažerů rozhodl, že celá osmimiliardová planeta musí přejít co nejrychleji na elektromobilitu, poukazujeme na nesmyslnost a neuskutečnitelnost takového cíle. Nejde pouze o vysoké ceny takových aut, jejich mizernou použitelnost a mnohde pomalu nulovou infrastrukturu, ale také o problém se vzácnými kovy. Bez těch se stávající baterie neobejdou, zapotřebí jsou také na výrobu dalších komponentů, třeba pohonných jednotek. Jenže jejich světové zásoby nejsou nekonečné a těžba je nedostačující už nyní.

I když jsou veškeré nesnáze dobře známé i laické veřejnosti, oni politici, aktivisté či výrobci zjevně mají pocit, že pokud budou dostatečně dlouho hypnotizovat povrch zemský, začnou z něj vyskakovat lithium, nikl či měď v hojném množství, navíc zdarma. Tím by pochopitelně vše bylo vyřešeno, v pohádce ale nežijeme. Místo toho začíná být zjevné, že naplňovat se začínají slova RJ Scaringe, šéfa Rivianu. Ten loni v dubnu varoval před bateriovou krizí, vedle níž se ta čipová stane čajíčkem. Jen nepředpokládal, že na ni dojde tak brzy.

Problémy s dodavateli totiž hlásí stále více firem. Zasaženy jsou pochopitelně ve větší míře menší a začínající firmy, jejichž vyjednávací pozice není příliš dobrá - nemohou objednávat ve velkém množství, navíc mnohdy nemají ani dostatek financí. Pokud se jim ale následně nedostává bateriových paketů, vlastně nemají jinou možnost než to zabalit. Víra investorů je sice i nadále poněkud slepá, ovšem na druhé straně jejich trpělivost není nekonečná. Jakmile se tedy po úvodním napěchování pokladen penězi nezačnou dít věci, dochází na zaklapnutí peněženek. A následně na krach.

Přesně to je i osud švédského výrobce elektromobilů Volta Trucks. Ten o sobě poprvé dal vědět v roce 2019, přičemž ten následující vyrukoval s 16tunovým elektrickým náklaďákem Zero. Vozu dodal futuristický design, centrální pozici řidiče a baterie o kapacitě 225 kWh. Něco takového vlastně ani nemohlo skončit úspěchem, neboť daný paket odpovídá 57litrové nádrži na naftu a vhodný je maximálně tak pro větší pick-upy či SUV, přičemž ani v jejich případě nenabídne oslnivý dojezd. V případě náklaďáku tak bylo možné počítat s pouhými 201 kilometry za ideálních podmínek.

Něco takového snad nemohlo zaujmout ani pošťáky, kteří se pohybují jen po městě, navíc často pouze v jedné čtvrti. Firma nicméně uváděla, že již nasbírala více než pět tisíc objednávek. Nakolik byly skutečné či závazné, je otázkou, nakonec je to ale jedno. Volta totiž v domovském Švédsku vyhlásila bankrot navzdory tomu, že do firmy přiteklo 300 milionů Eur (asi 7,4 miliardy Kč) od investorů. A oznámila, že na stejný krok velmi brzy dojde také ve Velké Británii.

Udávaným důvodem je krach společnosti Proterra, která Voltě dodávala baterie, tak jednoduché to ale nebude. Výrobců baterií je víc, spíše se tedy zjistilo, že za podmínek, za kterých je slíbila Proterra, je nedokáže dodat nikdo jiný. A protože životaschopnost Volty byla postavena na ceně baterií, za které dnes akumulátory reálně nelze koupit, nemělo smysl dále sedlat mrtvého koně.

Tsunami reality tak během tří měsíců odpravila hned dvě společnosti bezmezně věřící v něco, co se nemůže odehrát. A je pravděpodobné, že další budou následovat. Problémem totiž nejsou jen ceny baterií, ale také absence zákazníků, kteří by za elektromobily byli ochotni dát současné, natož pak jakkoli vyšší ceny. Celá nařízeními a přerozdělováním vyvolaná iluze zkrátka jako vždy naráží na tvrdou ekonomickou realitu, kterou v delším časové horizontu zkrátka nelze popřít.


Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů - 1 - Volta Zero 2020 oficialni 01Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů - 2 - Volta Zero 2020 oficialni 02Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů - 3 - Volta Zero 2020 oficialni 03Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů - 4 - Volta Zero 2020 oficialni 04Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů - 5 - Volta Zero 2020 oficialni 05Další výrobce elektromobilů zkrachoval, nezachránilo ho ani 7,4 miliardy Kč od investorů - 6 - Volta Zero 2020 oficialni 06
Elektrický náklaďák Zero měl dle Švédů zvládnout na jedno nabití 201 km. Dost by nás zajímalo, koho něco takového zaujalo, tvrzení start-upu o tisících objednávek tak nevěříme. Jeho bankrot je ale ryzí realitou. Foto: Volta Trucks

Zdroje: Autocar, Volta Trucks

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.