Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další výrobce elektromobilů padá ke dnu. Nemá peníze ani na další rok, pochybuje o schopnosti pokračovat v činnosti
2.3.2024 | Petr Miler
Získal poměrně dost peněz vstupem na burzu, tento zdroj ale vyschl, banky k dalšímu financování zjevně ochotné nejsou a zbývá už jen jedna automobilka, která je svolná ke spolupráci. Pochybnosti o schopnosti dál existovat jsou tedy u Fiskeru po kritice od zákazníků i médií na místě.
O „nové” automobilce Henrika Fiskera byla v poslední době řeč hned několikrát. A v dobrém to nebylo. Už druhý pokus dánského designového guru o vlastní automobilovou firmu se nevyvíjí pozitivně poté, co se model Ocean majitelům doslova rozpadá pod rukama a kritiky se dočkal i od obecně pozitivních recenzentů. Elektrické SUV svérázného vzhledu zjevně trápí spousta dětských nemocí. A protože Fisker nic jiného nenabízí, nevypadá to dobře ani se samotnou společností.
Ta v roce 2020 vstoupila na burzu s cílem získat tak finance na své další fungování, což se podařilo. Tehdy byli investoři obecně - nutno dodat naprosto nesmyslně - nadšeni do všeho elektrického a hodnotu akcií Fiskeru vyhnali až k 28,50 USD za kus, což jí dávalo tržní kapitalizaci přes 15 miliard dolarů, tedy vyšší hodnotu než třeba v případě Renaultu. Firma se tím zabezpečila na další roky své existence, protože ale nevydělala od té doby ani halíř a jen za poslední kvartál prodělala 463 milionů USD (10,8 miliardy Kč), peníze jí postupně dochází. Stejně jako investorům dochází trpělivost.
Po ohlášení tohoto výsledku se hodnota akcií firmy propadla až na k 0,48 USD, tedy o 98,4 % níž oproti někdejším maximům. A panika nezavládla jen kvůli vysokým ztrátám, Fisker jako by začínal házet ručník do ringu. Je zjevné, že z prodeje akcií už nevytáhne nic, banky se jeho další financování zdráhají podpořit. A tak útěchu hledá jen u potenciálních obchodních partnerů, kteří by do Fiskeru nalili peníze. Ale výměnou za co? Co tato společnost má, co jiné nemají?
Mnoho toho zjevně není, jak naznačuje oficiální prohlášení firmy i další detaily zjištěné Bloombergem. Firma oznámila, že propustí 15 procent zaměstanců a jedná s blíže neupřesněnou velkou automobilovou společností o poskytnutí nezbytných financí pro její další fungování.
„Zúžili jsme to na jednu velkou automobilku a doufám, že brzy uzavřeme dohodu,” řekl k věci sám Henrik Fisker, aniž by prozradil další detaily. Prohlášení firmy je ale výmluvné, zní jako „hop anebo trop” - společnost přiznává, že nemá „nemá dostatečné zdroje k uspokojení svých potřeb v průběhu příštích 12 měsíců” a že neexistuje žádná záruka její další existence. „Existují podstatné pochybnosti o schopnosti pokračovat v naší činnosti”, stojí dále ve sdělení.
Je zjevné, že další malá firma, která kdysi za takového halasu vsadila vše na elektromobily, padá ke dnu. Není první a obáváme se, že není ani poslední. Nyní zjevně stojí o jakoukoli pomoc, když možnosti spolupráce s jiným subjektem ohraničuje slovy o tom, že „může zahrnovat investici do Fiskeru, společný vývoj jedné nebo víc platforem pro elektromobily a společnou výrobu v Severní Americe”. To je velmi široké vymezení a budeme se divit, pokud s Fiskerem někdo jakoukoli z těchto spoluprací naváže. Podle nás má prázdné ruce a nezvládne-li prosadit se sám, skončí.



Elektrické SUV Ocean může být nejen první, ale i poslední sériový model „nového” Fiskeru. Firma má zjevně vážné problémy a balancuje na hraně propasti. Foto: Fisker
Zdroje: Bloomberg, Fisker
Bleskovky
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
dnesMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 5 hodinamiToto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
před 8 hodinamiProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
před 9 hodinamiNěkdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
před 11 hodinamiGM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
dnes
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 04.13. 19:21 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda
- Onboard videa 04.13. 10:59 - brnenska.odchytova
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch