Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další továrna koncernu VW na elektromobily stojí kvůli nezájmu o ně, reakcí zaměstnanců je stávka
11.10.2023 | Petr Miler
Nastalá situace je tragikomická hned dvakrát. Jednak dál ukazuje, jak obrovský význam měly německé firemní dotace pro celoevropský odbyt elektrických aut, zejména v případě koncernu VW. A pak se člověk musí drbat na hlavě, když někdo na zastavení výroby reaguje stávkou.
Člověk opravdu nepotřebuje doktorát z raketových věd, aby dávno tušil, co se bude letos v září a v říjnu dít okolo prodejů elektromobilů a všeho, co na ně navazuje. Když se „elektrický lid” radoval z rekordních srpnových výsledků a ohromného meziročního růstu prodejů těchto aut napříč kontinentem, varovali jsme, že zkratkovité zprávy o tomto dění nemalují celý obrázek. Označili jsme to za poslední záchvěv uměle vybuzený koncem německých dotací pro firmy, po kterém bude následovat ještě větší pád. A vzhledem k tomu, že tehdejší německé prodeje elektroaut tvořily jasnou většinu jejich celoevropských registrací, bylo jasné, že nepůjde o žádnou lokální avantýru, ale o změnu ovlivňující situaci napříč kontinentem.
Nakonec jsme ani nemuseli čekat na samotné zářijové prodejní výsledky z Německa, ty reflektují jen registrace beztak dříve objednaných aut. A nové objednávky musely klesnout už v průběhu léta opravdu razantně, když VW už tehdy rozjel rozsáhlé propouštění v továrnách na elektromobily, zastavoval výrobu a rušil stavby nových fabrik. Nebylo tedy až takovým překvapením, když se tento vývoj potvrdil zhroucením prodejů elektroaut v Německu o 73,4 procenta, který nakonec nejvíc odnesl právě VW. Ten dnes na domácím trhu - podržte se - prodává skoro 6krát víc dieselových než elektrických aut.
O mnoho lépe na tom není ani Škoda, jejíž prodeje elektroaut šly v Německu také do kopru a prodává asi 4krát víc dieselů. Anebo Audi, kde lze mluvit o úplném rozkladu prodejů elektrických vozů (jen 1 845 aut) a naprosté dieselové dominanci (6,1krát víc!). „What could possibly go wrong?” zeptali by se asi Clarkson a spol., co se jen mohlo pokazit? No, i to si domyslíte - pokud Audi nemá komu elektromobily prodávat, logicky je nemusí ani vyrábět.
Jednou z významných továren značky na elektrická auta je fabrika v Bruselu resp. v přilehlém Vorstu. Právě vedení tohoto závodu zkraje týdne na mimořádné závodní radě oznámilo, že výroba soustředěná na elektrické Audi Q4 bude zastavena. Je to v podstatě stejný postup jako v továrnách VW na modely ID - aut je dost, zákazníků ne, další výroba nemá smysl. Jak dlouho bude tento stav trvat, Audi zatím nepotvrdilo, oficiální informace zní „do odvolání”.
To samo o sobě je uprostřed údajného rozbřesku údajné elektrické revoluce tragikomické, pro 3 500 zaměstnanců fabriky spíše jen tragické. Jejich odezva je ovšem znovu spíše komická - v reakci na oznámení vedení oznámili, že zastavují práci, což je vnímáno jako zahájení stávky. To je obecně vzato legitimní krok, ale v reakci na nepotřebnost? Co má vedení firmy dělat, k čemu ho to má přimět? Má si samo koupit tisíce aut, které se v Německu najednou neprodají? Nebo říkat: Nechtěli jsme, abyste pracovali, vy nepracujete, tak to se teď budeme snažit, abyste zase pracovali? Nedává to smysl.
Buď jak buď všechny tyto kroky ukazují, jak vycucaná z prstu a kapes všech, kteří o tato auta nestojí, celá „elektrická revoluce” je. Je to od začátku jeden velký nesmysl odsouzený ke zkáze do chvíle, než se z elektrických aut stanou přirozeně lepší, lidmi žádané, a tedy snáze prodejné vozy. A k tomu mají zatím hodně daleko. Než se to změní, bude snaha o jejich vnucování vždy pádlováním proti proudu, kterému jednou nutně dojde šťáva.
Ani bruselská továrna Audi na Q4 e-tron není k užitku, zájem o auto se propadl. Obecně vzato to nepřekvapí, reakce zaměstnanců na tento krok ano. Foto: Audi
Zdroje: VRT, Audi
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch