Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia skutečně nabídne nejlevnější elektromobil v Evropě, ani to ale nemusí stačit
8.4.2020 | Petr Prokopec
Dacia boduje hlavně nízkými cenami, a tak nepřekvapí, že Rumuni nabídnou svým zákazníkům vůbec nejlevnější auto i na elektřinu. Problém je, že i tak může být příliš drahé.
Letos v Ženevě si pro sebe Dacia chtěla usurpovat více než 15 minut slávy. Rumunská automobilka chtěla ve Švýcarsku představit svůj první elektromobil, respektive koncept, který předchází sériové verzi. Nicméně starý kontinent již v té době začal ohrožovat koronavirus, který se následně stal největším světovým nepřítelem. Na kontě již má desetitisíce mrtvých a přes milion nakažených, stejně jako zrušení oné ženevské motor show. Koncepční Dacia Spring si tak svůj debut neužila naživo, nýbrž pouze virtuálně.
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho tu s námi nová pandemie bude a jakým způsobem změní svět. Nicméně se dá předpokládat, že za rok by již mohlo jít o nepříjemnou vzpomínku. Na trh tak bude opětovně mířit plejáda nových modelů a produkční Spring bude mezi nimi. Vedení rumunské automobilky přitom již potvrdilo, že novinka Dacie bude nejlevnějším elektromobilem v Evropě. Znamená to tedy, že bude k mání za méně než 499 900 Kč, na kterých aktuálně startuje Škoda Citigo-e iV.
Pohled na cenu českého elektromobilu přitom naznačuje, že mladoboleslavská automobilka učinila v této době poněkud nepopulární krok. Ještě před pár týdny bylo Citigo-e iV k mání o 20 tisíc korun levněji. Nyní, v době ekonomické nejistoty, kdy lidé otáčí každou korunu, však došlo na zdražení dané pravděpodobně oslabením koruny. To nejspíše povede k nižšímu zájmu, což Škodu může mrzet méně než u jiných modelů. Nesmíme totiž zapomínat na skutečnost, že na každém prodaném kusu prodělává zhruba 200 000 Kč.
Vrátit se můžeme k Dacii Spring, která pro rumunskou značku dost možná nebude přímo tak prodělečná. Elektromobil vychází z Renaultu K-ZE, který se již prodává v Číně. Na trh přitom zamířil v říjnu, kdy bylo prodáno pouze 185 kusů. Nicméně o měsíc později to již bylo 1 330 exemplářů a zájem jen rostl. Posléze ho sice utnul koronavirus, ovšem dá se předpokládat, že po opadnutí restrikcí registrace opět porostou. I proto, že Čína nakonec prodloužila platnost dotací.
Od čínského příbuzného se Dacia bude v mnoha ohledech lišit. Nejde přitom pouze o logo či venkovní vzhled, ale rovněž o techniku. Momentálně je K-ZE nabízen s bateriemi o kapacitě 26,8 kWh, jež mají stačit na dojezd 271 km dle cyklu NEDC. Reálně lze však počítat spíše s porcí o 100 km nižší. Dacia nicméně chce nabídnout 200kilometrový dojezd dle WLTP.
Je tedy možné, že vůz se dočká hned několika bateriových paketů, které budou udávat jeho cenu. Základ tak dost možná bude startovat pod Škodou, ovšem spojen bude také s nižším dojezdem. A to by mohla být stěžejní slabina, neboť zákazníci Dacie obvykle mají pouze jeden vůz, který jim musí vystačit na vše. Takovou roli ale může elektrický Spring zastávat obtížněji. Ani nízká cena tedy v tomto případě nemusí být nezbytně nutně klíčem k úspěchu.
Prozatím však jakékoliv prognózy nemají smysl, neboť nikdo neví, co bude za týden, natož za rok. Jakkoliv je tedy jisté, že Dacia usilovně pracuje na transformaci Renaultu K-ZE na zmíněný model Spring, všemu nyní vládne boj proti koronaviru. A čím déle jej budeme svádět, tím více se bude snižovat kupní síla obyvatel. Řada z nich tak zakrátko již nemusí mít ani na benzinovou Dacii startující pod 200 tisíci korunami, o více než dvakrát dražším elektromobilu ani nemluvě.




















Produkční Dacia Spring má dorazit příští rok, nízkou cenu ale vykoupí nižším dojezdem, který by pro tradiční klientelu značky mohl být velkým problémem
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 9 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 11 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321