Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia poprvé ukázala svůj elektromobil, stane se tím nejlevnějším v Evropě
3.3.2020 | Petr Prokopec
Auto, kterým Rumuni už nějaký čas „vyhrožovali”, bylo konečně odhaleno. V prodeji se jej dočkáme příští rok, a to skutečně za avizovanou cenu pod 380 tisíc korun, jenže pouze někde.
S elektrickými plány se dnes ohání kdekdo a výjimkou není ani Dacia. Rumunská automobilka v mnohém spoléhá na mateřský Renault, který v loňském roce začal na čínském trhu nabízet model City K-ZE. Za přibližně 200 tisíc korun tamní zákazníci dostanou elektromotor o výkonu 44 koní a baterie o kapacitě 26,8 kWh. Ty mají zajistit poněkud dojezd 270 kilometrů vypočtený na základě laboratorního cyklu NEDC. Ve skutečném světě lze počítat se zhruba polovinou, což sice již není tak ohromující, ovšem na auto za jednotky průměrných českých platů to jde.
Evropský šéf Renaultu Philippe Buros již několikrát naznačil, že tento vůz se podívá také do Evropy, a to právě pod logem Dacie. Jako model určený pro země třetího světa by v případě starého kontinentu neodpovídal standardům francouzské značky, rumunské ovšem ostudu rozhodně dělat nebude. Lehce přepracované City K-ZE by se dle Burose mělo na evropských trzích prodávat za méně než 15 tisíc Eur (cca 380 tisíc Kč), to dnes v Evropě nikdo nenabízí.
Daná suma samozřejmě na Dacii není nízká, takové Sandero či Logan startují na méně než polovině, přičemž s ohledem na větší délku i rozvor lze počítat s vyšší praktičností. Nicméně na poměry elektrických aut má být rumunský elektromobil nadmíru levný. To potvrzuje i nová oficiální tisková zpráva, která přišla namísto živého ženevského debutu. Dle ní se novinka bude jmenovat Spring a dorazí již v příštím roce s elektrickým dojezdem přesahujícím 200 kilometrů.
Přestože byl vypočítán dle reálnější procedury WLTP, stále lze předpokládat, že reálně budete mít k dispozici daleko kratší vzdálenost. Nicméně i přibližně 170 km by mělo být dostačujících. Problémem však je, že ve skutečnosti tento elektrický dojezd nebude nabízen pod zmíněných 15 tisíc Eur. Cílem značky je, aby Spring byl nejlevnějším elektromobilem v Evropě, což znamená, že se musí dostat pod 479 900 Kč, za něž je nabízena Škoda Citigo-e iV.
To nemusí být až takový problém, ostatně technologii již má mateřský Renault vyvinutou a pozvolna dochází i k rozmělňování nákladů. City K-ZE je rovněž nabízen i jako Venucia e30 spadající pod joint venture Dongfengu a Nissanu. Nicméně aby se dostal pod dříve spekulovanou úroveň, bude zapotřebí menšího triku. Respektive dotací, jež se na některých trzích (např. v Německu) již vyšplhaly až na 6 000 Eur (asi 152 tisíc Kč).
Abychom si tedy vše sesumírovali, čínský Renault City K-ZE bude v příštím roce přetransformován na evropskou Dacii Spring. Oproti zemi svého původu dvojnásobně podraží, což by již pro zákazníky rumunské automobilky bylo opravdu velké sousto, které by skousl jen málokdo. Proto značka ve velkém spoléhá na dotační programy, jež jí umožní dostat se na relativně přijatelnou cenovou úroveň.
Uvidíme za pár měsíců, zda si tato strategie najde své zákazníky. Je třeba podotknout, že Spring rozhodně nebude napěchovaný výbavou od podlahy až na střechu. Aby Rumuni udrželi cenu co nejníže, nebudou se moci kromě elektrického ústrojí patřičně rozjet. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dopadne souboj se Škodou, která je sice kratší, ale disponuje 36,8 kWh a tedy delším dojezdem.
Dacia Spring chce v příštím roce ohromit Evropu hlavně nízkou cenou. Na té se ale více než cokoliv jiného mají podepsat hlavně vládní dotace, bez nich to bude pořád drahé auto
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 3 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před hodinou - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 3 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 4 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 09:32 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien