Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě
3.5.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Kapesní supersport Praga R1 má za sebou úspěšně zvládnuté nárazové zkoušky. Pomůže mu to při přesunu z okruhů na silnice?
Poblíž závodního okruhu SlovakiaRing se letos v prostorech společnosti Praga Cars rozjela kusová výroba nového závodního speciálu R1 s motorem Renaultsportu. Přestože pro malosériovou produkci platí poněkud jiná homologační pravidla a na skutečně malé manufaktury dokonce zapomíná i EU se svými emisními pokutami za nadlimitní produkci CO2, pořád to neznamená možnost vyrábět auta bez jakýchkoli elementárních pravidel.
Třeba v případě Pragy R1 postavené podle předpisů třídy CN bylo nutné absolvovat nárazové zkoušky požadované mezinárodní automobilovou federací FIA, což vůz podle nedávno zveřejněné tiskové zprávy skutečně zvládl, a firma dokonce tvrdí, že s „velkou rezervou“.
Testování odolnosti v britském středisku Cranfield Impact Center se neúčastnil celý vůz, ale pouze jeho karbonový monokok zesílený kompozitovým žebrováním a hliníkovými voštinami, který se pro dosažení co nejrealističtějších výsledků dovažuje na hmotnost vozu a následně posílá proti nedeformovatelné bariéře rychlostí 43 km/h. Ke cti konstruktérů Pragy slouží fakt, že jejich kokpit to dokázal dvakrát při pouhé výměně zničené špičky a ta samá struktura pak zvládla i testy statického zatížení zahrnující tlak na předem definovaných místech o hodnotě 2, 3 a 5,7 tuny.
Za normálních okolností by nás crash test a další s tím spojené prověrky závodního vozu asi nezajímaly, ke jménu Praga však máme přeci jen o něco blíže než ke kterýmkoli jiným značkám a navíc firma naznačila, že silniční varianta modelu R1 není vyloučena. Teoretická homologace tohoto typu by bez nárazových testů možná nebyla, takže teď, když ji vůz zvládl, je zase o něco pravděpodobnější, že se do běžné provozu skutečně dostane. Záležet asi bude hlavně na potenciálních zájemcích, takže hlásí se někdo?























Hlavní zkouška proběhla při rychlosti 43 km/h nárazem na nedeformovatelnou bariéru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnesElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 7 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 9 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 10 hodinamiK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
dnesŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva