Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën C4 Picasso 2013: uniklo vše o sériovém Robocopovi I
30.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(doplněno, video) Nová C4 Picasso je definitivně venku. Vizuálně nepřekvapí, kompletní technická data ale dokladují pořádnou dietu.
Doplněno 1.4. 21:00: Přidali jsme kompletní galerii oficiálních fotografií a první video s novým Picassem. Zprvu publikované specifikace byly přesné a úplné.
Když se na začátku roku podařilo přistihnout bez maskování nový Citroën C4 Picasso, leckdo zůstal v šoku. Vůz přišel minimálně v případě přídě s neobyčejně avantgardním designem, který nepřipomínal žádný z dosavadních Citroënů. Zato velmi připomínal filmového Robocopa, a tak se mu i tímto jménem začalo říkat.
Když Citroën vůz oficiálně odhalil, mluvil o něm jako o konceptu Technospace, bylo ale nad slunce jasnější, že sériový model nebude vypadat podstatně jinak. Ostatně Francouzi sami předem avizovali, že sériová C4 vzejde z Technospace ještě letos, a tak čas na provedení větších změn ani nebyl k dispozici. Nyní vám novinku můžeme ukázat v celé své sériové kráse (nebo něco na ten způsob) a přidat i kompletní technické údaje, ačkoli oficiální stránky Citroënu pro média o čemkoli podobném mlčí. Nemáme ale vzhledem ke kvalitě našeho zdroje nejmenších pochyb o tom, že všechny následující fotky, tabulky i další data jsou do puntíku přesná a představují novou C4 Picasso v sériové podobě tak, jak ji dříve nebo později uvede sám Citroën.
Po stránce designu můžeme ve stručnosti říci tolik, že snaha o hledání pěti rozdílů mezi konceptem a sériovou verzí bude zřejmě marná. Krom označení C4 Picasso, které koncept pochopitelně postrádal, jinak barevných kol a pár podobných detailů na přídi, boku i zádi jde o úplně stejná auta. Není tedy důvod měnit přezdívku, tohle je stále Robocop na kolech - pro Francouze je smutné jen to, že se o tento „nick” nyní musí dělit s novým Jeep Cherokee, který vsadil na velmi podobný designový nápad a říká se mu... Robocop II. Bylo by hloupé obviňovat Jeep z palgiátorství, je ale přinejmenším pozoruhodné, že designéři dvou tak odlišných automobilek museli v podobný čas dostat tak podobný nápad. Ale i to se prostě stává.
Sériová verze nám pořádně představuje i svůj interiér, který se ale od toho koncepčního znovu liší minimálně. Tady s námi Francouzi hráli špinavou hru a za koncept udávali hotové auto, u kterého si leda nebyli jisti, jak bude přijato veřejností. Nakonec, přes mnohé kontroverze, asi považují přijetí za dostatečně vřelé (upřímně řečeno, mně osobně přijde být design docela zajímavý, ale vím, že s tímto ryze osobní názorem nenajdu velké zastání), a tak auto poslali do série se stejným vzhledem.
Je tedy třeba říci, že uvnitř se auto do extra odvážných designových kreací nepouští. Umístění přístrojové desky uprostřed té palubní tedy je poněkud abnormální, ale ne u Citroënu. Jinak jsou tvary vnitřku vcelku obvyklé a snaží se zaujmout spíše pokročilou elektronikou (všimněte si LCD-přístrojovky s úhlopříčkou 12", to je u Citroënu novinka), schopným palubním systémem (má zajímavou grafiku a 7" dotykový displej) pochopitelně i řadou řešení, která ocení hlavně zákazníci MPV.
Citroën se chlubí mimořádným prosklením kabiny (5,3 m2), masážní funkcí pro sedadla vpředu nebo speciálními opěrkami hlavy Relax pro všechny cestující. Zanedbávat nechtěli autoři vozu ani zavazadlový prostor se základním objemem 537 litrů, který může být posuvem zadních sedadel zvětšen na 630 litrů. Když už jsme zabrousili k rozměrům, sluší se dodat, že novinka je 4,43 metru dlouhá, 1,83 metru široká a 1,61 metru vysoká, rozvor náprav činí 2 785 mm. Zadní cestující tak mají mít vůbec nejvíce prostoru pro kolena ve třídě kompaktních MPV.
Nové u Citroënu je i víko zavazadelníku, které může být zavíráno elektricky a auto chce být vůbec reprezentantem mnoha technologických novinek značky. A tak dále nabídne mimo jiné automatické parkování Par Assis (sic), parkovací kameru 360 Vision zachycující prostor kolem celého vozu, aktivní tempomat, automatické přepínání dálkových světel a další podobné pomocníky.
Přesuneme-li se k technice, je třeba v prvé řadě říci, že novinka je prvním sériovým autem koncernu PSA na platformě EMP2, tedy jakémsi francouzském MQB. Stará se hlavně o snížení hmotnosti, která je celkově až o 140 kilogramů lehčí než dosavadní generace, a to znamená hlavně pozoruhodnou provozní efektivitu. Žádná z verzí nového C4P totiž neváží více než 1 300 kg a vystačí si pouze s motory o objemu 1,6 litru.
Ty benzinové zastupují jednotky 1,6 VTi 120 a 1,6 THP 155 s adekvátními výkony v koních, dieselové pak 1,6 HDi 90 a 115, opět totožně výkonově disponovanými. Na strunu dynamika hrají hlavně benziny, z nichž ten silnější dokáže roztáhnout Picasso na stovku z 9 sekund a uhánět s ním až 209 km/h, kombinovaná spotřeba v případě obou jedna-šestek činí kolem 6 litrů benzinu na 100 km. Diesely jsou poněkud pomalejší, když se žádný maximální rychlostní ani neblíží dvoustovce a všechny akcelerují na stovku za 12 sekund či za ještě delší čas, všechny si ale také vystačí se spotřebou okolo 4 litrů nafty na 100 km.
Vůbec nejúspornějším provedením je C4 Picasso e-HDi 90 s úplně novou, bezspojkovou (tak je psáno) převodovkou ETG6 (skutečně ETG6 - Efficient Tronic Gearbox - označení ESG6 v tabulce není přesné) s šesti stupni, který prý dokáže jezdit za 3,8 litru benzinu na 100 km. Jestli to bude pravda i v reálu, to uvidíme na každý pád kompletní technická data vám prozradí přiložená tabulka.
Citroën se chlubí i několika dalšími výjimečnostmi jako pasivní bezpečnost a komfort, v tomto směru ale nejvíce prozradí pozdější jízdní dojmy. Na ty zřejmě dojde brzy - auto by se mělo dostat do prodeje krátce po oficiálně-oficiálním představení (patrné začátkem dubna), ceny zatím zůstávají neznámou.
Klíčová technická data nové C4 Picasso
Fotografie sériového provedení odhalují nejen minimum odlišností od konceptu, ale i rozličná novátorská řešení na palubě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch