Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá
11.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
PSA se zuby nehty drží elektromobilů, přestože iOn a C-Zero téměř nikdo nechtěl a Mitsubishi muselo zastavit výrobu. K nim teď přichází dvě dodávky.
Francouzský koncern PSA má ve výrobě elektromobilů poměrně slušnou tradici. První sériové vyráběný elektromobil Citroën AX Électrique byl na trhu na počátku 90. let, přičemž prototypy postavené na základech malé dodávky C15 existovaly již od roku 1987. Později se bateriovému AX přidalo Berlingo a v minulé dekádě byl nahrazen modelem Saxo Électrique. Potíž byla akorát v tom, že elektrické Citroëny trh bez státních dotací tehdy nechtěl a kvůli rapidně opadající, beztak nízké poptávce firma nevyrobila v součtu ani pět tisíc elektromobilů.
Dnes se i po předchozích, ne zrovna nejlepších zkušenostech Francouzi k těmto automobilům opět vrací. A to i navzdory tomu, že baterkami poháněná auta pořád nejsou jaksi v kurzu, přestože jsou státem, za peníze daňových poplatníků až hanebným způsobem „pozitivně diskriminována”. Ostatně dokládá to i zastavení výroby Mitsubishi i-MiEV a tím pádem také Citroënu C-Zero a Peugoetu iOn.
Přesto si PSA nedá říci a vymyslelo nepřímé nástupce v podobě užitkových modelů Citroën Berlingo a Peugeot Partner s elektromotorem Mitsubishi o výkonu 67 koní a točivém momentu 200 newtonmetrů. Buď 4,38 anebo 4,63 metru dlouhé vozy mají přes jednostupňovou redukční převodovku poháněná přední kola a energii čerpají z balíčku akumulátorů o kapacitě 22,5 kWh, což je ekvivalent přibližně 5,6 litru nafty. PSA tvrdí, že to stačí na akční rádius 170 kilometrů, to by ale znamenalo jízdu odpovídající průměrné spotřebě cirka 3,3 l/100 km, takže třeba ve městě a s nákladem na korbě jde spíše o zbožné přání než realitu.
Podle francouzského koncernu je možné dobít baterky na plnou kapacitu za šest až dvanáct hodin a rychlonabíječkou na osmdesát procent kapacity do půl hodiny. Čas udávaný pro běžnou zásuvku asi bude i vcelku realistický a dokonce ani ta druhá hodnota nevypadá až tak nesmyslně, až na to, že pětipólové průmyslové zásuvky s napětím 400 V a proudem 125 A nerostou jen tak v každé garáži.
Většina komponentů je umístěna pod přední kapotou, baterky (pro tuto chvíli neznámé konstrukce, měly by to být ovšem lithium-iontové akumulátory) ale našly své místo pod podlahou zavazadlového prostoru, což částečně pomohlo lépe rozložit hmotnost mezi nápravami. Hmotnost vozu však PSA neuvádí. Místo toho jsme se dozvěděli, že nákladový prostor vozů odveze podle provedení cokoli o objemu od 3 300 do 4 100 litrů a hmotnosti 675 až 685 kilogramů.
Elektrické Berlingo a Partner by měly mít ve standardní výbavě systém kontroly rozjezdu do kopce, stabilizaci nebo rekuperaci brzdné energie, každopádně když už, daleko více by nás zajímaly ceny. Ty se možná už brzy dozvíme, i když nic převratného nelze očekávat - i přes masivní dotace se beztak obtížně použitelný elektromobil nedá vyrobit za cenu jinou než nesmyslně vysokou. Auta se na každý pád mají dostat do prodeje v polovině příštího roku a jejich výstavní premiéra proběhne za pár dní na autosalonu užitkové techniky IAA v Hannoveru.
Elektromotor bude pro PSA dodávat Mitsubishi, patrně jako náhradu za výpadek způsobený zastavením výroby modelů i-MiEV, C-Zero a iOn
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva