Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů

Francouzi chtějí být nadále vládci komfortu. Ovšem za pomoci levnějších a běžnějších komponentů, jež navíc nakoupí od subdodavatelů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů

8.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Francouzi chtějí být nadále vládci komfortu. Ovšem za pomoci levnějších a běžnějších komponentů, jež navíc nakoupí od subdodavatelů.

Jedním z možná největších přínosů značky Citroën automobilovému světu byl, tedy stran pohonu předních kol, který ovšem daleko více zpopularizoval Sir Alec Issigonis a jeho Austin Mini, hydraulický podvozek. Ten se stal jednou z hlavních deviz původní limuzíny DS, přičemž kombinoval hydraulickou pumpu s dusíkem plněnými pneumatickými koulemi. Ty se nacházely nad každým kolem, kdy zajišťovaly vrcholnou míru komfortu, zejména pak v letech 1955 až 1975, kdy byla původní „bohyně“ vyráběna.

I díky hydraulickému podvozku se z Citroënu DS stal naprostý bestseller, po kterém za oněch dvacet let sáhlo 1 455 746 zákazníků. Jedním z nich se stal i tehdejší francouzský prezident Charles de Gaulle, který vrcholné technologii dokonce vděčí za svůj život. Jeho nepancéřový vůz se totiž v roce 1962 stal terčem atentátníka Jean-Marie Bastien-Thiryho, který Citroënu DS prostřelil pneumatiky a chtěl prezidenta zabít zblízka. Vůz však i díky hydraulickému podvozku dokázal z místa činu ujet.

Navzdory těmto kreditům je ovšem osud daného systému zpečetěn, neboť padne za oběť snižování nákladů. Tomu se ovšem nemůžeme divit, neboť momentálně používá hydraulický podvozek pouze Citroën C5, kterého bylo loni po celém světě prodáno pouze deset tisíc kusů. Jakmile tedy bude výroba druhé generace „cé-pětky“ ukončena, dojde zároveň i ukončení jedné éry, která francouzskou automobilku do značné míry definovala.

Namísto hydrauliky vyvíjené a vyráběné pod vlastní střechou se Citroën uchýlí ke komponentům od subdodavatelů. To je ostatně i případ stávající vlajkové lodi DS5, která je osazena tlumiči PLV (Preloaded Linear Valve) dodávanými německou společností ZF. Tento podvozek má totiž zaručovat stejný komfort jako ten hydraulický, zároveň však stojí i za lepší ovladatelností a především je k mání za mnohem nižší cenu.

Zdroj z automobilky pak jen dodal, že „stále chceme být nejlepší v rámci komfortu, nicméně v budoucnu toho dosáhneme za pomoci jiných technologií než hydropneumatiky“. Příkladem má přitom být třeba adaptivní podvozek DCC od Volkswagenu. Nic dalšího však zmíněno nebylo, neboť konkrétní produktové plány značky jsou tajné.

Stejně tak není aktuálně jisté, zda výroba pneumatických koulí v továrně v Caen bude zcela ukončena, či zda dané opatření souvisí pouze s modely Citroënu. Na montážních linkách totiž vznikají i části podvozku pro Rolls-Royce. Pokud ovšem bude platit první zmíněná varianta, pak se Britové nejspíše budou muset poohlédnout po novém dodavateli.


Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů - 1 - Citroen C5 2012 nove 02Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů - 2 - Citroen C5 2012 nove 03Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů - 3 - Citroen C5 2012 nove 05Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů - 4 - Citroen C5 2012 nove 06Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů - 5 - Citroen C5 2012 nove 07Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů - 6 - Citroen C5 2012 nove 08Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů - 7 - Citroen C5 2012 nove 11
Druhá generace Citroënu C5 bude nejspíše posledním vozem značky, který se pyšní hydraulickým podvozkem

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.