Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané v útoku na Evropu nepolevují. BYD ukázal už osmé auto přímo pro nás, zavedená cla ho prý vůbec nezajímají
18.10.2024 | Petr Prokopec
Představy, že se Čínské automobilky zaleknou vysokých cel a s útokem na starý kontinent si to rozmyslí, se zjevně nenaplňují. BYD si dál maluje vysoké prodeje a pracuje na nich, prý to chce jen čas.
Jsou čínské automobilky skutečně takovou hrozbou, jak je v posledních letech zmiňováno? Pokud jste navštívili letošní pařížský autosalon, nejspíš budete přitakávat. Pryč jsou totiž doby malých stánků, na kterých jste našli maximálně tak níže postavené manažery, kteří ve zmačkaných oblecích nebyli schopni důkladně popsat své tragické produkty. Místo toho je třeba počítat s rozsáhlými výstavními plochami, na kterých se to jen hemží vrcholným managementem. Samotné vozy pak přitahují pozornost davů, neboť se pyšní originálním designem i zajímavou technikou.
Pohled na prodeje ale dává trochu jiný obrázek, neboť vyjma Číňany vlastněné značky MG, která ale boduje hlavně levnými spalovacími auty, s jakými tu jiní výrobci obvykle nepřichází, je jejich pozice na trhu zanedbatelné. Ale co není, může být. Ostatně jak s oblibou říká můj známý, který má v Říši středu továrnu na výrobu zdravotnických pomůcek, teprve čas ukáže, jestli Čína potřebuje Evropu více než Evropa Čínu. Poukazuje tím hlavně na jistou nasycenost tamního trhu, díky čemuž se firmy musí daleko víc soustředit na export. A Evropa je pořád zajímavým trhem pro kohokoli.
Proto sem také Číňané vytáhli, do jejich záměrů jim ale nedávno hodily vidle vysoká cla uvalená Evropskou unií. Anebo ne? Pokud bychom vycházeli jen z reakce automobilky BYD, pak odpověď zní zamítavě. Ani jedna z už etablovanějších čínských automobilek v Paříži nechyběla a vytáhla tam evropskou verzi svého elektrického SUV Sealion 7 jako už osmý přídavek do své místní nabídky. V expanzi naším směrem tedy hodlá pokračovat stůj co stůj.
Evropská šéfky značky Stelly Li si pak sice v Paříži v rozhovoru pro Reuters postěžovala, že vyšší cla jsou „nespravedlivá“, pro automobilku ale v zásadě nic nemění. BYD se rozhodl, že vysoká cla obejde s pomocí továren v Maďarsku a Turecku. Každá má přitom využívat co nejvíce lokální zdroje, a to i při sestavování bateriových paketů. Samotné články ale budou proudit z Číny, neboť automobilka tím sníží své náklady a zároveň ochrání své know-how. Jinými slovy, karta se tedy skutečně obrátila, neboť kde dříve opisovali Číňané, tam se dnes pokouší nahlédnout do cizích sešitů Evropané.
Li tedy nepředpokládá, že by BYD byl schopen nabídnout na starém kontinentu svá auta za méně než 30 tisíc Eur (cca 759 000 Kč), ale netrápí ho to. Byť o „lidovky“ v případě jeho aut jistě nepůjde, vedle konkurentů budou Číňané nadále levnější. Zároveň ale stále budou muset bojovat s předsudky, dost možná i podobně nevraživými, jakým svého času čelili Japonci v USA, neboť jim byla přičítána destrukce tamní automobilové branže.
Evropská šéfka čínské automobilky ale předpokládá, že se jí povede překonat veškeré překážky. „Změna přijde velmi rychle - na německých silnicích uvidíte jezdit řadu aut BYD,“ říká. Na to jsme skutečně zvědavi, po loňském fiasku v podobě zhruba čtyř tisíc registrací má totiž značka za třetí letošní kvartál u našich sousedů na kontě méně než 1 500 prodaných aut.
Sealion 7 to pak jistě nezmění, neboť by měl stát zhruba tolik co Tesla Model Y. A mnoho o něm nevíme - kromě zmínky o e-platformě 3.0 Evo, zrychlení na stovku za 4,5 sekundy, maximálce 215 km/h a nejvyšším dobíjecím výkonu 230 kW toho automobilka o tomto modelu v jeho evropské verzi mnoho neřekla. A to by se měl začít prodávat ještě v říjnu. Pokud tedy BYD chce vylepšit své dosavadní počínání, měl by být sdílnější.
Sealion 7 se v evropské verzi ukázal na autosalonu v Paříži. Číňané ovšem neupřesnili, jak velké baterie dostane či jaký bude jeho výkon. Jisté je tak pouze to, že tak levný jako ve své domovině rozhodně nebude. Foto: BYD
Zdroje: BYD, Reuters
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 3 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 5 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 6 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 8 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch