Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané totálně zastínili veškerou konkurenci z Evropy a Asie na dalším obrovském trhu, jejich čas přišel
14.1.2022 | Petr Miler
Po letech váhavých kroků Číňané loni udeřili na zahraničních automobilových trzích s plnou razancí a výsledky nelze přehlížet. Zatímco konkurenti museli být rádi i za menší poklesy, Číňané po Austrálii i v Rusku rostli až o stovky procent do vysokých hodnot.
První týdny nového roku se tradičně nesou ve znamení rekapitulací prodejů té či oné značky nebo té či oné země za loňský rok. Letošek je ale přece je trochu jiný. Už se nebavíme jen o tom, kam se posunuly značky jako BMW, VW, Hyundai nebo Toyota, už neřešíme jen to, jak na významných trzích uspěli Němci, Korejci, Japonci či Američané. Nevyhnutelně si musíme všímat toho, kam se posunuli Číňané.
Před pár dny jsme tak psali o tom, že loni naprosto suverénně vstoupili mezi nejúspěšnější automobilky v Austrálii, byla to ale jen první vlaštovka. Nyní před sebou máme kompletní výsledky loňských prodejů nových vozů v Rusku (aktuálně druhého, za celý rok těsně čtvrtého největšího trhu s auty v Evropě) a jestli mezi nimi něco vyčnívá, pak jsou to znovu výsledky některých čínských automobilek.
Trh jako takový meziročně rostl o 4,3 %, což je vlastně docela úspěch. Je ale třeba dívat se i na tento výsledek správnou optikou - prakticky veškerý meziroční růst se odehrát v druhém kvartálu roku díky prachbídným číslům z téhož období roku 2020. Ve zbytku loňska prodeje téměř jen klesaly, zejména pak s jeho závěrem. V samotném prosinci bylo prodáno meziročně o 19,9 procenta aut méně, nominálně jde o 133 470 automobilů.
Podobně na tom byly prakticky všechny tradiční značky. Už jsme zmiňovali, že Škoda byla loni o 4,4 % dole a je v tomto ohledu nejhorší z velkých hráčů, tedy s výjimkou Volkswagenu. Ten se propadl dokonce o 14 % a je tak až sedmou největší značkou právě za Škodou. Jiné velké výrobce provází obvykle menší vzestupy odpovídající posunu trhu, pak jsou tu ale Číňané.
Zatímco ostatní mohou řešit, zda je 7 % v plusu úspěch, čínské automobilky jsou úplně jinde. Optikou růstu tržního podílu naprosto zastínily všechny a všechno, zejména pak díky Chery (+ 224 %), Havalu (+ 125 %) a Geely (+ 59 %). Stejně jako v Austrálii pak nejde o růst z 10 aut a 22, ale z desetitisíců za rok až k 39 126 autům v případě Havalu. Celkově pak jen tyto tři značky prodaly v Rusku za rok přes 100 tisíc aut, to už nemá daleko k 10 % na trhu. Všichni Číňané tuto mezi bezpečně přesahují.
Trh se navíc tříbil, méně neúspěšné značky zpoza velké zdi tak klesaly. Například Lifan byl dole o 55 %, Dongfeng o 43, Brilliance o 57 %, Zotye o 68, Foton o 73. Ne každé levné čínské auto je tak zárukou úspěchu, zejména Haval Jolion na fotkách níže ale ano. Ten se pravidelně umísťuje poblíž top 10 modelů a v prosinci už jen o 27 prodaných aut prohrál s jedničkou Škody, Rapidem. Pokud toto není průlom, co by jím mělo být? Země EU jsou další na řadě...
Haval Jolion je v Rusku obrovský hit, pravidelně jej vídáme okolo první desítky nejprodávanějších aut vůbec. Jeho značka spolu s Chery a Geely loni na tomto trhu naprosto zastínila všechny tradiční výrobce a řadí se už mezi největší automobilky působící na tomto trhu. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch