Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané totálně zastínili veškerou konkurenci z Evropy a Asie na dalším obrovském trhu, jejich čas přišel
14.1.2022 | Petr Miler
Po letech váhavých kroků Číňané loni udeřili na zahraničních automobilových trzích s plnou razancí a výsledky nelze přehlížet. Zatímco konkurenti museli být rádi i za menší poklesy, Číňané po Austrálii i v Rusku rostli až o stovky procent do vysokých hodnot.
První týdny nového roku se tradičně nesou ve znamení rekapitulací prodejů té či oné značky nebo té či oné země za loňský rok. Letošek je ale přece je trochu jiný. Už se nebavíme jen o tom, kam se posunuly značky jako BMW, VW, Hyundai nebo Toyota, už neřešíme jen to, jak na významných trzích uspěli Němci, Korejci, Japonci či Američané. Nevyhnutelně si musíme všímat toho, kam se posunuli Číňané.
Před pár dny jsme tak psali o tom, že loni naprosto suverénně vstoupili mezi nejúspěšnější automobilky v Austrálii, byla to ale jen první vlaštovka. Nyní před sebou máme kompletní výsledky loňských prodejů nových vozů v Rusku (aktuálně druhého, za celý rok těsně čtvrtého největšího trhu s auty v Evropě) a jestli mezi nimi něco vyčnívá, pak jsou to znovu výsledky některých čínských automobilek.
Trh jako takový meziročně rostl o 4,3 %, což je vlastně docela úspěch. Je ale třeba dívat se i na tento výsledek správnou optikou - prakticky veškerý meziroční růst se odehrát v druhém kvartálu roku díky prachbídným číslům z téhož období roku 2020. Ve zbytku loňska prodeje téměř jen klesaly, zejména pak s jeho závěrem. V samotném prosinci bylo prodáno meziročně o 19,9 procenta aut méně, nominálně jde o 133 470 automobilů.
Podobně na tom byly prakticky všechny tradiční značky. Už jsme zmiňovali, že Škoda byla loni o 4,4 % dole a je v tomto ohledu nejhorší z velkých hráčů, tedy s výjimkou Volkswagenu. Ten se propadl dokonce o 14 % a je tak až sedmou největší značkou právě za Škodou. Jiné velké výrobce provází obvykle menší vzestupy odpovídající posunu trhu, pak jsou tu ale Číňané.
Zatímco ostatní mohou řešit, zda je 7 % v plusu úspěch, čínské automobilky jsou úplně jinde. Optikou růstu tržního podílu naprosto zastínily všechny a všechno, zejména pak díky Chery (+ 224 %), Havalu (+ 125 %) a Geely (+ 59 %). Stejně jako v Austrálii pak nejde o růst z 10 aut a 22, ale z desetitisíců za rok až k 39 126 autům v případě Havalu. Celkově pak jen tyto tři značky prodaly v Rusku za rok přes 100 tisíc aut, to už nemá daleko k 10 % na trhu. Všichni Číňané tuto mezi bezpečně přesahují.
Trh se navíc tříbil, méně neúspěšné značky zpoza velké zdi tak klesaly. Například Lifan byl dole o 55 %, Dongfeng o 43, Brilliance o 57 %, Zotye o 68, Foton o 73. Ne každé levné čínské auto je tak zárukou úspěchu, zejména Haval Jolion na fotkách níže ale ano. Ten se pravidelně umísťuje poblíž top 10 modelů a v prosinci už jen o 27 prodaných aut prohrál s jedničkou Škody, Rapidem. Pokud toto není průlom, co by jím mělo být? Země EU jsou další na řadě...
Haval Jolion je v Rusku obrovský hit, pravidelně jej vídáme okolo první desítky nejprodávanějších aut vůbec. Jeho značka spolu s Chery a Geely loni na tomto trhu naprosto zastínila všechny tradiční výrobce a řadí se už mezi největší automobilky působící na tomto trhu. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 11 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejnovější články
- Některé lidi zjevně rozčiluje jen svoboda jiných. Jinak se nedá vysvětlit, proč je štvou návraty spalovacích motorů
před 9 hodinami - První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 10 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 11 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
včera - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádné své vozy do Evropy nedováží
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 20:51 - Truck Daškam
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 20:14 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus