Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Chevrolet Corvette Stingray C7 2013: nová Vette oficiálně, detailně
14.1.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Šestá generace Corvette je definitivně minulostí. GM dnes v noci představil zbrusu nového nástupce s tradičním přídomkem Stingray.
Přestože se Chevroletu poměrně dlouho dařilo svou sportovní vlajkovou loď a největšího konkurenta nového Viperu držet od veřejnosti na distanc, nakonec v předstihu přeci jen uniklo něco málo informací a obrázků, aby pro nás nová Corvette nebyla do dnešního dne jen bílým místem na automobilové mapě. Dost se o to oficiální cestou přičinil také samotný koncern General Motors, které zveřejňoval fotky zakamuflovaných testovacích prototypů a nějaká ta videa. Mimo dohled plánovačů automobilky se ovšem ven dostaly také obrázky ze servisního manuálu anebo počítačové rendery pocházející z vývojového oddělení.
Dnes už víme, že skutečnou podobu opravdu zachycovaly, realita je však přeci jen poněkud zajímavější. Jestli se design nové C7 povedl, budete muset ohodnotit sami, ale i bez hlubšího rozboru je zřejmé, že stylistické oddělení GM vsadilo na trochu ostřejší linie, prodlouženou střechu a výrazněji tvarované boky. Podle Chevroletu je to návrat modelu Stingray, což potvrzují nejen miniaturní rejnoci umístěný za odvětráváním motorového prostoru na předních blatnících, ale především oficiální jméno Corvette Stingray.
Příď, zejména pak vnitřní uspořádání projekčních světel, tvar nasávání v předním nárazníku a zčásti také vyboulená přední kapota, nemá příliš daleko ke svému „jedovatému“ rivalovi od Chrysleru. Jinak ale klínovitá silueta a vůz jako celek bezesporu přísluší ke svým předchůdcům. Tedy až na jednu výjimku - zadní světla. Po dlouhých padesát let, od nástupu druhé generace přezdívané také Sting Ray, se americká sportovní ikona spoléhala na kruhové zadní svítilny. Ty jsou nyní pryč. Místo nich návrháři použili světla připomínající ty na modelu Camaro, ačkoli čtyři kruhové koncovky zůstaly.
Pohonná jednotka vozu nám není neznámá. GM kompletně odhalilo vidlicový osmiválec LT1 o objemu 6,2 litru loni v říjnu. Jeho základní parametry jsme několikrát rozebírali, takže si teď už jen stručně můžeme zopakovat pár nejdůležitějších detailů. LT1 je celkově pátou generací motoru typu small-block, která bude v základní Corvette produkovat 456 koní a maximální točivý moment 610 newtonmetrů. Vývoj pohonné jednotky trval přes šest let a General Motors se kvůli výrobě rozhodl zainvestovat do masivní modernizace továrny ve městě Tonawanda ve státě New York, ležícím severně od Buffala.
Co tento atmosféricky plněný agregát s klasickým dvouventilovým rozvodem typu OHV, přímým vstřikováním a kompresním poměrem 11,5:1 s autem o hmotnosti pod 1 360 kg (přesné číslo uvedeno nebylo) dokáže? Corvette C7 vybavená novou sedmistupňovou manuální převodovkou Tremec TR6070 s automatickými meziplyny a zdvojenou lamelou umí akcelerovat z 0 na 60 mil/h (97 km/h) „za méně než 4,0 sekundy a v zatáčkách dosáhne boční přetížení přes 1,0 g“. Maximální rychlost automobilka prozatím neuvedla. Alternativou k manuálu bude šestistupňový automat Hydramatic 6L80 s přepracovanými převody, modifikovaným hydrodynamickým měničem a doplněný řazením pádly pod volantem. Maximální rychlost Chevrolet nezveřejnil a dovodit si ji zatím nedokážeme ani z převodů zejména manuální převodovky - přesnou „délku” jednotlivých rychlostí dosud neznáme.
Pozornost zaslouží také základ konstrukce vozu. General Motors stejně jako v případě výběhových špičkových modelů Z06 a ZR1 použilo hliníkový prostorový rám s nestejnou tloušťkou dutých profilů. Inženýrům se podařilo snížit jeho hmotnost o 45 kg, při současném zvýšení torzní tuhosti až o 57 procent. Pokud jde o hmotnost, už základní C7 dostane ve standardní výbavě přední kapotu a střechu vyrobenou z uhlíkového kompozitu. Šetřilo se ale také na jiných místech. Kupříkladu kostry sedadel jsou vyrobené z hořčíku.
Jak už jsme psali, přesnou hmotnost Chevrolet pro tuto chvíli neuvádí, tvrdí však, že Corvette mohla být ještě o kousek lehčí, pokud by konstruktéři nemuseli brát zřetel na spotřebu. Poněkud paradoxní, nicméně firma má docela logické vysvětlení. Kvůli emisím musí mít motor techniku umožňující deaktivaci válců, přímé vstřikování nebo variabilní časování. Jenom samotný systém řízení agregátu přidává 16 kg a technika zahrnující ventily ve výfukovém potrubí, které údajně zajišťují, aby vůz v režimu částečného zatížení nezněl „čtyřválcově“, váží dalších 2,5 kg. Z uvedeného je vidět, že Chevroletu na hmotnosti vozu skutečně záleží a nejen to. Automobilka uvádí, že se jim podařilo dosáhnout ideální rozložení váhy mezi nápravami v poměru 50:50.
Kvůli pár gramům CO2 v oficiálních tabulkách se musel odporoučet také hydraulický posilovač řízení, který byl nahrazen elektrickým posilovačem s variabilním převodem EPAS. Ten zrovna nemá pověst techniky překypující zpětnou vazbou, každopádně GM upozorňuje na významné změny zvyšující tuhost převodky až o neuvěřitelných 600 procent, která je navíc namontovaná co nejblíže k o 150 % zpevněnému sloupku řízení. Chevrolet říká, že řidič získá díky celkově pětinásobně vyšší tuhosti řízení nejen „preciznější kontrolu nad vozem, ale také lineární odezvu a cit“.
Co se týče podvozku 4 495 mm dlouhé, 1 877 mm široké a 1 235 mm vysoké Corvette, dá se říci, že se spoléhá na podobnou konstrukci jako C6. Opět jsou zde dvojitá, nestejně dlouhá lichoběžníková ramena doplněná atypickou, příčně uloženou listovou pružinou z kompozitu, všechny díly však byly kvůli odlehčení přepracovány a vyrobeny převážně z hliníku - celkem se ve srovnání předchůdcem podařilo ušetřit 6,4 kg neodpružené hmoty. Mimochodem, v rámci kompletní C7 byly beze změny použity pouze dva blíže nespecifikované komponenty z C6.
Kromě základních rozměrů karoserie není identický ani rozvor. Byl prodloužen o jeden palec, tedy asi o 25 mm, na celkových 2 710 mm. O 25 mm byl rozšířen také rozchod přední i zadní nápravy, což má podle Chevroletu vylepšit stabilitu v přímém směru i v zatáčkách, zatímco průměr otáčení se zmenšil o 0,6 metru. Za zmínku ještě stojí standardní použití tlumičů Bilstein, které v případě objednávky sportovního paketu Z51 Performance můžou být buď ještě tužší, nebo za příplatek nahrazeny třetí generací magnetoreologických tlumičů Magnetic Ride Control s o 40 procent rychlejšími reakcemi.
Když už jsme zmínili balíček Z51, nutno dodat, že neobsahuje pouze výše uvedené. Jeho součástí je také elektronický samosvorný diferenciál eLSD využívající k přenosu výkonu na příslušné kolo hydraulicky ovládanou spojku, suché mazání, dodatečné chlazení diferenciálu a převodovky s těsněji poskládanými stupni, pár spoilerů navíc a náfuky k brzdám. Ani ty v příplatkovém paketu nezůstávají standardní. Výchozí mají průměr 320 mm s čtyřpístkovými třmeny vpředu a poněkud neobvykle větší 338 mm vzadu. Z51 ponechává zadní kotouče nezměnění, přední mění za nové o průměru 345 mm, přičemž ve všech případech je vyrábí a dodává Brembo.
Chevrolet Corvette Stingray je má sériově nasazené osmnáctky vpředu a devatenáctky vzadu, které Z51 Performance mění na kombinaci kovaných kol s průměrem 19 a 20 palců. Bez ohledu na velikost je pak GM nazouvá do pneumatik typu run-flat Michelin Pilot Super Sport.
Co nám ve výčtu ještě chybí? Ještě jsme se nepodívali do interiéru. Chevrolet, stejně jako každá jiná automobilka slibuje zlepšení kvality kabiny a použitých materiálů po všech stránkách, zde ale navíc také zčásti ručně zpracovávané. Na palubní desce a na dalších místech se objevuje broušený hliník, za příplatek pak karbonové lišty a k tomu je zde head-up displej, zmenšený, kůží čalouněný volant o průměru 360 mm, elektro-hydraulická parkovací brzda, nebo přepínač jízdních režimů Driver Mode Selector, nabízející jeden z pěti módů - Weather, Eco, Tour, Sport a Track.
General Motors se prozatím nevyjádřil, kdy přesně se nová C7 Stingray objeví prodeji, ani jaká bude její cena. Vedení pouze naznačilo, že dorazí někdy ve třetím kvartálu letošního roku. Kolegové z britského magazínu Autocar odhadují, že cenovka by mohla startovat na 50 tisících liber, což by „v českých” bylo asi 1,55 milionu Kč.
Kompletní galerie oficiálních snímků Chevroletu Corvette Stingray 2013
Nový Chevrolet Corvette C7 dostal oficiálně také jméno Stingray, tedy rejnok, což připomínají malé znáčky na bocích
První oficiální videa věnovaná Chevroletu Corvette Stingray 2013
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před hodinou - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 2 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 3 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 5 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva