Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Caterham AeroSeven: nový koncept oslavuje F1, zaujmout chce aerodynamikou
20.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(doplněno, + video) AeroSeven sází na přítlačné prvky, uhlíková vlákna a kevlar. Do prodeje dorazí v příštím roce, odhalena byla dnes v Singapuru.
Doplněno 11:45 Jak jsme řekli, tak se i stalo. Caterham skutečně nečekal až na zítřejší kvalifikaci či nedělní závod a svůj nový koncept odhalil v rámci prvního tréninku na Velkou cenu Singapuru. Kromě nové sady kvalitnějších fotografií tak máme k dispozici i oficiální údaje. Začít můžeme motorem od Fordu, který produkuje 240 atmosférických koní v 8 500 otáčkách a 207 Nm točivého momentu při 6 300 ot./min. Tuto sílu přenáší šestistupňový manuál na zadní kola, přičemž stovku by měl koncept AeroSeven pokořit za čtyři sekundy.
Aktuálně je ovšem sporné, zda tuto pohonnou jednotku skutečně dostaneme v produkčním balení. Inženýři Caterhamu totiž naznačují, že v motorovém prostoru se objeví hned několik rozdílných agregátů. Jistotou by ovšem měly být 15palcová litá kola s pneumatikami Avon, nezávislé zadní zavěšení, přední náprava typu push-rod či celá řada prvenství. Samozřejmě jen v rámci značky, ovšem i tak je třeba systém řízené kontroly startu a možnost nastavení trakčního programu zmínit.
Vyjma toho pak vůz nabídne dvě úrovně nastavení Race a Road, z nichž ta závodní je předvolena jako základní. Divit bychom se proto neměli tlačítkům „Flash-to-Pass“ a „Pit Lane Speed Limiter“, které zdobí volant. Třídimenzionální středový displej pak zobrazuje takové funkce jako otáčky motoru, nastavení brzd a dodávky paliva či hladinu oleje. Co však i nadále nevíme, je cílová hmotnost. Caterham totiž pouze uvádí poměr 402 koní na tunu, což nás přivádí někam do pásma 600 kg. Náš tip tak vyšel na jedničku.
Pokud jste seznámeni s nabídkou Caterhamu, pak jistě víte, že o extrémní modely v ní není nouze, třebaže se v brzké dočkáme i novinky z opačného konce nabídky. Všechny reinkarnace legendárního Lotusu Seven však kromě nízké hmotnosti spojuje jeden fakt - velmi omezený počet aerodynamických prvků. I proto Caterham občas na závodních okruzích ztrácí na KTM nebo Radical, s tím by ale do budoucna mohl být konec.
Během Velké ceny Singapuru, která se jede tento víkend, totiž Caterham odhalí svůj nový koncept AeroSeven. Jak již přitom název napovídá, jedná o Sedmu s celou řadou aerodynamických prvků. Zejména v přední části, ovšem i vzadu jich pár najdeme. Vršek karoserie je totiž stylizován jako přítlačné křídlo, zatímco vespod najdeme difuzor.
Za všechny tyto prvky, včetně komplikované přídě, jež zahrnuje dvojité spoilery pro zlepšení přítlaku, jsou přitom zodpovědné divize Caterham Technology and Innovation, Caterham Composites a Caterham F1 Team. Tedy oddělení, které běžně připravují služební vozy Charlese Pica a Gieda van der Gardeho. Divit bychom se proto neměli ani velkému množství karbonu.
Právě uhlíková vlákna jsou důvodem, proč i přes přidanou kapotáž bude model AeroSeven vážit praktiky stejně jako jeho spartánštější příbuzní. Přesné údaje sice momentálně nemáme k dispozici, stejně jako data o motoru, více než 600 kg bychom ovšem konceptu netipovali. I kvůli tomu, že z karbonu je také obložení kabiny.
Dalším lehkým materiálem je kevlar, z kterého jsou vyrobeny sedadla. Zbytek minimalistického kokpitu pak nabízí jednoduchý digitální přístrojový štít umístěný na Caterham nezvykle uprostřed, volant s tlačítky ve stylu F1 či rozpěru, která kabinu dělí vedví a zároveň slouží i jako nosič zpětného zrcátka.
Více se zřejmě dozvíme během několika málo hodin (odhalení se dá očekávat spíše dnes v rámci tréninků než před sobotní kvalifikací či nedělním závodem), do prodeje by pak novinka britské firmy měla zamířit v příštím roce.
Nový koncept Caterham AeroSeven je zčásti dílem divize F1. Není proto divu, že nosí stejné barvy jako monopost Charlese Pica a Gieda van der Gardeho
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 4 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 11 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva