Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Cadillac Ciel: jako za starých časů
19.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Karoserie a vnitřní prostor ve zjevném nepoměru, pohodlný interiér a nehorázný motor. To vše Cadillacu Ciel sice vlastní není, tradice ale ctí, jak to jen jde.
Doplněno: Přidali jsme videa z odhalení vozu v Pebble Beach a oficiální prezentační snímek Cadillacu.
Pokud se divíte nenadálému pátečnímu přívalu exotických novinek, jistě jste zapomněli, že včerejším večerem začal Concours d'Elegance v Pebble Beach poblíž kalifornského Monterey. A tam nezažili svůj debut jen dva dříve avizovaní japonští velikáni, Infiniti JX a nový Lexus GS, ale i další, více či méně překvapivé automobilové novinky. Mezi ty, jenž nikdo nečekal, pak zcela jistě patří Cadillac Ciel. Vypadá totiž, jako by přijel z minulosti.
Jistě si i vy vzpomenete na velké americké kabriolety jako je Cadillac Eldorado - i když jsou u nás spíše raritou, v řadě hollywoodských filmů je zkrátka nelze přehlédnout. Vyznačují se karoserií hodnou autobusu, které však absolutně neodpovídá vnitřní prostor, jakkoli i tak oplývá pohodlím. K tomu přidejte osmiválcovými motory s objemy od pěti litrů výš (však dobře známá provedení Eldorada ze šedesátých a sedmdesátých let minulého století měla i osmilitrové agregáty) a na světě máte obraz typického dobového křižníku amerických silnic, po kterých jako by se dnes slehla zem.
Když si vedle takových aut virtuálně postavíte Cadillac Ciel, musíte mít nutně pocit, jako by se někdo pokoušel otočit kormidlem dějin. Vůz se vyznačuje přesně tou převahou plechu nad vším ostatním a i když jeho interiér není tak opulentní a jeho motor tak nehorázný, jde zřejmě o maximum toho, jak se dnes lze výše nastíněné minulosti přiblížit. Toto auto evidentně netrpí touhou po rychlosti, je to pojízdná výletní loď a sama automobilka jej označuje za inspirovaný přirozenou krásou kalifornského pobřeží. Také jeho jméno hovoří za své - možná až příliš akční Eldorado zde střídá jemný francouzský výraz Ciel (čtěte „sjel” ale ne jako česky sjel, je třeba více důrazu na písmeno s...), který označuje oblohu. Je to zkrátka pan Kochač, tělem i duší.
Design vozu ztvárněný Nikim Smartem a Gaelem Buzynem v designovém centru značky sídlícím v severním Hollywoodu je ryzím retrem. Zejména příď i záď se svými protáhlými svislými světly dávají vzpomenout hlavně na třetí a čtvrtou generaci Eldorada, pro kterou byla podobná řešení typická. Také rám čelního skla z broušeného hliníku je jasným odkazem do minulosti. Velmi elegantně je ztvárněno ukládání pochopitelně látkové stahovací střechy, která mizí v čistě zakrytovaném prostoru za zadními sedadly. Jak vůz vypadá s nataženou střechou netušíme, ale ono to vlastně není podstatné. Nebo vy už jste snad v Californii zažili déšť?
Také interiér hraje ztvárněním palubní desky, výplní dveří i středovým tunelem na podobnou notu tradiční elegance, navíc svými materiály (hliník, kůže, dřevo...) nenechává na pochybách, že doba současného „cost-cuttingu” je mu naprosto cizí. Snad jen čtyři samostatná sedadla s viditelně výrazným bočním vedením se tradičním americkým parníkům možná až zbytečné vzdalují. Mít možnost rozvalit se na dvou pořádných „pohovkách” by cestující při pohodovém korzování pobřežními dálnicemi zřejmě ocenili více.
Také pod kapotou dostaly tradice trochu na frak. Výkon vozu 425 koní zní adekvátně, ale když vám řekneme, že mu jej dodává pouhý šestiválec, budete zřejmě zklamáni. Jde o tradiční vidlicový „šestihrnek” o objemu 3,6 litru, kterému navíc pomáhá blíže nespecifikovaný elektrický motor dopovaný sadou li-ion akumulátorů. Dynamika? Ví bůh, jistě dostačující. Víme jen, že o přenos výkonu na silnici se starají 22" kola, která jsou masivní jak vůz sám. Také karbon-keramické brzdy, který celý kolos v případě potřeby zkrotí, nejsou zrovna obrazem skromnosti.
Jak vás patrně napadlo již při prvním pohledu na kterýkoli z přiložených snímků, tento vůz je konceptem a pokud si můžeme troufnout být proroky, v takové podobě se těžko kdy dostane do výroby. Je to spíše příjemná vzpomínka na minulost, která se těžko bude opakovat. Stejně ale nemůžeme hovořit o jeho pohonné jednotce, která se naopak zdá být „dobová” až běda a v některém z produkčních modelů se velmi pravděpodobně objeví. Nechme se ovšem překvapit, třeba má Caddy v úmyslu použít z tohoto modelu ve výrobě více než jen pár nápadů či kousků techniky...
Koncept Cadillacu Ciel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 3 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 6 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch