Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bývalý šéfdesignér se pustil do designu kontroverzní novinky BMW, servítky si nebral
11.1.2021 | Petr Prokopec
Své k němu řekli amatéři i profíci, teď si jej vzal na paškál jeden z těch nejpovolanějších - autor původního BMW X5 a pozdější šéfdesignér značky Frank Stephenson.
Jaký vztah máte ke své ledničce? Dovolíme si podotknout, že k samotnému stroji nejspíše nulový. Od tohoto spotřebiče zkrátka každý očekává pouze to, že udrží potraviny a nápoje v chladu. Aby navíc objem skladovaných věcí mohl být co největší, dostaly ledničky velmi specifický design, který do jisté míry sdílí s další domácí elektronikou. S nulovými emocemi je tak možné spojit i troubu, mikrovlnku či třeba pračku. Ve výsledku tedy není až tak překvapivé, že lidé nemají jednu oblíbenou značku, jíž vyzdvihují nade vše, ale klidně jsou v rámci svého domova natolik „promiskuitní“, co jim jejich peněženka dovolí.
O trochu jinak je tomu ve světě aut. Jakkoliv se taktéž jedná o spotřební zboží, jeho cena je výrazně vyšší. A proto se jejich autoři snaží publikum co nejvíce zaujmout, a to nikoliv jen technickými parametry, ale také designem. I kvůli specifickým křivkám, linkám a detailům totiž mohou vyniknout a oslovit zákazníka. Pokud je pak navíc ten s vozem spokojen, může výrobce počítat s jeho věrností. Také díky tomu řada lidí v minulosti za celý svůj život poznala třeba jen jednu jedinou značku, někdy dokonce jen jeden model.
BMW se nicméně evidentně rozhodlo, že mezi produktovým a automobilovým designem smaže hranice. Takový je alespoň názor Franka Stephensona, který se rozhodl zhodnotit elektrickou novinkou zvanou iX. Jelikož jde o autora první generace BMW X5 a pozdějšího šéfdesignéra značky, máme tu člověka nadmíru povolaného. Mnichovská automobilka má nicméně tu smůlu, že Stephenson si nebere servítky. Ono iX přirovnává k výše zmiňované ledničce, kterou si člověk jen stěží zamiluje.
Slavný designér je v úvodu svého hodnocení poměrně vstřícný. Uvádí totiž, že novinka je stejně dlouhá a široká jako BMW X5. Mimo to je vysoká jako X6 a disponuje stejným rozvorem, jaký dostalo do i obří SUV X7. Uvnitř lze tedy čekat opravdu velkorysý prostor, který je navíc spojen s pohledně vypadající kabinou. Nicméně i tak by Stephenson nakonec nepodepsal kupní smlouvu.
V čem je dle něj problém? V prvé řadě v čelní masce, která je až příliš vysoká. Navíc v terminologii BMW již nejde ani tak o masku, jakožto o „inteligentní panel“. Ten byl navíc vyveden v duchu posledního designového jazyka značky, což znamená, že kdysi separované ledvinky jsou nyní jedním prvkem. Ducha automobilky však rozhodně neodráží, neboť bez nich již ani není poznat, že jde o BMW.
Za tím dle Stephensona stojí snaha o co nejminimalističtější design, která se nicméně obrátila proti svým tvůrcům. „To auto se opticky nepohybuje. Pro mne to není zrovna ten nejlepší způsob, jak navrhnout objekt, který se pohybovat má. Já preferuji spíše to, že vůz vypadá, jako kdyby už v pohybu byl,“ uvádí Stephenson. „Absence linií tak z auta může snadno udělat předmět, který je pouze statickým.“
„Je to, jako kdyby daný vůz ztratil svou duši. Nechci zde nijak kritizovat produktové designéry, ale spotřebiče mají vypadat jako spotřebiče a auta zase jako auta. Není to ta samá profese,“ dodává dále Stephenson. Z jeho slov tedy skutečně vyplývá, že BMW iX je jakousi obdobou ledničky, která možná sice je drahá a nese na sobě drahocenné logo, tím to ale v jejím případě hasne. A to vážně není něco, co by mělo okouzlit publikum.


Frank Stephenson má na kontě velké množství aut, mimo jiné i BMW X5 první generace. Foto: FS Design
Ze stávajícího iX však není vůbec nadšený. Považuje jej totiž za auto bez duše, které tak snese srovnání s ledničkou, do níž se jen těžko zamilujete. Foto: BMW
Zdroj: Frank Stephenson@YouTube
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Opět trumf pro Marca Marqueze včera 20:58
- Pole Position pro Gonzaleze, 6. Salač včera 20:43
- Opět PP pro Bertelleho včera 20:23
- PP pro #93 MM včera 20:04
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda 14.3.2025
Nejčtenější články
Šéf Porsche rozhodl o nacpání peněz do elektromobilů „první den v práci”. Teď si může rvát vlasy, firma po fiasku propouští tisíce lidí
14.2.2025„Americkej kýbl” likvidující evropskou smetánku aut za šestinovou cenu se objevil v konfigurátoru, i v plné palbě je to terno
14.2.2025Jednání zkrachovala, Honda Nissan nepřevezme. Ten okamžitě rozjel velké propouštění, zavřít může i továrny v Evropě
14.2.2025Ani prodej 30 tisíc nechtěných elektromobilů nezachránil Hertz před obrovskou ztrátou, loni prodělal neskutečných 70 miliard
14.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva