Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bývalý šéf BMW, Fordu či GM popsal, proč je Tesla odsouzena ke zkáze
11.5.2020 | Petr Prokopec
Někteří považují Teslu za jedinou možnou budoucnost automobilové dopravy, Bob Lutz mezi ně ale rozhodně nepatří. Nově přesně popsal, co přivede automobilku ke zkáze.
Pokud před některým z fanoušků Tesly vyslovíte jméno Bob Lutz, prakticky na sto procent můžete počítat s mimořádně alergickou reakcí. Zrudnutí je jen pouhým počátkem, stejně jako následné osypky. Bývalý viceprezident BMW, Fordu, Chrysleru a GM totiž dlouhodobě vystupuje proti kalifornskému výrobci elektromobilů, který považuje víceméně jen za nafouklou investiční bublinu. Na její splasknutí dle Lutze přitom mělo dojít již dávno, realita se však nakonec ukázala být opačnou.
Svůj nesmiřitelný postoj si Lutz uchoval dodnes, jakkoliv se v mezičase Tesla v podstatě dotkla finančních hvězd. Akcie značky vyšplhaly až téměř k tisícidolarové hodnotě, což je na dlouhodobě ztrátového výrobce, který v tuto chvíli nic nevyrábí, téměř nic neprodává a jehož prodeje na jediném perspektivním trhu v Číně klesly skoro o dvě třetiny, absurdní hodnota. Lutz je nicméně toho názoru, že Tesla má namířeno do pekel a její konec je neodvratný.
„O Teslu se již za pár let nebudeme muset starat, Tesla je odsouzena ke zkáze,“ uvedl bývalý šéf detroitské trojky v rozhovoru pro pořad MotoMan Studio. A naznačil, že po jejím kolapsu se veškerý odkaz značky rozplyne jak pára nad hrncem. „Kdo by již chtěl? Nemají žádnou unikátní technologii. Jediné, co mají, jsou dobře vypadající elektrická auta, která se prodávají pod cenou,“ dodal dále Lutz.
Podle něj značka používá prakticky tytéž lithium-iontové baterie, jako všichni ostatní a nijak technologicky výjimečné nejsou ani její motory. V softwarových technologiích je Tesla dále, ale to je tak vše, co lze na Tesle najít dobrého. Podle Lutze bude mít elektrické vozy s dojezdem přes 500 km zakrátko v nabídce prakticky každý, a to přesto, že o ně zákazníci moc nestojí - tržní regulace si je žádají.
Veškeré tyto kroky dle Lutze znamenají, že Tesle nejen naroste konkurence a zájem publika se tak rozmělní mezi více výrobců, ale především značka přijde o svůj hlavní zdroj příjmů, a tím je prodej eko-kreditů. Nikoliv jen proto, že se svými alternativními vozy přijdou také ostatní, ale i proto, že legislativa postupně vyřadí dotační systém ze hry. Tesla se tak ocitne na tenkém ledě, neboť s obrovskými personálními náklady (počet zaměstnanců na počet vyrobených aut je u Tesly mimořádně vysoký) a přílišnou snahou vyrábět dílčí komponenty vlastními silami bude buď nekonkurenceschopná nebo zoufale ztrátová. Víra investorů se rozplyne, a to tím rychleji, čím hysteričtěji se bude Elon Musk chovat na veřejnosti.
V technických záležitostech ne Luzem nesouhlasit, jeho pohled na věc je racionální. Dokud ale budou Teslu držet nad vodou investoři, kteří budou kupovat její akcie skoro za jakoukoli cenu při každém úpisu, bude těžké ji dostat ze sedla - zejména díky (a zmíněným eko-kreditům) si může dovolit prodělávat (podle Lutze) na každém autě až 16 000 dolarů (406 tisíc Kč), být zajímavá pro zákazníky a přesto dále existovat. Narušit tento mechanismus pak může být těžší, než si Lutz myslí. Ostatně, podle jeho dřívějších vyjádření neměla existovat už nyní.
Bob Lutz pokračuje ve své dlouhodobé kritice Tesly. Vyslechnout si ji můžete od pětačtyřicáté minuty níže přiloženého videa
Zdroj: MotoManTV@Youtube
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva