Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry

Šestnáct válců, osm litrů a čtyři turba, to je ve zkratce to, co dělalo a dělá tento motor světovým unikátem. Bohužel končí a tohle je zřejmě poslední sériové auto v historii, které ho kdy dostane. Jeho majitelé na něm tak od převzetí nejspíš začnou vydělávat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry

včera | Petr Prokopec

Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry

/

Foto: Bugatti

Šestnáct válců, osm litrů a čtyři turba, to je ve zkratce to, co dělalo a dělá tento motor světovým unikátem. Bohužel končí a tohle je zřejmě poslední sériové auto v historii, které ho kdy dostane. Jeho majitelé na něm tak od převzetí nejspíš začnou vydělávat.

Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Platí to i v případě takového Bugatti, které se pomalu loučí se svým osmilitrovým přeplňovaným motorem. Místo něj dostaneme dokonce 8,3litrový a navíc atmosférický šestnáctiválec, který zní přímo famózně, ovšem i tak je slza v oku na místě. Svět se totiž jednou provždy musí rozloučit s technologickým klenotem, jehož život začal malůvkou Ferdinanda Piëcha, které se dopustil na palubě rychlovlaku. Výsledkem byl motor W16, tedy jednotka, kterou nikdy nikdo jiný nikdy nenabídl, v případě šestnáctiválců totiž vždy docházelo na rozložení válců do dvou řad svírajících větší či menší úhel rozevření.

Rozlučkou s tímto motorem je model Mistral, tedy v podstatě Chiron ve verzi roadster. Takové auto původně vůbec nemělo vzniknout, ovšem v roce 2018 zamířil do čela Bugatti Stephan Winkelmann, který již dříve u Lamborghini dokázal, že dokáže ze zákazníků vytáhnout velké peníze. Pod jeho taktovkou tak začal Chiron vznikat ve verzích, které startovaly klidně i čtyřikrát výš než základ, ačkoli dál používaly stejnou techniku, odlišná byla hlavně jejich karoserie.

Mistral pochopitelně představoval o trochu větší technologický oříšek, a to kvůli absenci střechy. Ovšem i ten se technikům a designérům z Molsheimu povedlo rozlousknout, v listopadu loňského roku tak Andy Wallace s testovacím prototypem dosáhl rychlosti 453,91 km/h. Tím se Mistral stal nejrychlejším otevřeným vozem světa, načež je vlastně vhodné, že se s motorem W16 loučí právě tento vůz. Bugatti přitom celkově vyrobí 99 kusů, z nichž všechny byly prodány dávno před premiérou.

Ačkoli ovšem na slavnostní odhalení došlo v létě 2022 v Pebble Beach a na předání prvních exemplářů zákazníkům mělo dojít na začátku loňského roku, nakonec se klientela dočkala až nyní. Bugatti při té příležitosti přišlo s novou dávkou fotek a videem, na kterých představuje černý a bílý Mistral, které jsou vůbec prvními předanými zákaznickými vozy. Ty jsou již sériově vybaveny soškou slona tancujícího na zadních, která je již nesmazatelně spojena s Rembrandtem Bugatti.

Černé provedení kromě toho disponuje interiérem potaženým světle modrou kůží a vyzdobeným karbonovými dekory, kterými se pyšní i bílý vůz, v jehož případě kožené čalounění odpovídá barvě karoserie. V obou případech jde pochopitelně o splněná přání obou majitelů, kteří tak museli vysázet na stůl více než základních 5 milionů Eur, tedy přes 125 milionů korun. Nicméně už proto, že žádné další auto s motorem W16 nevznikne, v momentě převzetí na autě nejspíš začali vydělávat.


Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 1 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 01Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 2 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 02Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 3 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 03Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 4 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 04Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 5 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 05Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 6 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 06Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 7 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 07Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 8 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 08Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 9 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 09Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 10 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 10Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 11 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 11Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 12 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 12
Mistral je posledním vozem světa, který dostal do vínku motor W16. Automobilka aktuálně začala předávat první exempláře zákazníkům. Foto: Bugattii

Zdroj: Bugatti

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.