Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti náhle odpískalo projekt SUV. Už existují jen dvě značky, které ho nepostaví
25.1.2019 | Petr Prokopec
Ještě loni v září Stephan Winkelmann říkal, že Bugatti již vybírá název pro své SUV. Nyní jej kategoricky odmítá, argumentace ale zní poněkud alibisticky.
Touha zákazníků po SUV a dalších „užitkových” automobilech pomalu překračuje veškeré chápání, kupříkladu ve Spojených státech po nich sahají už téměř dvě třetiny zákazníků. Vlastně proto není ani překvapivé, že se svou troškou do mlýna přispěchaly i Rolls-Royce a Bentley, stejně jako Lamborghini. A aby toho nebylo málo, se svou interpretací SUV hodlá vyrukovat i Ferrari a možnost jeho představení loni nevyloučil ani Stephan Winkelmann, šéf Bugatti. Zdálo se tedy, že proti proudu zamíří jediný výrobce, a sice McLaren, který se i navzdory pozměněným zákaznickým trendům hodlá nadále věnovat pouze sportovním dvou- a třísedadlovým vozům.
Britové však nakonec nezůstanou osamoceni, vše si zjevně rozmyslelo i Bugatti. Winkelmann se nechal slyšet, že „žádné SUV nebude. Nebylo by v souladu ani s firemním image, ani s historií značky.“ To jsou vlastně poměrně silná slova na člověka, který ještě před pár měsíci tvrdil, že automobilka zvažuje, jaké motory a šasí koncernu VW by mohla používat, a jaké jméno by se případně pro její vůbec první SUV hodilo. Je přitom otázkou, co jej přinutilo změnit názor, na firemní image či historii to ale rozhodně netipujeme.
Přestože je Bugatti v posledních letech známo především jako výrobce nejrychlejších aut planety, v minulosti značka zabrušovala i velmi luxusním směrem. Třeba mohutný model Royale s obřím motorem 12,7 R8 ve své době neměl konkurenci ani ve vozech Rolls-Royce, jakkoliv se jim do značné míry podobal. Britská značka přitom během vývoje svého SUV Cullinan uváděla, že ve skutečnosti nejde o SUV, ale spíše o limuzínu se zvýšeným podvozkem, jaké spadaly do jejího výrobního programu v jejích počátcích. A proto se tak vlastně jen vrátila ke kořenům.
Podobné rozhodnutí mohlo učinit i Bugatti, v případě této značky by nás ostatně SUV dráždilo nejen mnohem méně než chystaný příspěvek Ferrari, ale vlastně i méně než u zmiňovaného Rolls-Royce. Ačkoliv u britského vozu za naší rezervovaností stojí hlavně vzhled, nikoliv samotná podstata. Ať tak či onak, SUV by zkrátka Bugatti neublížilo, přičemž marketingové oddělení by jistě nemělo velkou práci, aby přesvědčilo celý svět, že novinka se zvýšeným podvozkem je moderní interpretací třeba onoho Royale - tradice Bugatti pokrývající i kořeny rozmachu automobilismu dává prostor téměř k čemukoli.
Nicméně současné Winkelmannovo stanovisko je odmítavé, ačkoliv šéf značky zároveň dodává, že je třeba myslet na budoucnost. Chiron ve výrobě skončí v roce 2021, nástupce by tak již měl být ve vývoji. V Molsheimu je ale spíše ticho po pěšině. Je tak vlastně ve hvězdách, s čím můžeme počítat - momentálně však není mimo hru ani klasické kupé, ani luxusní supersedan. Ačkoliv ten by již stoprocentně vznikl na zcela jiných základech, než jaké používal někdejší koncept Galibier.
Je možné, že Winkelmann poodkryje roušku tajemství již letos, Bugatti totiž slaví své stodesáté narozeniny. Dočkat bychom se tak měli řady překvapení, z nichž některé mají být předzvěstmi příštích modelů. Nejspíše tedy půjde o koncepty, na kterých bude automobilka zkoumat reakce veřejnosti. Nepůjde ale jen o vzhled, ale rovněž techniku - podle informací značky Bugatti již znovu nepřivede do hry šestnáctiválec se čtyřmi turby, nýbrž plug-in hybrid.
Pokud by Bugatti nakonec znovu změnilo názor a vrátilo se k plánům týkajícím se SUV, nejspíše bychom se dočkali přepisování historie. Je totiž více než jisté, že takový vůz by musel zamířit až na absolutní vrchol potravinového řetězce. Tam se nyní nachází Lamborghini Urus, jež ostatně je předchozím Winkelmannovým dítkem a které snese srovnání s Dodgem Challenger Hellcat v přímém směru i s Audi R8 V10 Plus v zatáčkách.
Alespoň tak jej popisuje magazín Car&Driver, který to zároveň podpořil i suchými daty. Urus zvládne sprint na 160 km/h za 7,6 sekundy, tedy stejně rychle jako Dodge. Zároveň pak na dráze dosáhl přetížení 1,02 g, čímž se vyrovnal Audi. Na SUV vážící 2 410 kilogramů je to neskutečný výsledek, zvláště když ve hře je „pouze“ 600 koní. Bugatti by jich přitom s ohledem na své postavení jistě nabízelo o mnoho více.
U Lamborghini ještě chvíli zůstaneme. To momentálně je zavaleno neskutečným množstvím objednávek, kvůli kterým muselo nastavit produkční strop. Letoška se sice netýká, nicméně v příštím roce nebude vyrobeno více než 8 000 vozů. Na Urus připadá polovina z této porce, o zbytek se pak rozdělí Huracán (dvě třetiny) a Aventador (jedna třetina).
Pohled na loňské výsledky přitom naznačuje, že zavedením stropu Lamborghini asi mezi zákazníky způsobí nemalou nevraživost. Urus napomohl navýšit registrace na 5 750 vozů, což je nový firemní rekord. Jde přitom o 51procentní růst oproti předloňsku, kdy bylo prodáno 3 815 aut, a dokonce čtyřnásobný oproti roku 2010, kdy došlo na předání pouze 1 302 vozidel. Že by něco podobného následovalo u Bugatti, netřeba dodávat, je tedy vskutku zvláštní že se SUV vyhne. Ne snad, že bychom se zlobili, údiv ale toto rozhodnutí vyvolává.
Stephan Winkelmann nově otočil...
...Bugatti prý žádné SUV nevyrobí
Jeho předchozí počin na tomto poli je přitom nadmíru úspěšný...
...Lamborghini Urus se totiž nejen velmi dobře prodává, ale zároveň zvládá v přímém směru držet krok s Dodgem Challenger Hellcat a v zatáčkách s Audi R8 V10 Plus
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 11:00
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! včera 11:45
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
před 5 hodinami - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 7 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 8 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 10 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva