Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové stvořili sporťák rychlejší než Formule 1. Popírá gravitaci, na stropě dokáže i parkovat
včera | Petr Prokopec
Působí to nepřirozeně, auto ale po stropě jezdit dokáže - dlouhodobě díky aerodynamice, krátkodobě klidně i jen díky odstředivé síle. Tento stroj na něm ale může i stát. A jede podle toho, ani Formule 1 mu nestačí.
Slova McMurtry Spéirling většině lidí asi nic neřeknou, s ohledem na naše zaměření ale nepřekvapivě definují auto. A ne jen tak obyčejné, je to prťavý, jen 3 400 milimetrů dlouhý stroj pro jednoho, o kterém jsme se zmiňovali už loni. Tehdy s ním bývalý pilot Formule 1 Max Chilton zajel rekord na Hockenheimringu, když času 1:24,43 dosáhl i přesto, že měl k dispozici pouze 75 procent výkonu a 75 procent přítlaku. Malá britská firmička tak mohla počítat s nemalým aplausem, jakkoli musíme připomenout, že Spéirling není silničním vozem, nýbrž experimentálním prototypem. Nemusí tedy řešit jakýkoli nařízený balast, pročež i přes baterie o kapacitě 60 kWh váží jen tisíc kilogramů.
S hmotností nižší, než jakou má na kontě třeba Mazda MX-5, je přitom spárováno rovných 1 000 koní. A především dva obrovské ventilátory umístěné pod podlahou, se kterými zvládá jednomístné vozítko vyvinout přítlak až 2 000 kg. S tím je možné počítat kdykoli, tedy ne až třeba při rychlosti 250 km/h. A protože jde o dvojnásobek hmotnosti, teoreticky je vlastně možné zavěsit Spéirling na strop a klidně s ním na něm zaparkovat, popř. po něm i velmi pomalu popojíždět. Pokud by tedy mohl na silnice a dostal by se k tunelu, který by byl kompletně ucpán, snadno by se přes veškerou dopravu dostal.
Ona myšlenka, že by vozítko mohlo jezdit po stropě, přitom nedala jeho tvůrcům spát. Firma McMurtry Automotive proto zkonstruovala speciální platformu, na kterou Spéirling najel s Thomasem Yatesem, spoluzakladatelem značky, za volantem. Ten následně uvedl do chodu oba ventilátory, zatímco se platforma začala otáčet. Když pak byl hlavou vzhůru, dokonce i malý kousek popojel. Tím se on i jeho spolupracovníci zapsali do historie, neboť nic podobného ještě nikdo neudělal.
Yates k tomu uvedl, že „s delší otočenou tratí nebo v příslušném tunelu bychom byli schopni dojet ještě dál“. Vůbec by nás tak nepřekvapilo, kdyby Britové již chystali další kaskadérský kousek, který by nám všem protáhl čelist až na zem. Zatím ale k ohromení stačí jízda vozu po běžné zemi, neboť Spéirling se zasadil o nejrychlejší čas na trati Top Gearu. Aerodrom v Dunsfoldu totiž zvládl za pouhých 55,9 sekundy, tedy dokonce rychleji než skutečná F1 - zajet byl s 20 let starým monopostem, ale Formule 1 v posledních dekádách už moc nezrychlují, pokud vůbec (například rekord okruhu v Bahrajnu, kde se jelo o uplynulém víkendu, je starý 14 let, v případě dřívější Číny dokonce stále platí rekord Michaela Schumachera z roku 2004).
Když se přitom podíváte na video Stigovy jízdy, doslova cítíte tu šílenou rychlost, jaká i ostřílenému závodníkovi rve volant z rukou - dokonce natolik, že zapotřebí bylo několik pokusů, než kombinaci nízké hmotnosti a vysokého výkonu a přítlaku dostal pod kontrolu. Onen přísavný efekt totiž vyžaduje hladký asfalt, který je v Dunsfoldu spíš nedostatkovým zbožím. Ač je tedy Spéirling účelově postavený, rekordy, které si postupně věší na skalp, jsou vskutku impozantním počinem.




Hlavou vzhůru většinou v autech skončíte jen po nějakém velmi ošklivém karambolu. Spéirling to ale zvládá na požádání, a to díky svým ventilátorům, které vyvinou až dvě tuny přítlaku. Foto: McMurtry Automotive
Zdroj: McMurtry Automotive, Top Gear
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce včera 20:41
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem včera 10:13
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
- Yamaha Tour 2025: otestujte motocykly značky Yamaha 14.4.2025
Nejnovější články
V Nizozemsku ještě víc zpomalí domácí nabíjení elektromobilů, většina lidí prý nic lepšího stejně nepotřebuje
před 7 hodinamiRusové ukázali nové monstrum na rozhánění demonstrantů. Říká si Stěna a funguje stejně brutálně jako vypadá
před 8 hodinamiNěkdo ukradl 900 nových motorů z továrny Kie, firmě trvalo 5 let, než si toho všimla
před 11 hodinamiTohle by mohlo být hezké čínské auto, je to ale bohužel nové Audi A6 sedan i se svou lacinou plastovou kabinou
včeraNepoučitelní: Ford letos zabije Focus ST, ale slibuje, že modely ST a RS se vrátí s tím nejnevhodnějším možným pohonem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva