Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové spočítali, kolik elektromobilů se musí v zemi prodat za dalších 9 let, je to absurdní
7.12.2020 | Petr Miler
Velká Británie se rozhodla zakázat prodej nových aut na jiný než elektrický pohon už v roce 2030, to samo o sobě ale ke splnění emisních cílů nestačí. Pro ty už tou dobou musí jezdit v Británii absurdní množství elektroaut.
Pokud jste si dělali iluze, že Velká Británie vystupuje z EU, aby mohla ukázat Bruselu, že některé věci jde dělat racionálněji, a nastavila tak zrcadlo přemíře jeho regulací, jste na omylu. Podobně jako Švýcarsko nebo Norsko chce být ještě evropštější než celá EU a její v oblasti automobilimsu to jen potvrzují.
Brexit měl Britům dovolit koupit si auta za ceny, o nichž se nám může jen zdát, při zachování současné politiky tomu ale bude přesně naopak. Britové chtějí už v roce 2030 zakázat v zemi prodej jiných než elektrických aut, což je samo o sobě absurdní - skoro 10 let před tímto datem opravdu není možné vědět, jaké řešení bude tou dobou skutečně efektivní, použitelné a ohleduplné k přírodě. Není to ale jediná a vlastně ani největší absurdita.
Onen zákaz je jedním z kroků v rámci extrémně ambiciózního plánu Spojeného království na snížení její uhlíkové stopy. Do roku 2050 chce být uhlíkově neutrální, a tak má už pro rok 2030 cíl snížit úroveň emisí CO2 z roku 1990 o 68 procent. Aby se to stalo, musí z provozu zmizet i podstatné množství aut se spalovacími motory a britský Výbor pro klimatickou změnu (Climate Change Committee) spočítal, kolik jich musí být do té doby nahrazeno elektromobily.
Jde o skoro polovinu aut, přesně 46 procent vozů v provozu. To v kontextu současné reality znamená, že by se za dalších 9 let - protože do roku 2030 už více nezbývá - muselo prodat ve Velké Británii 16 milionů elektrických automobilů. Nebo i více, pokud se britský automobilový park do té doby dále rozšíří, což lze očekávat.
Pokud jste se nadechli k dlouhému výsměchu, ven s ním, toto je naprosto absurdní. Pro srovnání EU pro ten samý rok s veškerými svými tlaky počítá s 30 miliony elektroaut na silnicích celé Evropy. Třicet milionů, ani ne 10 % současného autoparku, ve celé Evropě. Oproti tomu Británie chce více jak polovinu tohoto čísla jen u sebe na silnicích, což je oněch 46 % dnešního stavu.
Tato čísla jen ukazují, jak vycucané z prstu podobné cíle jsou. Elektromobily se ve Velké Británii slušně prodávají už skoro dekádu a pro provoz je jich dne registrováno jen něco přes 200 tisíc. V letošním roce se jim pak nebývale prodejně daří díky všemožným podporám a dotacím, prodalo se jich ale za 11 měsíců jen 86 291. Kdyby se mělo za dalších 9 let prodat 16 milionů elektromobilů, znamená to 1,78 milionu prodaných elektrických aut ročně, 148 tisíc měsíčně. Letos se ale v Británii prodalo 1,5 milionu aut celkem a za listopad jich bylo necelých 114 tisíc (z toho 9,1 % na elektřinu).
Jinými slovy, pokud by zmíněný cíl měl být splněn, muselo by se v Británii okamžitě začít prodávat více aut než teď a vydržet to dalších 9 let. A všechna by musela mít elektrický pohon. Pokud si někdo myslí, že je to možné, je to asi leda ten, kdo stále věří, že emise elektrických aut jsou skutečně nulové.
Elektrických aut v nabídce i míst, kde je lze dobít, přibývá. Určitě ale ne tak, aby se ve Velké Británii mohlo za 9 let prodat 16 či více milionů elektromobilů, to je čirá fantasmagorie. Ilustrační foto: Porsche
Zdroje: Auto Express, SMMT
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před hodinou - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 2 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva