Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové si díky Brexitu budou moci koupit auta za ceny, o nichž se nám může jen zdát
9.9.2020 | Mirek Mazal
Velká Británie se blíží definitivnímu opuštění EU. To pochopitelně bude znamenat zásahy do britské ekonomiky a spousta z nich bude bolet, ne však všechny.
Už léta pravidelně skloňovaný Brexit neboli proces ukončení členství Spojeného království Velké Británie a Severního Irska v Evropské unii se nezadržitelně blíží do velkého finále. Britové formálně opustili Unii ke konci letošního ledna, během tzv. přechodného období, které potrvá až do konce letošního roku, se na ně ale dál vztahují veškerá evropská pravidla a zákony. Od 1. ledna 2021 už to platit nebude, jaký konkrétní vztah ale bude Velká Británie od té doby mít k EU, je i začátkem září nejisté - nezbytné dohody zatím nebyly uzavřeny.
Ať už to ale dopadne jakkoli, opuštění unie se dotkne všech částí britského hospodářství, tu automobilovou nevyjímaje. Výrobci s továrnami za Lamanšským průlivem pravidelně vyjadřují obavy ohledně následků vystoupení z EU, analytici se ale odchodem Británie z Evropské unie zabývali už dlouho před tím, než na něj opravdu došlo. Ekonom Patrick Minford z pozice profesora ekonomie na Cardiff Business School už před několika lety upozorňoval, že britský automobilový průmysl bude zničen: „Pokud opustíme EU, je pravděpodobné, že zlikvidujeme většinu výroby, a to především průmyslová odvětví, konec se vyhne jen oborům jako design, marketing či hi-tech,“ uvedl Minford.
Jeho předpověď se zatím naplňuje a ukončení členství zachování automobilové výroby ve Velké Británii vážně ohrožuje. Ne všechno ale bude černé. Vystoupení z EU bude znamenat odstranění značné části bariér, které Unie vytvořila výrobcům aut pro vstup na trh, což bude mít několikerý pozitivní efekt.
Jednak to umožní vstup na trh výrobcům, kteří dnes mají problém se svými vozy před evropskými pravidly efektivně obstát. Ať už jde o auta z Číny nebo třeba Lady, rázem se na britském trhu budou moci objevit. Dále platí, že se za kanálem La Manche budou moci prodávat verze jinak nám dobře známých aut, které tam dnes mířit nemohou. Ať už jde o motorizace nebo zejména bezpečnostní výbavu, nutností nebudou všechny dnes pravidly EU vyžadované prvky, které automobily logicky zdražují. Větší konkurence ze zahraničí pak bude znamenat i tlak na snížení cen vozů, které dnes už v Británii nabízeny jsou.
Stejný proces by nastal i u řady jiných výrobků, a tak jedním z důsledků podle profesora Minforda bude, že více lidí dosáhne na koupi nového vozu. „Náklady na BMW nebo novou dovezenou ledničku náhle poklesnou a naše zdroje se přeorientují z výroby na služby - ke zvýšení životní úrovně nás všech,“ sdělil svoji prognózu Minford.
Britští fanoušci aut všeho druhu by tak završení Brexitu mohli vyhlížet s pozitivními očekáváními, tedy přinejmenším v případě, že nemají hluboko do kapsy. Jakým způsobem tento krok ovlivní fungování celé země, ukáže teprve čas - řadu dílčích dopadů lze předvídat, celkový efekt je ale natolik složitě vyzpytatelný, že si dnes nikdo nemůže troufnout říci, k čemu přesně dojde. Zvláště pak za aktuálních koronavirových opatření a neochotě EU celý proces Britům jakkoli usnadnit.
Odchod Británie z EU bude mít dopad na trh s automobily - na místní výrobu negativní, na ceny dovezených aut i těch na místě přece jen vyrobených ale naopak. Ilustrační foto: Jaguar Land Rover
Zdroj: Forbes
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva