Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW žádá majitele klíčových elektrických modelů, aby s nimi přestali jezdit, nedobíjeli je a neparkovali doma
30.7.2022 | Petr Miler
Představte si, že jste si koupili nové auto za miliony korun, po chvíli ježdění vám ale automobilka sdělí, abyste s ním nevyjížděli, parkovali jej daleko od domu a ani se do něj nepokoušeli doplnit energii. Přesně s tím se nyní musí vyrovnat někteří kupci dvou modelů BMW.
Nechceme se opakovat, politicky vynucované inovace ale málokdy končí tak, jak si jejich strůjci vysnili. Úskalí je spousta, v prvé řadě je obvykle nemožné odhadnout, kam se posune přirozený vývoj za 10 nebo 15 let, a někdejší představy politiků jsou časem jen pro smích. Existují ale i bezprostřednější dopady, neboť pokud moc tlačíte na pilu čehokoli, málokdy se vám to nevrátí v podobě negativních konsekvencí, které by za jiných okolností nemusely nastat. A nebo by jich nevzniklo tolik.
Platí to i v případě elektrických aut, které by politici nejraději vnutili všem a hned. Nechat to přirozenému vývoji, kdy se z této cesty stane ve všech klíčových ohledech lepší řešení, nebudeme se potýkat s tolika nepříjemnosti, s kolika se dnes potýkáme. Automobilky by si mimo jiné setsakra dali pozor, zda se jim například uspěchaný vývoj nevrátí v podobě vysokých nákladů na rozličné záruční opravy. Pokud ale před sebou mají hrozbu miliardových pokut, půjdou-li jinou než nepřímo nařizovanou cestou, logicky to „risknou”. Však když před vám stojí riziko jistého prodělku nebo možného prodělku, co si vyberete?
S elektromobily tak přichází řada problémů, jichž bychom - alespoň jsme o tom přesvědčeni - jinak nebyli svědky. A to jsme na počátku dlouhé cesty, na které se postupně budou objevovat další a další. I když je zjevné, že životní cykly elektrických aut budou dramaticky nižší, pořád bude minimem 6 až 8 a průměrem třeba 10 let. Kdo dnes ve velkém prodává elektromobily 10 let? Nikdo, ani Tesla před 10 roky neprodávala jakkoli podstatné množství takových aut. A záplava elektrických novinek všemožných značek přišla teprve v posledních pár letech, jejich dlouhodobá schopnost odolávat nejrůznějším typům využití, prostředí, nedopatření apod. se prostě ještě musí ukázat.
Své o tom nyní ví BMW, jehož elektrický sen dostává podstatnou ránu velmi brzy poté, co se začal rozvíjet. Automobilka má delší zkušenosti s modelem i3, to ale nebyl zrovna vůz ctící typické koncepce značky, navíc se ho také nikdy neprodávalo moc. Jinak na tom mají být novinky iX a i4, tedy SUV a jakýsi sedano-kupé-liftback, které mají zasahovat klíčové cílové skupiny. Jak moc se jim to bude dařit uvidíme časem, jednu velkou nepříjemnost ale na triku už mají.
BMW totiž po několika „incidentech” (rozumějte požárech, jazyk automobilky je obecně zajímavý, což ještě uvidíme) zjistilo, že baterie resp. jednotlivé články pro část těchto vozů byly vyrobena v rozporu se specifikacemi, kdy se dovnitř dostaly nečistoty. Ty mohou způsobit krátké spojení, jenž může vést až k „termální události”. To je opravdu neuvěřitelný slovník, řekli byste někdy manželce: „Miláčku, nemáme kde bydlet, náš dům měl termální událost?” Ne, váš dům hořel nebo shořel, to samé se stalo a může stát s modely i4 a iX, jen v souvislosti s elektromobily není žádoucí mluvit přímo o požárech.
Automobilka tak přistoupila k celosvětové svolávací akci, při níž majitele z výše zmíněných důvodů žádá, aby auta přestali používat, přestali je dobíjet a dokonce s nimi ani neparkovali v uzavřených objektech, rozumějte v garážích. Tato auta prostě mohou chytit kdykoli, spása ale na dosah úplně není - BMW zjevně nemá prostor situaci řešit dříve, a tak slibuje obeslat majitele s konkrétním řešením až 19. září 2022. Do té doby se na jejich auta (a v případě iX je to velká podívaná...) bude muset někdo dívat na ulici.
Je nutné dodat, že svolávací akce se netýká všech vozů. Zatím nemáme přesné informace z jiných kontinentů, dle dat NHTSA ale v USA jde o 83 aut - 56 modelů iX a 27 kusů i4. To zní banálně, je ale třeba si uvědomit, že elektromobily se v USA prodávají ještě hůře než v Evropě, a tak BMW za oceánem prodalo jen 347 kusů iX. Procentuálně se tedy zase o tak malé množství aut, jde skoro o pětinu. V Evropě bylo prodáno na 10 tisíc aut, pokud tedy bude zachován podobný poměr výroby a svolaných kusů, půjde o tisíce vozů.
Přesné informace o počtu svolaných automobilů na jiných kontinentech ale zatím nemáme a očekáváme, že je získáme až příští týden. Navíc je třeba z opatrnosti dodat, že předchozí průšvih Chevroletu podobného ražení začal velmi podobně a nakonec bylo nutné svolat veškerou produkci. Snad u BMW nebude tak zle.



Část prodaných BMW iX... Foto: BMW
...a BMW i4 používá problematické baterie od Samsungu. Automobilka tak žádá majitele, aby s auty nejezdili, nedobíjeli a neparkovali s nimi doma. Náprava ale přijde až v září, to majitelé nebudou rádi. Foto: BMW
Zdroje: NHTSA, BMW
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 6 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nečekaný trumf Triumphu, 10. Vostatek 08:00
- Vítězem Superpole - Sprint Race Bulega 07:00
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
Nejčtenější články
Šéf BMW Oliver Zipse skončí, jeho kontrakt už nebude obnoven
24.1.2025Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025Zkrachovalý dealer Maserati rozprodává zbylá skladová auta. Pryč půjdou za téměř jakoukoli cenu
24.1.2025VW letos nepřijde s jediným novým elektromobilem. Ty stávající bude prodávat leda pod cenou, s vidinou 38miliardové pokuty
24.1.2025Nejprodávanější auta Evropy za rok 2024 zpochybňují teze o všeobjímající popularitě SUV, o alternativních pohonech ani nemluvě
24.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva