Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá
27.11.2019 | Petr Prokopec
Představte si, že byste si koupili nové auto, 20 let s ním jezdili a automobilka by jej pak od vás vykoupila zpět. To není fikce, ale realita současné existence BMW, řeší tak problém s airbagy.
Na počátku listopadu australské zastoupení BMW požádalo majitele 12 663 exemplářů řady 3 vyrobených v období od listopadu 1997 do června 2000, aby okamžitě přestali používat svá auta. Důvodem bylo riziko poranění či dokonce úmrtí, které by měly na svědomí závadné airbagy Takata. Trable japonské společnosti přitom již v roce 2013 vedly ke svolání 3,6 milionu vozů do servisů, nicméně další fatální oběti nakonec vedly k největší svolávací akci v dějinách, neboť dotčeno má být více než 100 milionů prodaných aut.
Mezi zasaženými výrobci je i BMW, které poprvé oslovilo majitele již v roce 2014. Další svolávací akce na sebe nenechaly dlouho čekat, přičemž dle tvrzení Takaty šlo povětšinou o preventivní opatření. V Evropě žádné incidenty hlášeny nebyly, ve Státech se většina lehčích, těžkých i fatálních poranění týkala aut od Hondy. Nicméně v Austrálii nedávno došlo na jedno úmrtí a jedno těžké zranění, které později doplnila další oběť. A pokaždé u toho bylo BMW řady 3 generace E46.
Daleko podstatnější je však skutečnost, že incidenty jsou spojeny s airbagy typu NADI 5AT, jež dosud nebyly součástí žádné svolávací akce. Je tedy dost možné, že nakonec dojde k nové celosvětové svolávací akci. Prozatím jde ale pouze o australskou záležitost, kde BMW postupuje opravdu radikálně. Automobilka totiž majitelům nenabízí pouze bezplatné náhradní vozy či platby za taxíky, ale dokonce začala vozy osazené vadným typem airbagu i vykupovat.
„Ano, skutečně jsme jich již pár odkoupili zpět. Nemohu však aktuálně říci, o kolik aut se jedná, s každým zákazníkem jednáme individuálně,“ uvedl šéf australské divize mnichovské automobilky Vikram Pawah. Australské BMW vždy hledá u každého člověka odlišné řešení, aby zajistilo jeho mobilitu. Nic jiného než zpětný výkup automobilce v některých situacích nezbývá - za případné problémy je odpovědná, třebaže je primárně nezpůsobila. Z aféry, která má kvůli obětem na životech velkou publicitu, pak nechce odejít s pošramocenou pověstí, takže ani požadavky na výkup vozu neodmítá.
Co se stane s vykoupenými vozy, Pawah zatím neví. Rozhodující bude jak jejich stav, tak případné náklady spojené s výměnou vadných airbagů. Náhradní várka ale nemá být hotova dříve než za 18 měsíců. Pokud tedy i více než dvacet let stará auta budou ponechána v nečinnosti po další rok a půl, je dost pravděpodobné, že následovat bude jejich sešrotování - pokud vozy v horším stavu nebudou s touto vidinou sešrotovány rovnou.
Další vývoj tedy bude ještě nadmíru zajímavý, i s ohledem na to, zda se svolávací akce přenese také do zbytku světa. Jisté to není, podle Takaty mají airbagy problémy hlavně v horkém prostředí s vyšší vlhkostí, které nenajdeme ve všech místech světa, zrovna v Austrálii o ně ale není nouze.



BMW odstartovalo v Austrálii svolávací akci kvůli rizikovým airbagům firmy Takata...
...v důsledku čehož dochází na výkup aut generace E46, které jsou dnes často spíše vraky než takto pěkně vypadající exemplář verze 323i
Zdroje: Car Advice, Klasika Gatunku
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 11 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321