BMW X6M: neoficiálně oficiální představení

BMW X6M si svou oficiální premiéru mělo odbýt až na výstavě v New Yorku a tiskové materiály chtěla automobilka zveřejnit nejdříve zítra. Ale jak už to tak bývá, neoficiální premiéra proběhla dříve. Automobilovým špionům se podařilo získat celou řadu fotografií, kompletní tiskové informace nakonec dorazily přímo od automobilky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW X6M: neoficiálně oficiální představení

4.4.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

BMW X6M: neoficiálně oficiální představení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW X6M si svou oficiální premiéru mělo odbýt až na výstavě v New Yorku a tiskové materiály chtěla automobilka zveřejnit nejdříve zítra. Ale jak už to tak bývá, neoficiální premiéra proběhla dříve. Automobilovým špionům se podařilo získat celou řadu fotografií, kompletní tiskové informace nakonec dorazily přímo od automobilky.

V tuto chvíli je to premiéra opravdu neoficiálně oficiální. Fotografie se k nám dostaly zcela neoficiální cestou, podrobné informace přišly přímo od zdroje. Pojďme se tedy podívat, s čím toto monstrum přijde na trh. Většina z nich se týká i BMW X5M, jehož premiéra je naplánována do Šangaje.

M motor

Oba modely budou poháněny zážehovým osmiválcem o objemu 4,4 l, který je přeplňovám dvěma twin-scroll turbodmychadly. Jeho maximální výkon je 555 k při 6000 1/min a maximum točivého momentu je 680 N.m v intervalu od 1500 do 5650 1/min. Zajímavostí je to, že výfukové svody obou řad válců jsou umístěny mezi řadami. Tam sou také ve V konfiguraci umístěny turba a hned za nimi katalyzátory. Na ně navazuje společné potrubí s protipulsační úpravou. Tohle poněkud neobvyklé řešení bylo motivováno snahou o zkrácení a rozšíření trubek výfuku, což vede ke snížení tlakových ztrát a tím zvýšení efektivity a minimalizaci prodlevy turbodmychadel.

Ke zvýšení efektivity motoru přibyly prvky z EfficientDynamics programu. Všechny obslužné systémy jsou poháněny elektricky a fungují jen v případě potřeby. Na motor navazuje 6° automatická převodovka M Sports Automatic s řazením pádly pod volantem. I zde, stejně jako v případě MB E63 AMG dochází při řazení ke krátkodobému přerušení paliva, což sníží momentální točivý moment, zvýší rychlost a vylepší plynulost řazení. Samozřejmostí je Launch control pro co nejrychlejší start z místa.

M podvozek

BMW xDrive a Dynamic Performance Control (DPC), což je systém rozdělující točivý moment mezi jednotlivá zadní kola v závislosti na aktuální jízdní situaci, také doznaly úpravy v souvislosti s předpokládaným využíváním X5 M a X6 M. Přibyl M Dynamic Mode (MDM), který snižuje citlivost stabilizačního systému DSC a mění nastavení systému xDrive tak, aby přenášel více výkonu na zadní kola. Tím dostává větší šanci na své uplatnění právě DPC.

Oba výše zmíněné systémy jsou ale jen nástavbou podvozku. Ani ten nezůstal stejný, samotná konstrukce zůstala zachována, ovšem naladění je výhradně silniční. X5M i X6M jsou standardně vybaveny pneumatickým odpružením, kterému asistuje systém Adaptive Drive doplněný elektronicky ovládaným tlumiči Electronic Damping Control (EDC) a systémem Active Roll Stabilization (ARS). Jak už jste jistě sami poznali, v BMW X5M a X6M je řidič spíše pasažérem, který jen prostřednictvím volantu dává všem možným systémům pokyn, co vlastně má auto dělat. Popis fungování podvozku je totiž velmi dlouhý a v podstatě se dá shrnout do jedné věty. Udělá vše proto, aby prostřednictvím rychlých změn nastavení tlumičů, stabilizátorů, diferenciálů a dalších částí podvozku udržel tyto přemotorované mastodonty na silnici.

Přesně ve stejném duchu se nese i proměnné řízení Servotronic, jehož charakteristiku opět mění kouzelné M tlačítko na volantu známé už z M5 a M6. Po jeho stisknutí se nastavení všech elektronických pomocníků „přitvrdí” a z skoro civilního auta se stává okruhová zbraň. To vše minimálně v očích hrdých majitelů. Realita, a obzvláště to bude platit v případě X5M a X6M, je poněkud jinde.

M brzdy

Dvě tuny suché hmotnosti je potřeba nejen rozjet, ale také zastavit. Aby byly brzdy schopny sekundovat motoru, dostaly kotouče opravdu enormních rozměrů. Přední mají průměr 15,5", zadní 15,2", v obou případech jsou odvětrané. Keramické bohužel nejsou v nabídce, i když myslím, že zrovna sem by se určitě hodily.

Brzdy se ukrývají za koly neméně impozantních rozměrů. V obou případech se jedná o kované ráfky o průměru 20", na kterých jsou obuty pneu o rozměrech 275/40 R 20 vepředu a 315/35 R 20 vzadu. A bohužel došlo k prolomení jednoho tabu. Jako vůbec první M modely bude X5M a X6M vybaveny dojezdovými RFT pneumatikami. Kdo je jednou vyzkoušel, ví, co to znamená pro komfort a jízdní vlastnosti auta.

M vzhled

Co se vzhledu týče, vidíme přece jen víc, než na oficiálním „spy” videu. Už na první pohled lze rozeznat rukopis M divize. Agresivní příď s velkými vstupy chladicího vzduchu, kola ve stylu známém z BMW M6, čtyři koncovky výfuku na zádi. Osobně se mi X6 od svého prvopočátku nelíbí a ani tento výtvor mě nějak zvlášť neoslovil.

Fotografie v lepší kvalitě dostaneme nejpozději 9. dubna, kdy se má odehrát ona zmíněná oficiální premiéra. A pokud se nemůžete dočkat, až si BMW X6M budete moct objednat, tak vězte, že první objednávky začnou být v Evropě přijímány kolem konce tohoto roku.


BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 1 - BMW X6M unik ofi 02BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 2 - BMW X6M unik ofi 03BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 3 - BMW X6M unik ofi 04BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 4 - BMW X6M unik ofi 05BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 5 - BMW X6M unik ofi 06BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 6 - BMW X6M unik ofi 07BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 7 - BMW X6M unik ofi 08BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 8 - BMW X6M unik ofi 09BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 9 - BMW X6M unik ofi 10BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 10 - BMW X6M unik ofi 11BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 11 - BMW X6M unik ofi 12BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 12 - BMW X6M unik ofi 13BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 13 - BMW X6M unik ofi 14BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 14 - BMW X6M unik ofi 15BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 15 - BMW X6M unik ofi 16BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 16 - BMW X6M unik ofi 17BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 17 - BMW X6M unik ofi 18BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 18 - BMW X6M unik ofi 19BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 19 - BMW X6M unik ofi 20BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 20 - BMW X6M unik ofi 21BMW X6M: neoficiálně oficiální představení - 21 - BMW X6M unik ofi 22

Mirek Brokeš

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.