Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW X6M: neoficiálně oficiální představení
4.4.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
BMW X6M si svou oficiální premiéru mělo odbýt až na výstavě v New Yorku a tiskové materiály chtěla automobilka zveřejnit nejdříve zítra. Ale jak už to tak bývá, neoficiální premiéra proběhla dříve. Automobilovým špionům se podařilo získat celou řadu fotografií, kompletní tiskové informace nakonec dorazily přímo od automobilky.
V tuto chvíli je to premiéra opravdu neoficiálně oficiální. Fotografie se k nám dostaly zcela neoficiální cestou, podrobné informace přišly přímo od zdroje. Pojďme se tedy podívat, s čím toto monstrum přijde na trh. Většina z nich se týká i BMW X5M, jehož premiéra je naplánována do Šangaje.
M motor
Oba modely budou poháněny zážehovým osmiválcem o objemu 4,4 l, který je přeplňovám dvěma twin-scroll turbodmychadly. Jeho maximální výkon je 555 k při 6000 1/min a maximum točivého momentu je 680 N.m v intervalu od 1500 do 5650 1/min. Zajímavostí je to, že výfukové svody obou řad válců jsou umístěny mezi řadami. Tam sou také ve V konfiguraci umístěny turba a hned za nimi katalyzátory. Na ně navazuje společné potrubí s protipulsační úpravou. Tohle poněkud neobvyklé řešení bylo motivováno snahou o zkrácení a rozšíření trubek výfuku, což vede ke snížení tlakových ztrát a tím zvýšení efektivity a minimalizaci prodlevy turbodmychadel.
Ke zvýšení efektivity motoru přibyly prvky z EfficientDynamics programu. Všechny obslužné systémy jsou poháněny elektricky a fungují jen v případě potřeby. Na motor navazuje 6° automatická převodovka M Sports Automatic s řazením pádly pod volantem. I zde, stejně jako v případě MB E63 AMG dochází při řazení ke krátkodobému přerušení paliva, což sníží momentální točivý moment, zvýší rychlost a vylepší plynulost řazení. Samozřejmostí je Launch control pro co nejrychlejší start z místa.
M podvozek
BMW xDrive a Dynamic Performance Control (DPC), což je systém rozdělující točivý moment mezi jednotlivá zadní kola v závislosti na aktuální jízdní situaci, také doznaly úpravy v souvislosti s předpokládaným využíváním X5 M a X6 M. Přibyl M Dynamic Mode (MDM), který snižuje citlivost stabilizačního systému DSC a mění nastavení systému xDrive tak, aby přenášel více výkonu na zadní kola. Tím dostává větší šanci na své uplatnění právě DPC.
Oba výše zmíněné systémy jsou ale jen nástavbou podvozku. Ani ten nezůstal stejný, samotná konstrukce zůstala zachována, ovšem naladění je výhradně silniční. X5M i X6M jsou standardně vybaveny pneumatickým odpružením, kterému asistuje systém Adaptive Drive doplněný elektronicky ovládaným tlumiči Electronic Damping Control (EDC) a systémem Active Roll Stabilization (ARS). Jak už jste jistě sami poznali, v BMW X5M a X6M je řidič spíše pasažérem, který jen prostřednictvím volantu dává všem možným systémům pokyn, co vlastně má auto dělat. Popis fungování podvozku je totiž velmi dlouhý a v podstatě se dá shrnout do jedné věty. Udělá vše proto, aby prostřednictvím rychlých změn nastavení tlumičů, stabilizátorů, diferenciálů a dalších částí podvozku udržel tyto přemotorované mastodonty na silnici.
Přesně ve stejném duchu se nese i proměnné řízení Servotronic, jehož charakteristiku opět mění kouzelné M tlačítko na volantu známé už z M5 a M6. Po jeho stisknutí se nastavení všech elektronických pomocníků „přitvrdí” a z skoro civilního auta se stává okruhová zbraň. To vše minimálně v očích hrdých majitelů. Realita, a obzvláště to bude platit v případě X5M a X6M, je poněkud jinde.
M brzdy
Dvě tuny suché hmotnosti je potřeba nejen rozjet, ale také zastavit. Aby byly brzdy schopny sekundovat motoru, dostaly kotouče opravdu enormních rozměrů. Přední mají průměr 15,5", zadní 15,2", v obou případech jsou odvětrané. Keramické bohužel nejsou v nabídce, i když myslím, že zrovna sem by se určitě hodily.
Brzdy se ukrývají za koly neméně impozantních rozměrů. V obou případech se jedná o kované ráfky o průměru 20", na kterých jsou obuty pneu o rozměrech 275/40 R 20 vepředu a 315/35 R 20 vzadu. A bohužel došlo k prolomení jednoho tabu. Jako vůbec první M modely bude X5M a X6M vybaveny dojezdovými RFT pneumatikami. Kdo je jednou vyzkoušel, ví, co to znamená pro komfort a jízdní vlastnosti auta.
M vzhled
Co se vzhledu týče, vidíme přece jen víc, než na oficiálním „spy” videu. Už na první pohled lze rozeznat rukopis M divize. Agresivní příď s velkými vstupy chladicího vzduchu, kola ve stylu známém z BMW M6, čtyři koncovky výfuku na zádi. Osobně se mi X6 od svého prvopočátku nelíbí a ani tento výtvor mě nějak zvlášť neoslovil.
Fotografie v lepší kvalitě dostaneme nejpozději 9. dubna, kdy se má odehrát ona zmíněná oficiální premiéra. A pokud se nemůžete dočkat, až si BMW X6M budete moct objednat, tak vězte, že první objednávky začnou být v Evropě přijímány kolem konce tohoto roku.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025 - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro včera 11:20
- News z EWC Endurance včera 11:00
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery včera 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu 30.1.2025
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? 30.1.2025
Nejčtenější články
- Tesle poprvé po víc jak 10 letech meziročně klesly prodeje, na skladech jí vázne stále víc nejdražších modelů
3.1.2025 - Vrcholné elektrické Porsche vyzvalo na souboj spalovací Ferrari a motorku Yamahy, nemělo to dělat
3.1.2025 - Zákazník Hennessey si vyžádal asi nejbizarnější příplatkový prvek historie superaut, dává najevo, odkud jeho vůz je
3.1.2025 - Grafik ukázal, jak by měla vypadat nová generace spalovacího BMW 3 ve vrcholné šestiválcové verzi, nepůsobí úplně zle
3.1.2025 - Jediná Čechy ve velkém odmítaná Škoda je k mání skoro nejetá ve verzi, kterou nechce už skoro nikdo
3.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva