Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53
14.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mnichovská automobilka postupně vybíjí své atmosférické řadové šestiválce napříč všemi modelovými řadami. Nově došlo také na SUV X3.
Je milé a chvályhodné, že BMW pracuje na zdokonalování svých automobilů permanentně a místo čekání na mezigenerační facelift nebo zcela nový model modernizuje svá auta průběžně. Ne všechny změny ale vyvolávají salvy nadšení. Jednou z věcí, která podněcuje minimálně rozporuplné reakce, je likvidace řadových atmosférických šestiválců. Pokud by byly nahrazeny jednoznačně lepšími motory, jen stěží by se dalo argumentovat nostalgií nebo tradicemi (i když i to může být pro spoustu lidí důležitější než ekonomika provozu). Jenže BMW neodstraňuje z nabídky to nejtypičtější co má proto, že by mělo v rukávu dokonalejší techniku. Činí tak z důvodu dnes už jasně nevyhovující, ale pořád platné metodiky měření spotřeby a z ní vyplývajících emisí CO2.
Nově se obětí honu na CO2 stalo BMW X3 xDrive28i. V současném provedení pracuje třílitrová řadová šestka o výkonu 258 koní při 6 600 ot./min. a maximálním točivém momentu 310 newtonmetrů produkovaného v rozmezí od 2 600 do 3 000 ot./min. Místo ní se do vozu dostal agregát N20, přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 245 koní (5 000 ot./min.) a 350 newtonmetry (1 250 - 4 800 ot./min.). Novinka má udávanou průměrnou spotřebu 7,5 litru na 100 km, tedy o jeden a půl litru nižší, než předchozí jednotka. Také v akceleraci na stovku je čtyřválec s časem 6,7 sekundy o dvě desetiny vteřiny lepší.
S papírovými údaji tady rozhodně nelze polemizovat. N20 vychází ze srovnání jako jednoznačně lepší motor. Rovněž asi nebude možné zpochybňovat, že v režimu nízkého zatížení bude přeplňovaný motor o menším objemu potřebovat méně paliva. Jak se ale často potvrzuje, realita je mnohdy jiná než teorie.
Asi se shodneme na tom, že bez ohledu na konstrukci motoru je spotřeba více než na čemkoli jiném závislá především od jízdního stylu. A právě přeplňované benzínové agregáty mají tu nevýhodu, že jsou na „citu” v pravé noze závislé dramaticky více, než přirozeně plněné pohonné jednotky. Tím samozřejmě nechci říct, že X3 xDrive28i bez dvou válců nemůže být úspornější než X3 xDrive28i s řadovou šestkou, určitě může, ale po zkušenostech s oběma motory v BMW X1 tvrdím, že to dá v provozu nepochybně více práce a znamená to především hodně odříkání.
V každém případě by bylo hodně zajímavé postavit obě X3 (a nebo i jiný model v obou provedeních) přímo proti sobě v reálných podmínkách a sledovat, co z toho vzejde. Ale ať už to udělá kdokoli, vsaďte se, že samotná automobilka BMW v tom v žádném případě figurovat nebude.
BMW X3 vypouští z nabídky modelového roku 2012 atmosférický šestiválec a nahrazuje jej přeplňovaným čtyřválcem N20
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva