BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive

BMW představuje nové základní modely 114d a 316i. Mimo to bude pohonem všech kol vybaven hot hatch M135i. Stovku pokoří za pouhých 4,7 s.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive

3.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW představuje nové základní modely 114d a 316i. Mimo to bude pohonem všech kol vybaven hot hatch M135i. Stovku pokoří za pouhých 4,7 s.

I když se vám to nemusí zdát, BMW letos nepřišlo s žádným zcela novým modelem. Za největší novinku nové trojkové kombi, které lze ale stejně jako třeba ostrou M135i nebo široce nadanou M550d označit za deriváty již existujících řad. V letošním roce si proto řádně posvítilo na stávající nabídku - krom zmíněného můžeme připomenout i faceliftovanou řady 7, kde klíčovým prvkem bylo naladění vzduchového podvozku tak, aby od sebe více odlišil režimy Sport+ a Comfort+. Dalších drobnějších novinek se nyní dočkaly řady 1 a 3, žádný rozsáhlý facelift (dokonce ani minoritní ve stylu sedmičky) ovšem neočekávejte. Místo toho se budou doplňovat nové motorizace a základní modely.

Díky tomu si budete moci od listopadu koupit nejlacinější BMW současnosti, model 114d. Vybaven bude stávajícím 1,6litrovým turbodieselem, ale odladěným na pouhých 95 koní a 235 Nm točivého momentu. Akcelerace z klidu na stovku tak proběhne za 12,2 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost končí hodnotou 185 km/h. Spotřeba mezi 4,1 a 4,3 litry na 100 km navíc dokazuje, že BMW dle našich předchozích informací nešlo po co nejnižší žíznivosti, ale po minimální ceně.

Nejúspornějším modelem celé řady tak nadále zůstává verze 116d EfficientDynamics Edition se spotřebou pouhých 3,8 l/100 km. To ale žádná modernizace nečeká. Místo toho BMW pouze rozšíří nabídku třídveřové řady 1 o modely 120d a 118i. Jejich parametry jsou přitom naprosto stejné jako u pětidvířka, lišit se tak bude pouze cenová politika. A to přibližně o nějakých 20 000 Kč, jak lze vysledovat u stávajících verzí.


BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 1 - BMW 114dBMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 2 - BMW 120d xDriveBMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 3 - BMW M135i xDrive
BMW od podzimu vůbec poprvé nabídne pohon všech kol také u řady 1. Další novinkou je začlenění verze 114d, která se stane novým základním modelem značky. Motor 1,6 l o výkonu 95 koní ovšem nabídne vyšší spotřebu než BMW 116d EfficientDynamics Edition

Na cenu ale očividně nebude hrát nový vrchol nabídky, BMW M135i xDrive. Ten disponuje stejným řadovým šestiválcem jako verze s pohonem zadních kol, jeho 320 koní však míří na obě nápravy. Akcelerace díky tomu poklesla na pouhých 4,7 sekundy, spotřeba ovšem nepatrně stoupla na 7,8 l/100 km. Nejvyšší rychlost zůstává tradičně omezena na 250 km/h, milovníci vyšších hodnot tak budou muset sáhnout po přenastavení omezovače. O této verzi jsme věděli už dříve, k mání ale začíná být teprve s náběhem výroby pro následující modelový rok.

M135i xDrive ovšem není jedinou jedničkou, který bude nově vybaven pohonem všech kol. Další v řadě je BMW 120d xDrive, jehož 184 koní zaručuje zrychlení 0-100 km/h za 7,2 sekundy, nejvyšší rychlost 225 km/h a spotřebu mezi 4,7 a 4,8 l/100 km. K dispozici přitom stejně jako zástupce divize M bude v třídveřovém i pětidveřovém provedení. Na ceny si ovšem budeme muset ještě počkat - ostatně, při jejich ohlášení by již BMW přijelo do Paříže opravdu s „prázdnou“.

Změny od listopadu čekají i na řadu 3, která ve formě sedanu i kombíku dostane k dispozici nový navigační systém Professional. Ten debutoval společně s faceliftem řady 7 a v průběhu prázdnin již našel cestu do řady 5. Majitelé trojek tak budou dalšími, na koho čekají 3D efekty či nové hlasové rozhrání, které nepřevádí pouze přijaté SMS do hlasové formy, ale funguje i opačným směrem. I když tedy budete řídit, můžete psát (rozumějte diktovat) své mobilní asistentce důležitý e-mail.

BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 4 - Novy navigacni system Professional 01BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 5 - Novy navigacni system Professional 02
Nový navigační systém se poprvé představil při premiéře BMW řady 7. Nyní jej můžete objednat i pro řadu 5, od podzimu rovněž obohatí nabídku řady 3

Mimo to se celé portfolio rozšíří také o nové modely. Základ bude tvořit BMW 316i, které pod přední kapotou nabídne 1,6litrový čtyřválec vybavený technologií TwinPower Turbo. Díky tomuto dopingu není výsledných 136 koní a 220 Nm točivého momentu žádným překvapením. S ohledem na co nejnižší cenu je navíc 316i vybaveno tak jako BMW 114d šestistupňovou manuální převodovkou, osmistupňový automat ZF je ale k dispozici pro oba modely.

Pozoruhodné přitom je, že u BMW 316i značka až na zrychlení z klidu na stovku (manuál za 8,9 s, automat za 9,2 s) dodržela naprosto identické hodnoty. Tedy nejvyšší rychlost 210 km/h a spotřebu oscilující mezi 5,8 a 5,9 l/100 km. Ještě níže jde ovšem verze 320i EfficientDynamics Edition poháněná tím samým motorem. A to přesto, že výkon činí daleko vyšších 170 koní.

Pozměněna byla ale řídicí jednotka a převodové stupně. A vylepšena je rovněž aerodynamika, zatímco valivý odpor není při použití speciálních pneumatik takový jako u standardních verzí. Průměrná spotřeba tak poklesla na pouhých 5,3 l/100 km. Tedy o necelý litr při porovnání s BMW 320i (a dokonce o 1,5 l/100 km oproti verzi s pohonem všech kol), které ekopaketem není vybaveno.

BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 6 - BMW 316i 01BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 7 - BMW 316i 02BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 8 - BMW 316i 03
Další novinkou je zařazení BMW 316i jakožto základního modelu trojkové řady. Standardně bude vybaveno šestistupňovým manuálem, za příplatek však bude možné získat osmistupňový automat

Jelikož sedan řady 3 F30 bude díky těmto změnám k dispozici hned v 15 provedeních, rozhodlo se BMW rozšířit rovněž nabídku kombíku, jehož test vám brzy nabídneme. K prozatím jediné benzinové verzi 328i Touring naladěné na 245 koní se tedy připojuje model 320i Touring. Ten pohání dvoulitrový turbomotor produkující 184 koní, které kombíku se základním šestistupňovým manuálem stačí na akceleraci z klidu na stovku za 7,5 s a nejvyšší rychlost 233 km/h.

Dopřát si samozřejmě můžete také automatickou převodovku, která nesnižuje pouze maximálku (na 228 km/h), ale rovněž spotřebu z 6,4 6,5 l/100 km na 6,1 az 6,2 l/100 km. Vše ovšem záleží na zvolených pneumatikách a řidičově noze. Což ostatně platí i o dvou nově příchozích turbodieselech - modelu 318d Touring a 316d Touring.

Prvně jmenovaný produkuje 143 koní a 320 Nm točivého momentu, což má zaručit sprint z 0 na 100 km/h za 9,2 sekundy, nejvyšší rychlost 210 km/h a spotřebu mezi 4,5 a 4,7 l/100 km. Přičemž nezáleží ani na volbě převodovky, automat i manuál jezdí za stejně. Paradoxní ale přitom je, že stejnými hodnotami se vyznačuje také BMW 316d naladěné na 116 koní a 260 Nm točivého momentu.

Hodnoty zrychlení a nejvyšší rychlost jsou ovšem pro nejméně výkonného zástupce řady 3 Touring o trochu jiné. Stovku model s manuální převodovkou pokoří za 11,2 sekundy, automat je o desetinku rychlejší. Nejvyšší rychlost pak v prvním případě činí 200 km/h, v druhém 198 km/h. Vybírat je tedy rozhodně z čeho.

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.

BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 9 - BMW rady 3 Touring 01BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 10 - BMW rady 3 Touring 02BMW pro modelový rok 2013: 114d, 316i, 320i EDE nebo M135i xDrive - 11 - BMW rady 3 Touring 03
Rozšíření se dočká také BMW řady 3 ve verzi kombi. Automobilka bude vedle stávajících verzí 328i, 330d a 320d nabízet také 320i, 318d a 316d

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.