BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho

Kolikrát jsme BMW marně říkali, že s ručním řazením nemá končit, neboť má na trhu dost oddaných a dobře situovaných příznivců, kteří si za něj rádi připlatí? Za uplynulou dekádu muselo jít snad o desítky příležitostí, až teď to automobilka pochopila. A zpětně manuál naděluje i okrajové Z4.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho

31.1.2024 | Petr Miler

BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho

/

Foto: BMW

Kolikrát jsme BMW marně říkali, že s ručním řazením nemá končit, neboť má na trhu dost oddaných a dobře situovaných příznivců, kteří si za něj rádi připlatí? Za uplynulou dekádu muselo jít snad o desítky příležitostí, až teď to automobilka pochopila. A zpětně manuál naděluje i okrajové Z4.

Není to nakonec žádná raketová věda. Proč jsou dnes auta jako BMW M3 E46 a E90, Ferrari F430 a F458, Porsche 911 991.1 a spousta dalších modelů starých dekádu a víc stále více ceněná, i když jim optikou jejich objektivních dynamických parametrů dávno ujel vlak a nejsou zase tak stará, aby šlo o historické skvosty? No protože podstatné skupině zákazníků nabízí něco, co už se nedá koupit. Ať už jde o atmosféricky plněné motory, ruční řazení, hydraulické posilovače, nízkou hmotnost nebo cokoli z toho dohromady, jde o něco, co v nových autech prostě nedostanete. Není to ale tak, že by se tyhle věci nedaly nabízet, spíše přestaly být předmětem pozornosti automobilek.

Důvody jsou různé. Někdy je vytlačily z trhu regulace, jindy se masový zájem přesunul k jiným řešením, a tak se výrobcům zdánlivě nevyplatilo tu či onu věc dál nabízet. Že o ní zájem dál je, dosvědčují i takřka okamžitě rostoucí hodnoty zmíněných i nezmíněných aut plných řešení, která byla z trhu více či méně vytlačena. Přesto automobilkám trvalo skoro dekádu, než pochopily. Držet se dnes budeme převodovek, v jejichž případě se kyvadlo dějin začalo stáčet k automatům právě už před deseti a více léty, samočinné převodovky ale v očích puristů jakýsi zážitek z ovládání manuálu nikdy nevyrovnaly.

Uvažování automobilek bylo jednoduché, přímočaré, ale v zásadě chybné. Dlouho považovaly manuály za „sociální”, rozumějte levnou věc, která je možná vývojově a výrobně lacinější, pokud ale oslovuje 10, možná 20 procent kupců, stejně se ji nakonec nevyplatí prodávat. A kdyby byla dražší, nechtěl by ji přece už nikdo. Však kdo by sáhl po „horším” manuálu za stejnou cenu? Natož pak, aby za něj platil víc? V očích účetních to byl nesmysl, a tak se ruční řazení ocitlo na pranýři dějin.

Zejména náš šéfredaktor, který se sám označuje za „manuálního fundamentalistu” a dekády se pohybuje v komunitě puristických příznivců sportovních aut, roky chodil po automobilkách, mj. po BMW a vysvětloval jim, že to takhle není. Že existuje dost lidí, kteří si nic jiného než ruční řazení nekoupí, že jsou dobře situovaní a že problémem není nejen stejná, ale dokonce ani vyšší cena. Však pokud si někdo kupuje „zbytečné” BMW M za 2 nebo 3 miliony, se kterým chce „srůst” i za pomoci přímého řazení, opravdu ho bude zajímat, jestli za něj zaplatí 50 tisíc navíc? BMW to dlouho odmítalo přijmout, až to u některých modelů (zejména M2) začalo s úspěchem pomalu zkoušet. Nakonec došlo až k tomu, že se mu vyplatí manuál vrátit dokonce léta prodávanému, okrajovému modelu. A dokonce si dovolí dát na něj velmi odvážnou cenovku.

Tak se zrodilo BMW Z4 M40i s paketem Handschalter (v USA) alias v edici Pure Impulse (v Evropě). Obě jména jsou legrační, podstata auta je ale z pohledu nás jako nadšenců velmi seriózní: Automobilka vzala už 6 let (!) vyráběný model generace G29 a přidala mu vedle ručního řazení ještě několik dalších modifikací směřujících k lepšímu jízdnímu zážitku. A stvořilo něco, co zas jednou vzbuzuje touhu. V dobách - slovy Jeremyho Clarksona - mrazáků na kolech je to osvěžující věc.

Základní fakta jsou tedy jasná, z detailů dodejme, že manuál je nově k dispozici pro vrcholnou verzi M40i v rámci celé sady vylepšení. V USA je vůz k dispozici s 3,0litrovým řadovým šestiválcem od výkonem 387 koní, s nímž z 0 na 97 km/h zrychlí za 4,2 sekundy a rozjede se až na elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. V Evropě bude mít stejný motor jen 340 koní, stovku tak auto zvládne za 4,6 sekundy a víc jak 250 km/h také nepojede, ani za příplatek.

Bez ohledu na „kontinent prodeje” a zvolenou převodovku má vůz lepší brzdy, zadní diferenciál s omezenou svorností a ostřeji naladěný podvozek, verze s manuální převodovkou pak dostala ještě jiné naladění podvozku díky upraveným pružinám a novému přednímu stabilizátoru. Výsledkem má být ostřejší odezva řízení. Kola jsou 19palcová vpředu a 20palcová vzadu a manuální verze se dále liší tmavými vnějšími kryty zpětných zrcátek a standardně červenými brzdovými třmeny. Jak už padlo, v USA si paket říká „Handschalter” (německy ruční řazení, víc v tom není), což je aspoň vtipné. V Evropě si značka bůhvíproč u německého označení zůstat netroufla a označení Pure Impulse Edition je spíš komicky nenápadité.

Legrace končí u ceny, neboť ta je opravdu tučná. Tu českou zatím neznáme, na okolních trzích se ale za „Handschalter” platí 5 040 Eur, tedy asi 125 tisíc Kč. To už je hodně, na stárnoucí Z4 rozhodně, přesto tušíme, že tato novinka o zájem nebude mít nouzi.


BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 1 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 01BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 2 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 02BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 3 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 03BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 4 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 04BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 5 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 05BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 6 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 06BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 7 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 07BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 8 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 08BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 9 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 09BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 10 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 10BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 11 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 11BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 12 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 12BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 13 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 13BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 14 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 14BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho - 15 - BMW Z4 M40i 2024 manualni prevodovka 15
„Ja wohl, Handchlatung für fünftausend Euro,” chce se říci „řečí BMW”. Podle nás dobrý krok, cena je už ale na tento typ auta dost vysoká. Foto: BMW

Zdroj: BMW

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.