Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW se překonalo a pochopilo, že manuální převodovka je dnes zlatý důl. V paketu s komickými jmény vás v Z4 vyjde draho
31.1.2024 | Petr Miler
Kolikrát jsme BMW marně říkali, že s ručním řazením nemá končit, neboť má na trhu dost oddaných a dobře situovaných příznivců, kteří si za něj rádi připlatí? Za uplynulou dekádu muselo jít snad o desítky příležitostí, až teď to automobilka pochopila. A zpětně manuál naděluje i okrajové Z4.
Není to nakonec žádná raketová věda. Proč jsou dnes auta jako BMW M3 E46 a E90, Ferrari F430 a F458, Porsche 911 991.1 a spousta dalších modelů starých dekádu a víc stále více ceněná, i když jim optikou jejich objektivních dynamických parametrů dávno ujel vlak a nejsou zase tak stará, aby šlo o historické skvosty? No protože podstatné skupině zákazníků nabízí něco, co už se nedá koupit. Ať už jde o atmosféricky plněné motory, ruční řazení, hydraulické posilovače, nízkou hmotnost nebo cokoli z toho dohromady, jde o něco, co v nových autech prostě nedostanete. Není to ale tak, že by se tyhle věci nedaly nabízet, spíše přestaly být předmětem pozornosti automobilek.
Důvody jsou různé. Někdy je vytlačily z trhu regulace, jindy se masový zájem přesunul k jiným řešením, a tak se výrobcům zdánlivě nevyplatilo tu či onu věc dál nabízet. Že o ní zájem dál je, dosvědčují i takřka okamžitě rostoucí hodnoty zmíněných i nezmíněných aut plných řešení, která byla z trhu více či méně vytlačena. Přesto automobilkám trvalo skoro dekádu, než pochopily. Držet se dnes budeme převodovek, v jejichž případě se kyvadlo dějin začalo stáčet k automatům právě už před deseti a více léty, samočinné převodovky ale v očích puristů jakýsi zážitek z ovládání manuálu nikdy nevyrovnaly.
Uvažování automobilek bylo jednoduché, přímočaré, ale v zásadě chybné. Dlouho považovaly manuály za „sociální”, rozumějte levnou věc, která je možná vývojově a výrobně lacinější, pokud ale oslovuje 10, možná 20 procent kupců, stejně se ji nakonec nevyplatí prodávat. A kdyby byla dražší, nechtěl by ji přece už nikdo. Však kdo by sáhl po „horším” manuálu za stejnou cenu? Natož pak, aby za něj platil víc? V očích účetních to byl nesmysl, a tak se ruční řazení ocitlo na pranýři dějin.
Zejména náš šéfredaktor, který se sám označuje za „manuálního fundamentalistu” a dekády se pohybuje v komunitě puristických příznivců sportovních aut, roky chodil po automobilkách, mj. po BMW a vysvětloval jim, že to takhle není. Že existuje dost lidí, kteří si nic jiného než ruční řazení nekoupí, že jsou dobře situovaní a že problémem není nejen stejná, ale dokonce ani vyšší cena. Však pokud si někdo kupuje „zbytečné” BMW M za 2 nebo 3 miliony, se kterým chce „srůst” i za pomoci přímého řazení, opravdu ho bude zajímat, jestli za něj zaplatí 50 tisíc navíc? BMW to dlouho odmítalo přijmout, až to u některých modelů (zejména M2) začalo s úspěchem pomalu zkoušet. Nakonec došlo až k tomu, že se mu vyplatí manuál vrátit dokonce léta prodávanému, okrajovému modelu. A dokonce si dovolí dát na něj velmi odvážnou cenovku.
Tak se zrodilo BMW Z4 M40i s paketem Handschalter (v USA) alias v edici Pure Impulse (v Evropě). Obě jména jsou legrační, podstata auta je ale z pohledu nás jako nadšenců velmi seriózní: Automobilka vzala už 6 let (!) vyráběný model generace G29 a přidala mu vedle ručního řazení ještě několik dalších modifikací směřujících k lepšímu jízdnímu zážitku. A stvořilo něco, co zas jednou vzbuzuje touhu. V dobách - slovy Jeremyho Clarksona - mrazáků na kolech je to osvěžující věc.
Základní fakta jsou tedy jasná, z detailů dodejme, že manuál je nově k dispozici pro vrcholnou verzi M40i v rámci celé sady vylepšení. V USA je vůz k dispozici s 3,0litrovým řadovým šestiválcem od výkonem 387 koní, s nímž z 0 na 97 km/h zrychlí za 4,2 sekundy a rozjede se až na elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. V Evropě bude mít stejný motor jen 340 koní, stovku tak auto zvládne za 4,6 sekundy a víc jak 250 km/h také nepojede, ani za příplatek.
Bez ohledu na „kontinent prodeje” a zvolenou převodovku má vůz lepší brzdy, zadní diferenciál s omezenou svorností a ostřeji naladěný podvozek, verze s manuální převodovkou pak dostala ještě jiné naladění podvozku díky upraveným pružinám a novému přednímu stabilizátoru. Výsledkem má být ostřejší odezva řízení. Kola jsou 19palcová vpředu a 20palcová vzadu a manuální verze se dále liší tmavými vnějšími kryty zpětných zrcátek a standardně červenými brzdovými třmeny. Jak už padlo, v USA si paket říká „Handschalter” (německy ruční řazení, víc v tom není), což je aspoň vtipné. V Evropě si značka bůhvíproč u německého označení zůstat netroufla a označení Pure Impulse Edition je spíš komicky nenápadité.
Legrace končí u ceny, neboť ta je opravdu tučná. Tu českou zatím neznáme, na okolních trzích se ale za „Handschalter” platí 5 040 Eur, tedy asi 125 tisíc Kč. To už je hodně, na stárnoucí Z4 rozhodně, přesto tušíme, že tato novinka o zájem nebude mít nouzi.
„Ja wohl, Handchlatung für fünftausend Euro,” chce se říci „řečí BMW”. Podle nás dobrý krok, cena je už ale na tento typ auta dost vysoká. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
- Lewis Hamilton přiznal, že přestal kupovat drahá moderní auta, raději investuje do děl černých umělců
včera - „Horst Fuchs v sukních” ve svých 84 letech ve vysoké rychlosti nezvládl nové Ferrari, skončilo na střeše
12.11.2024 - Souboj vrcholných německých stíhačů Audi, BMW a Mercedesu ovládl ten nejlehčí, nejjednodušší a nejvíc „zpátečnicky” stvořený
10.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Barcelona II - finále sezóny 2024 včera 13:00
- Náhradník Jorge Navarro včera 09:30
- CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček 13.11.2024
- Časový program letošního finále Grand Prix 13.11.2024
- Japonští mistři světa v Grand Prix 12.11.2024
Nejnovější články
- Tušíte, jak nízko padly ceny supersportovního Mercedesu-AMG GT? Nejlevnější kusy dnes koupíte za míň než dražší škodovky
včera - Volvo dokonalo obrat. Spalovací auta ponechá v nabídce tak dlouho, dokud o ně bude zájem
včera - Znovuzrozená ikona Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala doslova nahá. Už je jasné, proč je tak drahá
včera - Peugeot chtěl ukázal použitelnost elektromobilu a vydal se s ním na 1 000 km dlouhou cestu, dokázal pravý opak
včera - Vedení koncernu VW říká, že „nová” značka AUDI přivede k Audi lidi, kteří by si ho jinak nekoupili. Jak?
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva