Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW Power eDrive: nový plug-in hybrid má až 680 koní, začíná v trojce
27.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
První hybridní vlaštovkou bude BMW řady 3, které ale dostane „jen“ 245 koní. Vyšší výkon je vyhrazen řadě 7 či kupodivu také značce Rolls-Royce.
Mnichovská automobilka se dosud neprofilovala na poli hybridních technologií takovým způsobem jako třeba Audi. Jistě, máme tu sportovní model i8 či specifické verze v řadách 3, 5 a 7, ty však neohromí svými papírovými hodnotami spotřeby tak jako vozy z Ingolstadtu. Takové údaje sice na stránkách Autoforum.cz neustále odsuzujeme jako zcela vybájené, pro řadu kupců jsou však v době všemožných penalizací právě papírových hodnot spotřeby paliva resp. emisí CO2 Alfou i Omegou právě tyto parametry. I když vědí o jejich nereálnosti. To si samozřejmě uvědomuje i BMW, pročež bychom se asi neměli divit nově představenému systému Power eDrive, který by měl poměr na trhu poněkud vyrovnat.
Nový plug-in hybrid je přitom složen z dvoulitrového čtyřválce naladěného na 231 koní, jemuž asistují dva elektromotory. Ty vycházejí z agregátu, který najdeme pod kapotou modelu i3, pro potřeby nového systému však byly značně modifikovány. Vpředu tak najdeme jednotku, jež produkuje 204 koní, vzadu pak elektromotor o výkonu 272 koní. Celkově by pak soustava měla nabízet 680 koní a 1 020 Nm točivého momentu, což jsou už velmi solidní hodnoty.
BMW navíc dodává, že technologie je svým způsobem modulární a proto může nabízet odlišný výkon v závislosti na daném modelu. V rámci řady 3, která by měla přijít na trh jako první v roce 2016, se tak dočkáme dvoulitru naladěného na 179 koní, jemuž asistuje jen zadní elektromotor produkující koní 95. Celkový výkon soustavy tak činí 245 koní, což má stačit na zrychlení z klidu na stovku za méně než 6 sekund, 35kilometrový elektrodojezd a dvoulitrový průměr.
Vrcholná verze, jež do vínku dostane oněch 680 koní, by přitom měla zaručovat 100kilometrový dojezd čistě na elektřinu, při zapojení spalovací jednotky ovšem dokáže pokrýt vzdálenost až 595 km. S tímto odhadem by ovšem BMW již kupodivu mohlo reflektovat realitu, neboť pokud od celkového dojezdu odečteme ten elektrický, dostáváme se na hodnotu 495 km. S ohledem na 30litrovou nádrž lze pak průměr vypočítat na 6,1 l/100 km.
Žádný z těchto parametrů prozatím není oficiální, tedy až na onu palivovou nádrž, která oproti konvenční o kapacitě 70 litrů byla zmenšena kvůli alokování lithium-iontových baterií. Ty mají kapacitu až 20 kWh, přičemž v závislosti na výkonu systému jsou uloženy buď pouze pod zadními sedadly, nebo rovněž i v oblasti středového tunelu. Ve zmiňované řadě 3 přitom lehce redukují objem zavazadlového prostoru.
Rozdílné může být také převodové ústrojí. Zatímco v trojce najdeme pouze osmistupňový automat, který veškerý výkon přenáší na zadní kola, modely osazené nejsilnější variantou systému Power eDrive dostanou jak tuto převodovku, jež bude zásobovat kola přední, tak druhý několikarychlostní automat, jež je pro změnu určen pro zadní nápravu. Zajímavé přitom je, že výkon spalovacího motoru zamíří dopředu.
Běžně však bude takové BMW sloužit jako čtyřkolka, pročež není divu, že automobilka hodlá nového hybridního systému využít také u modelů X5 a X6. Mimo to se objeví také pod kapotou řady 7 a co je vskutku odvážné, také u příštího Rolls-Royce Phantom. Britská limuzína by tak sice nabízela lepší výkon než stávající provedení, ke čtyřválci by se ovšem vrátila po dlouhých 110 letech. Naposledy jej totiž užíval model 20 hp.
I přes vyšší výkon a nižší spotřebu si ovšem nejsme jisti, zda čtyřválcový hybrid je to, po čem zákazníci Rolls-Royce touží. Koneckonců, odmítnuta byla i plně elektrická verze. Systém Power eDrive sice řeší problémy s dojezdem, stále je tu ovšem otázka prestiže. V tomto směru ale raději nebudeme předbíhat a počkáme si až na nějaké konkrétní oficiální komuniké. Navíc se dá předpokládat, že značka se dozajista zeptá i svých zákazníků.
Dodat tak již můžeme pouze tolik, že zmiňovaná trojka, která bude první vlaštovkou, dostane kromě hybridního ústrojí také specifické jízdní režimy, a sice Max eDrive a Save Battery. Z jejich názvů lze logicky odvodit, k čemu slouží a také že příliš zábavy za volantem nenabídnou. To ale příliš nečekáme ani od módů Comfort a Eco Pro, jediným použitelným tedy bude Sport. Tím pro dnešek končíme, více se ale zcela jistě dozvíme v příštím roce.
Vrcholná verze hybridního systému Power eDrive byla představena pod kapotou BMW 5 GT...
...jako první ovšem do prodeje zamíří méně výkonná verze, jíž užívá BMW řady 3
Zdroje: BMW, Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch