Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW poprvé ukázalo elektrickou M3, minimálně pro showmany by to mohlo být lákavé auto
14.12.2024 | Petr Prokopec
A takových mezi kupci M3 není málo, na pár desítek procent tržního podílu v rámci modelové řady by tato varianta mohla pomýšlet. Ostatní stěží ohromí přetrvávající limity spojené hlavně s bateriemi.
K elektrickým autům vyžadujícím pro svůj pohyb jakkoli větší množství energie, jsme značně skeptičtí. A sportovní verze patří mezi ně, neboť ty jsou postavené okolo vysokého výkonu, který bez patřičné zásobárny energie nemáte čím živit. I u spalovacích aut je pro mnohé problém, že si koupí 400-, 500- nebo 600koňové auto a při náročném využití musí po 200 až 300 km k čerpací stanici, kde během 100 sekund doplníte prakticky jakoukoli nádrž. U těch elektrických jsme v jiné dimenzi tohoto problému.
Když má dnes nějaký výkonnější elektromobil 100kWh paket baterek, je to spíš světlá výjimka, přesto jde o ekvivalent jen 25litrové nádrže na naftu, kterou se stovkami až tisíci koňmi výkonu a tunami hmotnosti spotřebujete na pár desítek km okruhové jízdy. Doplňování elektřiny je pak enormně zdlouhavé. Po nějakých dvou kolech na Ringu, kdy to druhé již bude výrazně pomalejší než to první, tak své auto můžete na desítky minut až hodiny odložit podle toho, jak to zrovna půjde.
Opravdu tedy nejde o žádnou předpojatost, jen se zkrátka na věc koukáme očima těch, pro které by takové auto mělo být určeno. A jednoduše nenacházíme důvod, proč by se člověk měl nechat zlákat bateriovým pohonem. Tedy pokud skutečně patříte mezi nadšené řidiče. Je-li ale vaším cílem se někde ukázat v drahém sportovním provedení a oslnit krátkodobým zrychlením v přímém směru, pak by vás chystané elektrické BMW M3 mohlo uspokojit, jakkoliv u něj nejspíše nebudete moci počítat se čtyřmi elektromotory.
Mnichovská automobilka sice oznámila, že se této koncepce dočkají všechny modely divize M bez výjimky, přičemž vrcholem by mělo být 1 360 koní, jenže neupřesnila, kdy přesně se jí dočkají. První elektrická M3 tedy bude ještě výjimkou, výkon navíc bude nižší. I kdyby ale vůz disponoval třeba jen dvěma motory s 800 koňmi, pořád bude nakrátko pekelně rychlý - stovka za zhruba 2 až 3 sekundy by neměla být problémem.
Co dá? Drsný vzhled postavený kolem možností architektury Neue Klasse, která byla vyvinuta právě pro bateriový pohon. Auto by tedy mělo dostat velmi krátké převisy karoserie, díky nimž a nafouknutým blatníkům vypadá přes kamufláž přitažlivě už na upoutávkových fotkách. Možná i proto, že se navrátil k tradičním čelním ledvinkám, na které jsou navázány úzké světlomety.
Výchozí sedan, nejspíše pojmenovaný BMW i3, by na platformě Neue Klasse měl v sériové verzi dorazit v roce 2026, sportovní derivát, který si pravděpodobně bude říkat M3 s nějakým dodatkem, prý dorazí o rok později. Do vínku přitom dále dostane elektrické kliky dveří, snížený podvozek, masivní brzdy (u elektromobilů spíše nevídané) a zvýrazněnou odtrhovou hranu víka zavazadelníku. Uvnitř pak bude možné čekat jak obrovskou centrální obrazovku, tak ovladač iDrive i head-up displej přes celou šíři palubky.
Jak moc vás to láká, si musíte říci sami. BMW ale naštěstí stále zůstává stát nohama relativně na zemi, pročež nemluví o elektromobilitě jako o jediném pohonu, se kterým hodlá být spojeno. V roce 2028 by proto měla dorazit i klasická spalovací M3, jenž setrvá u šestiválce a platformy CLAR. Oproti stávajícímu provedení však bude k mání pouze v jediné formě, a sice jako čtyřkolka osazená automatem. Pokud tedy toužíte po manuální zadokolce, máte na její koupi už jen posledních pár let.
Po stránce designové lze mnichovské novince jednoznačně dát palec nahoru. Jízdní zážitky ale bude omezovat baterie, ať již jde o hmotnost nebo dojezd. Značka ale naštěstí přijde znovu i se spalovací M3. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
- Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
před 6 hodinami - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
včera - Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
10.1.2025
Nejnovější články
- Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají
před hodinou - Němci představili novou dimenzi šetření, jedno laciné řešení interiéru obslouží nespočet modelů v nespočtu podob
před 3 hodinami - Korejci se pochlubili novým typem baterií, předem ale přiznávají, že jejich kapacita vám bude mizet před očima
před 4 hodinami - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
před 6 hodinami - Aby se nezapomnělo: Tesla s faceliftem Modelu Y zkopírovala design 6 let starého auta. Je ironií osudu, že je z Číny
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva